Però no havia passat la moda això dels Eixos Transversals del currículum? No, doncs no era una moda, i l’Aprenentatge Servei tampoc ho és ara. Fa uns quants anys, amb la LOGSE, es va evidenciar que hi havia una sèrie de temes, importants des d’una perspectiva crítica del model de desenvolupament actual, que no apareixien de forma explícita a les diferents àrees curriculars. Es van agrupar en els anomenats Eixos Transversals del currículum (Educació ambiental, per a la pau, per a la convivència, per a la salut, per al consum, coeducació…) i es van donar orientacions i es va apostar, sense molt compromís per part de les administracions, per una incorporació voluntarista i complementària a les àrees i projectes curriculars. I la veritat és que es van generar moltes propostes, grups de treball, materials i trobades, motivat pel repte que suposava la impregnació dels projectes educatius i programacions d’aula amb aquestes temàtiques, que tothom considerava importants i emergents. Diria que la necessitat de treballar aquestes temàtiques continua vigent i els esforços s’han anat reanomenant, redirigint i transformant.
Els eixos o temes transversals del currículum, eren i continuen sent, problemes o situacions socialment rellevants, tant a nivell local com a global, amb una dimensió educativa personal important i necessària per a la inferència i aplicació dels aprenentatges en el context social. Temes visibles amb tota la seva intensitat en la vida local o a través dels mitjans de comunicació que estan molt vinculats a la nostra escala de valors. És a dir, no era una qüestió de temes i principis educatius que estiguessin de moda, sinó que eren i continuen sent temes contextualitzats, que evolucionen, perden o guanyen intensitat o apareixen com a nous i que estan generats pel model de societat actual.
Els nous currículums no recullen, sinó que dispersen i divideixen molt més els seus continguts i la seva dimensió i enfocament ètic. Des de les diferents educacions (convivència, ambiental, pau, consum, desenvolupament, ciutadania, ciutadania global, etc…) algunes associacions i ONG continuen incidint, redoblant esforços, per construir una educació integral. Es diu que aquests temes ja apareixen, encara que atomitzats i repartits en diferents àrees i que l’important són les competències. No es pot negar que les competències són importants, però tampoc es pot negar que, enteses com la utilització i aplicació dels coneixements en contextos i situacions diverses i complexes, tenen o haurien de tenir una dimensió ètica. Per tant, és totalment lògic considerar que els continguts i aprenentatges realitzats amb els temes transversals, per la seva intencionalitat social i transformadora, siguin també aprenentatges competencials i ètics. És cert que en l’enfocament dels temes transversals s’ha prioritzat l’aprenentatge de continguts amb una impregnació ètica i metodologies interactives, però també hem de dir que ha faltat albirar la importància d’incidir en la comunitat, en forma d’ajuda o servei, com a primer context de canvi, realitzat amb entitats en forma d’un projecte comú.
L’aprenentatge servei, en els seus fonaments pedagògics, i fins i tot com a metodologia, es fonamenta en una concepció de l’educació i del “per a què” educar basada en la pedagogia de l’experiència, en la pedagogia social i comunitària que entronca perfectament amb els fonaments pedagògics dels eixos o temes transversals. Amb la seva vocació social a través del servei, és una eina, una metodologia, un enfocament i una concepció del perquè i com aprendre i ensenyar vinculant l’aprenentatge al context social i a les seves necessitats, problemes reals i/o sentits per l’alumnat. Amb tota seguretat que seran situacions o problemes socialment rellevants amb el mateix sentit i valor pedagògic que els temes transversals.
L’aprenentatge servei es basa en l’anàlisi dels problemes o necessitats socials del context. La majoria d’ells es refereixen a algun dels eixos transversals apuntats, i conviden a realitzar projectes o activitats amb la intenció d’ajudar en la seva millora, mitjançant la cooperació de diferents agents socials i educatius. En aquest sentit podem dir que, a més de l’aprenentatge funcional, aporta als temes transversals de forma explícita un servei a la comunitat desenvolupat de forma cooperativa amb tot el que comporta com a valor afegit a l’aprenentatge de continguts curriculars. Així el servei és el marc de participació democràtica, compromís, cooperació i d’actuació altruista que comporten les temàtiques transversals del currículum; també és el context de nous aprenentatges i d’aplicació de coneixements i desitjos expressats en les finalitats dels temes transversals; és el primer escenari on es pot observar el canvi, la millora, la transformació i l’evidència de la consecució d’alguns dels objectius plantejats així com del desenvolupament de les competències personals.
Un llistat de possibles àmbits, temes o problemes que podrien ser coincidents al realitzar projectes seria molt extens. Sí que pot ser oportú apuntar dos grans objectius coincidents com ara construir, consolidar coneixements i desenvolupar competències que permetin analitzar la societat, reflexionar i actuar críticament; potenciar la valoració de la dimensió ètica de les persones i dels seus actes i generar actituds democràtiques d’implicació personal i col·laboració en la cerca de solucions i alternatives més justes. Objectius que ens poden orientar a considerar i potenciar l’aprenentatge servei i els eixos transversals com a enfocaments clarament vinculats i que pels resultats de les experiències ens conviden a creure en ells i a persistir superant modes i dificultats.