Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘Antoñita la fantástica’ o com adoctrinar els nens espanyols

    Agència SINCgener 8, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto d'arxiu de l'any 1962. Uns nens acompanyats de la seva mare veuen la televisió. / EFE
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat per Agencia SINC

    La separata Vamos a la cama (1964) va marcar un abans i un després en els programes infantils. Fins llavors s’emetien en un context familiar. Amb aquest anunci, es va establir el límit de la presència dels nens com a espectadors, però res més: “Van seguir existint programes per a adults en l’horari de tarda”, explica  María Antonia Paz, investigadora al departament d’Història de la Comunicació Social, de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense de Madrid.

    Els primers programes destinats al públic infantil es van emetre en funció de l’activitat escolar, és a dir, els dijous i els dissabtes a la tarda, dies en què en alguns col·legis els nens no tenien classe. I no va ser fins a 1964 quan es van incrementar les hores d’emissió dels programes infantils al llarg de tota la setmana.

    Programes infantils a mercè de la dictadura

    Els diferents tipus de programes que es van emetre durant el franquisme van coincidir en “l’intent d’adoctrinar als nens com a bons ciutadans”, subratlla la professora Paz. Segons l’autora, el catolicisme era present de forma directa a Lecciones de catecismo (1959) o indirecta “en tots i cadascun dels formats a través de paràboles, ensenyaments, recomanacions, etc.”.

    El patriotisme es va divulgar a través de vides exemplars: “Espanyols, del present o del passat, la trajectòria professional o humana dels quals havia de constituir un referent per a tot bon espanyol. No van faltar referències que mostraven que l’espanyol -invents, esport, música- triomfava per tot el món”, afegeix la investigadora.

    En aquella època es va mostrar més tradició que modernitat, sense que aquesta faltés: música folk, faules, contes clàssics, cançons infantils antigues, balls regionals, jocs tradicionals, circ, titelles… “Era com si la televisió tingués encomanada la missió de conservar i difondre tots els elements de la cultura popular i consolidar la construcció cultural televisiva”, comenta Paz.

    Aquesta i altres conclusions es recullen en un estudi de María Antonia Paz, publicat a la revista Journal of Communication, en què es van analitzar 112 programes infantils i juvenils emesos a TVE des de 1958 -quan va començar a aparèixer en premsa la informació de la programació televisiva- fins el 20 de novembre de 1975 – després de morir Franco-.

    Segons l’estudi, si bé el principal objectiu de TVE era entretenir els nens, no perdia l’ocasió d'”educar” amb alguns continguts científics i musicals. Però els programes infantils també preparaven a l’audiència per als canvis d’índole econòmic que s’acostaven, com la industrialització i la urbanització, i cultural, amb un cert grau de liberalització al final del franquisme.

    “No apte per als grans”

    El 1959, van començar els programes infantils amb No apto para mayores, que s’emetia els dissabtes. Recreo (1960) i Chavales (1961) van obtenir més èxit i van estar destinats a divertir tant joves com adults els dijous a la tarda. Els seus protagonistes -Boliche i Chapinete-, que van començar les seves marxes a la ràdio, van triomfar a la televisió.

     El personatge de Antoñita la fantàstica exercia un fort poder d'identificació en les nenes de la dictadura. / BNE
    El personatge de Antoñita la fantàstica exercia un fort poder d’identificació en les nenes de la dictadura. / BNE

    En aquesta primera fase, de 1958 a 1963, “els nens eren considerats gent menuda, adults petits, i se’ls atribuïen problemes petits i preocupacions també petites, però, d’alguna manera, com els que tenien els grans”, recalca la catedràtica María Antonia Paz. A poc a poc, els formats es van diversificar: d’imitar programes radiofònics es va passar a crear formats nous per a la televisió.

    A partir de 1964, l’anunci de 55 segons de durada Vamos a la cama va ser el que va marcar la diferència: els nens es van convertir en audiència diferenciada. En aquesta època es van començar també a distingir els programes per edats. Jardilín (1966-1968), per exemple, estava destinat als més petits. Per als adolescents hi havia dos tipus: els programes destinats a solucionar problemes a través del debat, com Habla contigo (1967-1970), que va crear consciència sobre els problemes religiosos, i els programes que oferien música moderna.

    També hi va haver diferenciació entre gèneres. Es van emetre programes per a nens, com Santi, botones de hotel (1965) que era un jove intrèpid, valent i aventurer. Per a elles, Antoñita la fantàstica (1967), “una nena moderna, preocupada pel seu aspecte físic, una mica ingènua i amb el cap ple de fantasies”, descriu la investigadora. A ells es van sumar altres sèries estrangeres, com el western Bonança, que va ser la preferida dels nens de llavors.

    De 1969 a 1975, TVE es va centrar en l’entreteniment i van desaparèixer els programes educatius i religiosos, com a conseqüència de la llei de llibertat religiosa de 1967. “La televisió es va unir a la causa de la modernització i va ser reflex de la nova realitat socioeconòmica del país”, recalquen els autors.

    El programa amb més èxit i que es va emetre durant quatre anys (de 1974 a 1979) va ser Un globo, dos globos, tres globos. Amb ell i amb Ábrete sésamo dins de la seva programació, la participació infantil va aconseguir nous nivells. “Aquest i altres programes, com Con vosotros, van constituir durant un temps l’oferta diària. El matí amb La Guagua i la tarda dels dissabtes va seguir sent dels nens. Els diumenges gaudien de prioritat les retransmissions esportives”, apunta Paz.

    Segons l’autora, “aquests programes van constituir la primera i l’única memòria televisiva de diverses generacions d’espanyols que es van divertir i es van educar social, cultural i emocionalment amb aquests programes, els seus presentadors i els seus personatges”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Preparació per al canvi
    Next Article
    Actualitat
    Nova York acaba amb la prohibició dels mòbils a les escoles
    Agència SINC

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}