Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Qui treballa amb l’esfera desesfera i el temps no recupera

    Ramon Fontjuliol 7, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Aquesta aplicació informàtica no és qualsevol cosa, és la que controla les notes i genera els butlletins, a partir de la qual es generen els certificats de finalització d’etapa a la primària, els títols de l’ESO i Batxillerat i es fan les matriculacions. Tot això  per a 1,1 milions d’alumnes, 80.000 docents i 2.800 centres públics acaba generant una catàstrofe previsible i només un equip de 5 persones per gestionar les incidències i fer el manteniment de la base de dades.

    Les notes es van acabar donant com a molt d’hora el divendres 28 de juny i alguns centres més tard. A més, durant aquelles setmanes es fan les matriculacions pel proper curs que va haver de registrar-se a mà. Perquè quedi clar, les treballadores del PAS recollien documentació, dades i el mateix dia, un cop finalitzat l’horari de finestreta passaven la informació al sistema informàtic anomenat SAGA. Aquest any, a causa del mal funcionament, a hores d’ara estan picant matrícules i encara avui presenta fallades constants com no reconèixer telèfons, adreces o correus electrònics, que fa que s’hagin de picar diverses vegades. Per posar un exemple: generar les actes d’avaluació extraordinària està trigant en molts casos 7 hores. A més, l’esfera té una errada i diu que l’alumnat que ha anat a recuperacions “avaluació extraordinària” i ha superat el curs no obté el títol. Com ho heu llegit, set hores per generar un document erroni.

    Les dades de l’esfera es passen a l’aplicació Registre de Títols Acadèmics (RTA), que és la que com diu el seu nom fa els certificats dels títols. No tenir el certificat del títol pot comportar diferents problemes, per exemple no poder accedir a un procés de selecció de personal a moltes feines que s’exigeix el títol de l’ESO. Doncs bé, aquest any a hores d’ara encara bona part de l’alumnat no el té.

    Per més inri, el mal funcionament de l’esfera ja era conegut a primària. L’opinió generalitzada del PAS de primària és que és lent i el seu disseny és molt poc intuïtiu. Aquest curs a l’octubre es va fer la migració de dades del sistema anterior, SAGA, al nou esfera amb un munt de problemes, que van fer que des de secretaria s’hagués de revisar alumne per alumne feina que ja havien fet el juliol anterior. A més, en ple període de tramitació beques, es va tancar l’accés a l’aplicació SAGA per fer la migració de dades a l’esfera. Cal recordar que en anys anteriors en certs períodes de l’any es posava personal de suport a secretaria, cosa que amb les retallades que no s’han revertit, ara no passa. O sigui menys personal i més feina.

    La pantalla en blanc que ens hem trobat molts dies

    El professorat hem vist com coses tan senzilles com poder veure les notes dels tres trimestres en una pantalla, que eren possibles al SAGA, ara no es poden fer a l’Esfera. Tampoc s’ha pogut/volgut solucionar la demanda que les notes es desin sense prémer “desar” per evitar que una fallada d’Internet o un descuit acabessin transformant-se en caselles buides a la sessió d’avaluacions. Posar les notes a les assignatures optatives és un drama a quart; no pots veure tot l’alumnat de la matèria sinó que has d’entrar grup per grup; és a dir, per picar les qualificacions has d’entrar i sortir 8 vegades de diferents pantalles.

    Tot i aquest desgavell, la conselleria no ha donat cap explicació de la fallada generalitzada de l’esfera més enllà d‘unes mínimes disculpes. No hi ha explicació oficial dels motius del col·lapse de l’esfera i, per tant, no es pot saber si el curs vinent tornarà a passar i encara menys què passarà quan s’incorpori l’alumnat de la Formació Professional. De moment la matriculació s’està fent amb el programa anterior, SAGA, però no se sap si a l’octubre s’haurà de passar a l’esfera. El conseller Bargalló té molt bones paraules però cap solució. Hauria de fer un pas al costat i dimitir, com se li va demanar el 7 de juny, abans que es produís aquest desgavell.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Los muertos no mueren’, ‘Un atardecer en la Toscana’ i ‘Sauvage’
    Next Article
    Entrevista
    “El projecte social més important del Taller de Músics ha estat crear-lo i créixer al Raval”
    Ramon Font
    • X (Twitter)

    Portaveu Nacional d'USTEC·STEs (IAC)

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}