Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Walter Garcia-Fontes: «La segregació escolar, que la LEC volia solucionar, ha empitjorat força en aquests 15 anys»

    Entrevista
    Walter Garcia-Fontes: «La segregació escolar, que la LEC volia solucionar, ha empitjorat força en aquests 15 anys»

    Víctor Sauraoctubre 15, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Walter Garcia-Fontes, en l'actualitat i en els temps que presidia la Fapac | Fotos cedides
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Doctor en Economia per la Universitat d’Stanford i professor del Departament d’Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra, Walter Garcia-Fontes va ser president de la Fapac (actual Affac) entre els anys 2007 i 2010, si bé ja formava part de la seva junta directiva des de 2002.

    Quinze anys després de la LEC, quin balanç en fa? Sisplau, no se centri únicament en els aspectes negatius.

    La LEC i el seu fonament, el Pacte Nacional per l’Educació, van tenir com a virtut principal basar-se en un ampli consens, cosa que no s’ha aconseguit en cap altra iniciativa legislativa abans o després. La LEC, però, va recollir molts pocs aspectes del Pacte Nacional per l’Educació, que era molt més ambiciós pel que fa a la creació d’un veritable servei públic d’educació.

    A més, la LEC ha tingut un efecte molt limitat. No s’ha unificat el servei educatiu donat pels centres públics i concertats en un únic servei públic, com succeeix per exemple a la sanitat; ningú no se’n recorda de la carta de compromís dels centres amb les famílies que proposava la llei; la responsabilitat municipal continua sent molt limitada; no s’han notat canvis de fons en els models de gestió i autonomia dels centres ni en la carrera docent.

    ¿Considera que s’hauria d’obrir el meló d’una nova llei que doni resposta als nous reptes que té avui el sistema educatiu o opina que la LEC és un marc normatiu encara amb molta vigència?

    Crec que no, després de la LEC va haver-hi dues lleis orgàniques a nivell estatal, i en els últims 30 anys hi ha hagut sis lleis en total, que mai no s’han acabat de desplegar plenament. No fan falta més lleis.

    El Pacte Nacional per l’Educació era molt més ambiciós pel que fa a la creació d’un veritable servei públic d’educació

    De la LEC el que molta gent té clar és que estableix un termini de vuit anys per assolir el 6% del PIB en educació, un percentatge del qual encara estem lluny fins i tot amb els càlculs que inclouen els pressupostos d’universitats i municipis. S’ho explica?

    La LEC es va aprovar el 2009, quan tot just començava la crisi financera mundial, que va ser enfrontada a nivell europeu amb les mesures d’austeritat fiscal per tots conegudes. Això va fer els vuit anys plantejats per la llei totalment inviables. En anys més recents ja no s’ha assolit el nivell de consens que hi havia al voltant de la LEC i això fa impossible plantejar millores en el nivell d’inversió pública en educació. D’altra banda, si mirem les dades a nivell internacional, no està clara la relació entre inversió en educació i rendiment educatiu. És a dir, hi ha països que inverteixen molt més que nosaltres en educació i no obtenen resultats molt més destacats. Si hi ha un augment de la inversió pública en educació, s’ha d’acompanyar amb mesures adequades que millorin la gestió i autonomia dels centres, la formació del professorat, l’atenció de l’alumnat amb necessitats educatives especials i molts altres aspectes.

    ¿Faria marxa enrere respecte a algun aspecte o concepte o nomenclatura modificada per la LEC i recuperaria el que hi havia abans?

    La nomenclatura penso que no és important. Pel que fa a altres impactes de la LEC, penso que globalment han estat molt reduïts. El més important potser va ser la implantació de la sisena hora en els centres públics de primària, que tot i que va començar abans de la LEC era part molt important del que pretenia, i ja s’ha revertit fa temps. Altres, com la creació d’un veritable servei públic d’educació i la implicació municipal en les zones educatives mai no es van arribar a aconseguir.

    A parer seu, quin altre aspecte de la LEC no s’ha desenvolupat prou?

    Al meu parer el més important és que continua existint una doble xarxa, amb els centres públics encara concentrant la major part de l’alumnat amb situació socioeconòmica desfavorida.

    I quin s’ha desenvolupat en un sentit contrari o esbiaixat respecte al que s’havia acordat?

    Crec que la segregació escolar, que la LEC pretenia solucionar, ha empitjorat força durant aquests 15 anys. Hi ha veritables escoles «gueto» a les quals sols va l’alumnat la família del qual no té cap altra opció.

    Hi ha alguna posició que en aquells moments defensava i que ara no defensaria o ho faria amb diferents matisos?

    Jo seria més curós a l’hora de demanar augments en els nivells d’inversió pública en educació. Actualment, penso que és més important millorar l’ús dels recursos existents abans d’incrementar la inversió.

    Recordi’ns alguna anècdota dels anys que va durar la tramitació de la llei.

    El gener de 2008, la Conselleria d’Educació va publicar un document de bases per a la discussió de la LEC. Els sindicats de professorat van convocar una vaga contra aquest document de bases, quan encara la llei no s’havia ni començat a tramitar. Des de la federació que jo presidia no vam donar suport a aquesta vaga, per considerar-la prematura, però també vam cridar l’atenció a la Conselleria per no basar-se més en el Pacte Nacional per l’Educació, amb el qual s’havien compromès dos dels tres sindicats de professorat més importants.

    Ningú no se’n recorda de la carta de compromís dels centres amb les famílies que proposava la llei

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    15 anys de la LEC AFFAC FAPAC Llei d'Educació de Catalunya
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pantalles i infants: una reflexió sobre l’impacte en els més petits i la prohibició dels mòbils a les escoles
    Next Article
    Actualitat
    El Consell d’Educació ratifica Del Pozo com a president i incorpora l’educació social
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    juny 20, 2025

    Opinió
    Educació i trencament social

    juny 20, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}