Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    A l’Alberto l’apunyalen i en Mohamed ven droga en un test d’autoavaluació de la UOC

    Oriol Soléjuny 15, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu d'una universitat de Catalunya. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ¿Poden ser xenòfobes les preguntes d’una assignatura? El dubte sorgeix d’un qüestionari d’autoavaluació d’una assignatura de dret penal del màster d’accés a l’advocacia de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). En dues de les deu preguntes incloses en el test apareixen els noms de Mohamed i Nassia Gabul com a persones detingudes per vendre droga i CD falsificats, respectivament. Situacions molt diferents a les que s’enfronten noms ficticis més tradicionals en dues altres preguntes del qüestionari: l’Alberto mor després de ser víctima d’un apunyalament en una baralla en una discoteca, mentre que en Braulio denúncia en Jordi per haver-lo insultat mentre sortia de casa seva a la Cerdanya.

    “En Mohamed ha estat detingut venent una paperina de cocaïna i és posat a disposició del jutjat d’instrucció”, diu la cinquena pregunta del qüestionari (veure document al final d’aquesta informació). Si l’estudiant encerta, respondrà que és procedent que el jutge incoï a Mohamed diligències prèvies, que seran urgents en la resposta de la pregunta sobre Nassia Gabul i la seva venda de CD “amb fonogrames no autoritzats”, és a dir, sense el consentiment del seu autor original.

    Les preguntes pertanyen a l’assignatura sobre procés i litigi penal del màster d’accés a l’advocacia de la UOC. En ser una universitat a distància, la UOC envia als alumnes del màster diferents capítols del temari, els anomenats “mòduls”, que inclouen la part teòrica de l’assignatura i un apartat final d’autoavaluació.

    Les preguntes s’inclouen en aquesta última part del mòdul, després d’un bloc de teoria de 25 pàgines titulat “Altres procediments de depuració de la responsabilitat criminal”, que compta amb el logotip de la universitat a la portada. A la part de teoria no s’hi inclou cap exemple, sinó que es limita a explicar els diferents processos penals i articles de la Llei d’enjudiciament criminal que han de conèixer els estudiants per exercir com a lletrats.

    En total, la part d’autoavaluació té deu preguntes. En sis d’elles no se cita cap nom concret, sinó que versen sobre procediments penals o es refereixen a clients anònims. En les quatre on sí que hi apareixen noms de pila, els d’origen estranger (Mohamed i Nassia Gabul) apareixen com detinguts per traficar amb cocaïna i vendre CD pirata, respectivament.

    Per contra, en una altra de les preguntes, l’Alberto és víctima mortal d’un apunyalament en una baralla de discoteca. I en la penúltima pregunta en Braulio denúncia en Jordi per insultar-lo a la sortida de casa del poble de Das a la Cerdanya, una de les zones on les classes més benestants catalanes tenen la seva segona residència. A diferència dels procediments d’en Mohamed i de la Nassia Gabul, que revesteixen de major gravetat penal, la resposta correcta és que la discussió entre els veïns s’ha de saldar amb un simple acte davant el Jutjat de Pau de Das.

    A preguntes d’aquest diari, la UOC ha indicat que “la diversitat dels orígens dels noms i de les casuístiques dels casos que es recullen en el mòdul té una finalitat pedagògica i és el reflex de la realitat judicial que els futurs advocats es trobaran en l’exercici de la professió”. Així mateix, la universitat ha explicat que del conjunt de noms que apareixen en els casos pràctics de les activitats del màster, “un percentatge residual són noms d’origen no català o espanyol”.

    “En cap cas els mòduls didàctics de la UOC recullen cap principi que atempti contra la diversitat i el respecte a la pluralitat”, ha conclòs la universitat, que ha recordat que en el mateix màster hi ha matèries dissenyades per fomentar el respecte als drets humans.


    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Ensenyament suspèn l’ampliació de 540 dotacions de personal per atendre la diversitat a les escoles
    Next Article
    Actualitat
    40 anys de Soweto: la revolta estudiantil contra l’apartheid sud-africà
    Oriol Solé
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}