Els Mobile Learning Awards, atorgats com cada any en el marc del Mobile World Congress, han tingut un guanyador inesperat. La que el jurat ha considerat com a millor experiència tecnològica a l’aula surt d’un curs de Formació Professional Bàsica (FPB) d’electrònica i electricitat, de l’Institut Comte de Rius de Tarragona. En concret, la professora premiada, Núria Ferré, ha desenvolupat un sistema que permet que els alumnes dissenyin una instal·lació en realitat virtual en comptes del tradicional plànol en dues dimensions.
Així, els alumes fan primer fotos panoràmiques dels espais reals on s’ha de fer la instal·lació, després ho traslladen a la realitat virtual, amb les mides reals, i a partir d’aquí han de dibuixar per on passa tot el cablejat elèctric, electrònic i de telecomunicacions, on van els endolls, on les caixes de distribució elèctrica, les llums del sostre, etc.
Els altres premis se’ls han endut els professors Domènec Rusca i David Llamas, de l’Institut Frederic Martí i Escola Carrilet de Palafrugell (per un projecte de videjoc que ajudi a conscienciar de la necessitat de reciclar l’oli de la cuina); Mercè Vilà i Roser Espelt, de l’Escola Vila de Palamós (per una proposta per alumnes del cicle superior de primària que integra elements del patrimoni històric i artístic d’Empúria Brava mitjançant gamificació); i Jaume Feliu, de l’Institut Salas i Xandri de Sant Quirze del Vallès (Menció especial per l’experiència d’aula més inclusiva per una plataforma virtual per registrar i compartir dades naturalistes dirigit a alumnes de 1r ESO).
En la modalitat d’Escoles innovadores en l’aplicació de les tecnologies digitals (categoria centres educatius), n’han resultat premiats tres projectes més: “AV ROBOTS: Robòtica i Pensament Computacional a l’Escola” de l’Escola Mossèn Albert Vives de La Seu d’Urgell, “B7 mTech High. Transformem l’Institut amb les nostres pròpies apps” de l’Institut Badalona VII de Badalona i “Ampliem les nostres eines” de l’Escola Puig de les Cadiretes de Llagostera. L’AMPA CEIP Drassanes de Barcelona també ha estat reconeguda pel projecte Cap al DrassanesLab: Tecnologia i coneixement contra l’escletxa digital creat amb l’objectiu de reduir les desigualtats a l’accés a les noves tecnologies.
En aquesta sisena edició dels MLA hi han participat 90 projectes d’arreu de Catalunya, concretament 61 docents, 23 centres educatius i 6 AMPAs han presentat les seves experiències educatives d’innovació amb tecnologies digitals.
Els premis s’han lliurat en el marc de la jornada Changing Education Together, organitzada per mSchools, el programa educatiu impulsat per Mobile World Capital Barcelona amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA, i que ha comptat amb 500 asistents i la participació John Hoffman, CEO de GSMA, Francesca Bria, comissionada de Tecnologia i Innovació Digital de l’Ajuntament, Lluís Baulenas, secretari general d’Ensenyament, i Jordi Puigneró, secretari de Telecomunicacions, entre d’altres.
El programa mSchools ha premiat els guanyadors amb dos cursos a l’European Schoolnet de Brussel·les. El primer centrat en l’aplicació de noves formes d’ensenyar amb l’ús de recursos tecnològics i el segon, en la innovació i la transformació digital dels centres educatius. En aquesta edició el premi de l’AMPA l’ha patrocinat l’empresa Ro-botica, que ha lliurat al guanyador un xec per valor de 2.000 € per a materials de tecnologia educativa, així com el compromís de construir un projecte educatiu a mida per a l’AMPA guanyadora i ajudar en el desplegament de l’esmentat projecte.