Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, proposats per l’ONU el 25 de setembre de 2015, identifiquen 17 objectius per finalitzar amb la pobresa, protegir el planeta i garantir la prosperitat per a tots, amb l’horitzó del 2030; és la coneguda Agenda 2030.
Aquests 17 objectius van des de l’acció sobre el clima, els ecosistemes terrestres, la vida submarina, i l’educació de qualitat, entre d’altres, fins la igualtat de gènere, la fam i la fi de la pobresa, o aigua neta. Però…
Què ens ofereixen els #ODS dins de l’aula? Ens donen la possibilitat de treballar els objectius dins de les nostres activitats, des dels continguts currículars a la renovació de la metodologia. Arreu del món s’estan treballant molts projectes col·laboratius focalitzats en diferents #ODS, com el ClimateAction Project. Hi van participar més de 530 escoles d’arreu del món, i va ser liderat per Koen Timmers amb un plantejament centrat en l’objectiu de canvi climàtic. O el projecte And you, how do you sing to love?, que centra les propostes educatives en la igualtat de gènere i analitza els rols de les dones en la comunicació, des de la poesia dels trobadors a les cançons de determinants gèneres musicals actuals.
Quines són les 5 raons per incorporar els #ODS dins de les aules?
1a Raó: Aprenentatge basat en projectes
Els #ODS a l’aula són una excel·lent forma de desenvolupar projectes basats en un producte final, tant si el volem determinar prèviament, o si optem per deixar que els alumnes siguin els qui arribem a descobrir-ho, com resposta a un procés d’aprenentatge. Si com a mestres podem enllaçar els nostres continguts curriculars amb els 17 objectius de sostenibilitat, contribuirem a comunicar l’agenda de l’ONU per assolir un món millor i fer que els nostres alumnes siguen protagonistes dels seus aprenentatges.
2a Raó: Treball col·laboratiu
Com hem comentat a la primera raó, amb els aspectes metodològics que estem desenvolupant a les nostres aules amb els #ODS, farem palès el compromís vers la transformació de l’escola. El que estem vivim els darrers anys és un context idoni per a que els alumnes treballen de forma col·laborativa, ja que els #ODS són la columna vertebral d’aquests projectes. Són un bon moment per desenvolupar el treball col·laboratiu, per equips de 4 o per parelles, ja que en la interacció aprendran un dels altres, millorant les seves competències.
3ª Raó: Consolidar les Competències
Gràcies a les metodologies i la vinculació directa amb la realitat més propera dels nostres estudiants, els #ODS són un excel·lent vehicle per al treball en el currículum les anomenades softSkills o habilitats “suaus” com l’empatia, la gestió del conflicte, i l’ètica i la justícia. Aquests són elements importants que caldrà en un futur molt proper que determinem com societat, perquè tothom pugui entendre allò que està bé i allò que no ho està per assolir un món just.
4a Raó: Resolució de problemes reals de la seua vida
Però una de les raons més importants per als estudiants és el fet que gràcies als #ODS podem connectar els seues projectes amb la realitat més pròxima: treballar la igualtat de gènere, fer accions per millorar la situació dels refugiats, de la qualitat de l’aigua, de les seues platges, de la Igualtat de gènere, i dels reptes que poden trobar al seu entorn més pròxim.
5à Raó apoderament de la veu de l’alumnat
I sens dubte, treballar amb el #ODS a l’aula ens permet sentir la veu dels estudiants, capacitant-los per prendre decisions, i per reflexionar amb exemples sobre quines accions volen portar a terme, o quines volen realitzar per millorar el seu entorn.
Encara et falta raons?… Segur que no!
Si vols trobar més informació sobre com fer-ho possible et deixem aquestes adreces per començar.