En el marc del Cicle de Jornades del Seminari Educar al 0-6 realitzades enguany on s’han tractat diferents aspectes de l’etapa, s’ha fet palesa la importància de dissenyar polítiques públiques per donar resposta a les necessitats que s’han plantejat durant el seminari. Per aquest motiu la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) ha volgut tancar el cicle amb una tercera jornada enfocada a posar sobre la taula propostes de política pública en matèria de la primera infància.
Així doncs, el dissabte 29 d’abril a la Biblioteca Singuerlín-Salvador Cabré de Sta. Coloma de Gramenet es va realitzar la jornada El 0-6. Propostes de política pública. Un espai, conduït per la periodista Anna Pruna, on els diferents representants polítics van poder expressar els seus posicionaments respecte als diferents reptes i prioritats al voltant de l’etapa educativa de la primera infància.
A la primera part de la Jornada, la presidenta de la FMRPC, Núria Larroya, i la 8a tinent d’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Mireia Gonzalez van donar la benvinguda a l’acte i a la ciutat. A continuació, Jordi Puche i Maria Marcos, representants de la FMRPC, van presentar, la síntesi de conclusions obtingudes en el cicle de Jornades i recollides en un document fruit del procés de reflexió col·lectiva, on han participat expertes, experts i professionals de diferents àmbits. Aquest document també recull una sèrie de propostes que pretenen contribuir en l’establiment d’alguns aspectes clau que han de ser punts de partida en la definició i construcció d’un model de qualitat per al 0-6.
Les propostes exposades per al desenvolupament d’un model universal i gratuït per l’Educació Infantil busquen garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats socioeducatives des de l’inici de la trajectòria vital dels individus. Un model integrador, respectuós, flexible i inclusiu que doni respostes a les necessitats autèntiques de cada infant i les seves condicions. En parlar del sentit de l’etapa les propostes compartides passen per situar la qualitat de la criança en el centre de l’acció pública, és a dir, protegir la criança i la cura afavorint l’acompanyament familiar amb una mirada integral. Es va parlar de la necessitat d’incloure polítiques de conciliació per preservar el maternatge i la criança i assegurar així el vincle amb els infants.
Les propostes exposades per al desenvolupament d’un model universal i gratuït per l’Educació Infantil busquen garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats socioeducatives
Es va insistir en la necessitat de crear espais d’atenció conjunta a infant i progenitors i en incloure polítiques de cura que contemplin la prevenció des de l’inici de la gestació. Per acabar, es van compartir propostes per tal de crear les condicions necessàries per desenvolupar el model de qualitat del 0-6, com ara: enfortir la comunitat treballant en xarxa, incorporant nous perfils professionals, homogeneïtzar la formació per dotar de major coherència l’estructura de l’educació infantil i reconeixement social i laboral dels agents socioeducatius que hi participen i, per descomptat, dotar de recursos i equipaments adequats a les necessitats autèntiques dels infants i del seu entorn proper.
A la segona part de l’acte, la periodista va interpel·lar els representants polítics en relació a les propostes que apareixen al document presentat. A la taula van participar en Jordi Albert i Caballero (ERC), l’Esther Niubó Cidoncha (PSC), la Judit Guàrdia i Torrents (JUNTS), en Ferran Aquilina i Vinyals (CUP) i en Joan Carles Gallego Herrera (ECP).
Durant aquest espai es van abordar els temes recollits en les conclusions i les propostes presentades pel model de qualitat per l’etapa 0-6. La taula de debat es va iniciar parlant de la implementació de la gratuïtat progressiva del 0-3; la universalització i la gratuïtat de l’etapa. El segon torn de preguntes va estar enfocat a la municipalització i a les competències dels municipis per poder gestionar i governar aquest àmbit. El tercer tema a debat va ser el sentit i la importància de la cura en la primera infància. Els representants polítics van exposar el seu posicionament i descriure propostes concretes al voltant de la importància del reconeixement social de l’etapa i, conseqüentment, del reconeixement laboral dels agents educatius que hi intervenen.
Després de les preguntes de la periodista, els representants van enumerar les prioritats de cadascun del seu grup polític en referència a la primera infància. Per concloure l’acte, es va obrir un torn de preguntes, on hi van participar tant el públic assistent com els espectadors en línia.
Aquesta tercera jornada ha manifestat la pertinença de continuar elaborant un discurs comú de com hauria de ser el model de qualitat per l’etapa educativa dels 0 als 6 anys. Per tant, seguirem estirant del fil, creant nous espais per reflexionar i consensuar mesures que protegeixin aquesta etapa socioeducativa tan rellevant a les trajectòries vitals.
Podeu recuperar la Jornada en el canal de Youtube de la FMRPC a través d’aquests enllaços:
– BENVINGUDA de la presidenta de la FMRPC
– Presentació del document de CONCLUSIONS I PROPOSTES
– Taula Rodona de partits polítics
També podeu descarregar el document de Conclusions i Propostes presentat en la Jornada en aquest enllaç.