Quan vam iniciar la recerca sobre l’experiència la Universitat al Barri ho vam fer perquè érem conscients que l’envelliment de la població és una realitat global i perquè la recerca d’accions comunitàries per donar suport al benestar i la inclusió social de la gent gran es fa cada cop més necessària. La nostra recerca combina educació i interacció comunitària, ambdues tenen un paper fonamental en l’enriquiment de la vida de la gent gran. Inspirats per la teoria del cicle de vida de Paul Baltes, hem estudiat com les pràctiques educatives poden estimular l’apropiació de coneixements per a la gestió de la vida. En explorar aquest microcosmos d’aprenentatge i socialització, revelem com la Universitat al Barri es converteix en un far i un model d’inclusió i de compromís social.
L’experiència fa possible la creació d’un entorn que combina la creació d’un instrument d’integració social amb espai comunitari, proporcionant oportunitats de participació. Connecta l’educació universitària i la vivència comunitària en un espai d’aprenentatge intergeneracional que permet als estudiants universitaris l’aplicació dels seus coneixements i el desenvolupament de les seves habilitats en un context pràctic i a les persones del barri desenvolupar processos d’aprenentatge permanent que enriqueixen la seva trajectòria educativa i connecten amb la seva experiència vital.
El propòsit és anar més enllà dels límits convencionals de l’ensenyament, integrant experiències i coneixements de les persones i de la comunitat. El resultat és la producció d’un escenari educatiu dinàmic i obert a totes i tots els participats on la veu de cadascú contribueix a un aprenentatge inclusiu i transformador.
El propòsit és anar més enllà dels límits convencionals de l’ensenyament, integrant experiències i coneixements de les persones i de la comunitat
Universitat al Barri cerca millorar el benestar de les persones mitjançant programes educatius i iniciatives socials i culturals. Es promouen tallers per estimular la curiositat intel·lectual i s’organitzen discussions sobre temes de relleu per promoure el creixement integral. Es combinen elements teòrics, pràctics i vivencials.
L’educació comunitària transcendeix la mera adquisició de coneixements; és una invitació a participar a la societat, fomentant la inclusió i l’equitat. En el projecte això es reflecteix fent possible la integració de programes educatius i culturals especialment dissenyats per enriquir la vida de la gent gran. Aquest enfocament multidimensional no impulsa només l’aprenentatge, sinó que també promou la integració social i l’enfortiment de la comunitat.
En el marc d’aquest projecte aprendre significa molt més que simplement adquirir nous coneixements. Es converteix en un camí per mantenir-se actius, involucrats a la societat i mentalment àgils. Seguint la teoria del cicle de vida de Paul Baltes, reconeixem que l’envelliment és un procés influenciat tant per factors biològics com a culturals, i comporta una varietat de canvis al llarg de la vida.
La incorporació de la Universitat al Barri té un paper crucial en la connexió amb la comunitat local i permet el desenvolupament d’iniciatives que responen a les necessitats específiques dels residents. Aquest enfocament, que combina la transformació social amb la millora del benestar col·lectiu, destaca la importància d’entendre els contextos locals. Mitjançant programes educatius i culturals adaptats, la universitat fomenta el reconeixement social de la gent gran, valorant-ne les experiències i la saviesa.
L’estudi descriu els efectes de la participació de persones grans al projecte Universitat al Barri al barri de Canyelles. Els relats personals que recollim a la nostra investigació posen en relleu l’important impacte de la iniciativa. Una de les persones destacava el valor educatiu i personal de l’experiència: Sempre aprenem alguna cosa important… aquesta experiència em va donar l’oportunitat d’anar a la universitat (per compartir coneixements amb els estudiants universitaris). També feien patent el valor de combinar l’experiència pròpia amb els nous coneixement. Així, una participants ens va compartir: Aquesta experiència és enriquidora per a mi, ja que estic vivint allò que no vaig poder fer en la meva joventut per raó de la feina. És una forma d’enriquiment i em dona una gran satisfacció poder dir: estic gaudint del que abans no podia fer.
Un dels elements que està present en aquest col·lectiu social és l’aïllament i, per tant, la necessitat d’enriquir el seu nucli de relacions socials
Un dels elements que està present en aquest col·lectiu social és l’aïllament i, per tant, la necessitat d’enriquir el seu nucli de relacions socials, així ho destacava un altre participant a la recerca: Vaig passar molts anys sol, però aquí vaig trobar companyia. Un altre afirmava: Des que soc aquí, he fet molts amics… és molt fàcil connectar amb la gent. Un altre va descriure com el projecte la va ajudar a superar la solitud, explicant: Vaig passar molts anys sol, però aquí vaig trobar companyia.
Aquests testimonis, i la recerca en el seu conjunt, posen de manifest la importància del projecte en la promoció de la salut mental, la lluita contra l’aïllament social i la creació de connexions que enriqueixin vides. A més, aquests informes són fonamentals per entendre els efectes de la iniciativa, demostrant que va més enllà de l’ensenyament convencional, creant un entorn d’interacció social i suport emocional.
Els resultats són inspiradors, ja que van demostrar que la participació en el projecte va tenir un impacte significatiu en el benestar de la gent gran, millorant-ne les habilitats, els coneixements i la connexió social. Així es destaca la importància de l’educació al llarg de la vida. Descobrim que aspectes com el desig d’aprendre, la interactivitat dels mètodes educatius i la retroalimentació positiva van ser essencials per al benestar. A més a més, s’observa que influeix en la millora del benestar psicològic, especialment en termes de presa de decisions i enriquiment personal.
A l’escenari actual d’envelliment poblacional, és vital comprendre com les persones grans poden maximitzar-ne les capacitats i gestionar-ne les limitacions. Segons Baltes, els recursos per al creixement a la vellesa són limitats i requereixen un equilibri entre l’aprenentatge i l’adaptació. Els nostres resultats reforcen la importància de l’educació al llarg de la vida i la integració social per promoure el benestar i enfortir els vincles interpersonals en la vellesa. Com a resultat també es va produir una millora de les habilitats comunicatives, un enriquiment de l’espectre de coneixements generals i un enfortiment de les connexions socials, destacant la importància de la formació continuada i la reactivació de l’interès per l’aprenentatge.
Les dinàmiques comunitàries tenen un paper important en el suport a la població gran i són una eina vital pel seu reconeixement i el bon viure d’aquest sector de la població.