Els passats 12 i 13 d’abril es van celebrar les XVIII Jornades d’Escola Rural al Museu Terra de l’Espluga de Francolí, on es van trobar una cinquantena de professionals de l’educació, entre mestres de diferents escoles rurals i ZERs de Catalunya i representants de les diferents institucions o espais que treballen en relació al món rural: representants de CRPs, responsables i tècnics del Departament d’Educació, membres del GIER (URV, UVIC, UB), la FMRP, l’Aliança d’Educació 360 i la fundació ARCA.
Les jornades tingueren com a objectiu principal reflexionar conjuntament sobre el funcionament i necessitats de millora de les ZERs (Zones Escolars Rurals). El plat fort va ser dissabte al matí. La benvinguda institucional que van dur a terme les autoritats locals i comarcals: la Sra. Anna García, regidora de l’ajuntament de L’Espluga de Francolí i el Sr. Joan Canela, president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà; també el Sr. Simó López, Director General de Centres Públics, com a representant del Departament d’Educació. Tots ells/es van reforçar la idea que espais de reflexió, com els que aquesta jornada propiciava, són molt necessaris per tal d’avançar en la millora del model organitzatiu de l’escola rural de Catalunya. Una vegada més es va fer palès el compromís de les administracions envers el món rural.
Durant tot el matí es van realitzar diverses dinàmiques per poder reflexionar sobre les fortaleses i febleses del model ZER actual i contrastar-lo amb altres models organitzatius d’escoles rurals de diferents comunitats autònomes de l’estat espanyol.
Primerament, basant-se en els estudis i evidències que han anat recollint, Roser Boix (UB) i Laura Domingo (UVic), tot puntualitzant que hi ha molt poca recerca, van exposar l’origen i recorregut de les ZERs actuals, així com les fortaleses i febleses que s’hi han reconegut.
Van fer evident que “el model ZER és un referent a nivell mundial”, especialment pel que fa a la identitat pròpia que hi tenen les escoles que en formen part, la qual cosa ”preserva el sentiment d’identitat, pertinença i arrelament al territori”. Igualment, tot fent referència a estudis i evidències científiques, van destacar-ne aquestes altres potencialitats: promoure lideratge pedagògic compartit i horitzontal, fomentar el treball col·laboratiu, empènyer la cultura inclusiva i donar valor pedagògic a la multigraduació. En tots aquests punts destacaren que, malgrat ser potencialitats que tenen les escoles rurals, no necessàriament, pel fet de ser rurals, s’aprofiten. Segons les ponents, el model ZER és un model vàlid i vigent, encara que no sempre funciona al cent per cent en tots els territoris. I, per tant, en cal una anàlisi amb profunditat que permeti millorar la seva posada en pràctica.
Més tard, a partir de les presentacions de mestres que treballen en altres models d’agrupacions rurals que podem trobar a l’estat espanyol: Canàries (CER), Extremadura (CRA), Castella La Manxa (CRA) i el País València (CRA), tot contrastant-los amb el model ZER, es va reforçar la idea de validesa i potencialitats d’aquest model que funciona a Catalunya des del 1989. En el cas del model CRA es va destacar la manca d’autonomia dels centres educatius i la manca d’identitat i arrelament al territori de cada una de les escoles, així com una gestió excessivament centralitzada.
En una primera pinzellada de les conclusions de la jornada (es continuarà fent el buidat del debat dels grups els propers dies), les persones assistents van coincidir en trobar grans fortaleses en el model ZER i com a model a preservar. Tanmateix, també es va veure, que mirant les diferents realitats de ZER actuals, potser no hauria de ser l’únic model d’agrupació d’escola rural i se’n van identificar algunes febleses i mancances que caldria corregir, fent propostes per poder-les minimitzar i millorar. Les aportacions i conclusions d’aquest debat seran recollides pel SERC i GIER i es presentaran al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
A part de tot el debat per a la Re(visió) i millora del model ZER, les jornades van comptar també amb activitats culturals relacionades amb el món rural, el divendres tarda i la presentació d’experiències d’escoles rurals, el dissabte tarda. Properament, podreu trobar tota la documentació de les Jornades i els enllaços a les documentacions de les experiències presentades al bloc del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC).