Promouen la salut en les seves comunitats; afavoreixen el benestar de la gent gran; donen suport a la reinserció de reclusos; lluiten contra l’absentisme escolar o contra la despolitització de la societat; fomenten la lectura, els drets humans dels refugiats, els valors humans i el joc net en l’esport; elaboren solucions per la contaminació del plàstic, per a l’accessibilitat del transport públic o per posar en valor el patrimoni natural i cultural d’un territori; es converteixen en agents de canvi per erradicar la violència de gènere; trenquen esquemes sobre la inclusió dels col·lectius amb discapacitat…
Són llestos i no ho fan sols, sinó que busquen complicitat i contagien als actors de l’entorn: associacions, ONG, centres de dia de gent gran, hospitals, presons, ajuntaments, empreses i comerços de barri, mitjans de comunicació…
Divuit centres educatius han merescut els Premis Aprenentatge-Servei 2019, un mosaic molt colorit de procedències rurals i urbanes; edats i nivells educatius diversos; centres públics, concertats i entitats socials; d’onze comunitats autònomes representades.
Aquest és el cinquè any que la Xarxa Espanyola d’Aprenentatge-Servei, juntament amb l’Editorial Edebé i l’ONG Educo impulsem la iniciativa dels premis, amb un triple propòsit:
- Reconèixer la tasca dels centres educatius i entitats socials que amaren l’aprenentatge d’accions solidàries destinades a millorar la qualitat de vida de la comunitat.
- Reconèixer les pràctiques d’aprenentatge servei com a eina d’èxit educatiu i compromís social.
- Enfortir i difondre una cultura participativa, solidària i de compromís cívic, estimulant la divulgació i la implementació de l’aprenentatge servei.
Tampoc nosaltres, les entitats organitzadores dels premis, actuem en solitari, sinó que establim aliances i sumem esforços amb altres entitats socials, empreses privades i institucions públiques: DKV Assegurances, Obra Social la Caixa, CENEAM-Ministeri per a la Transició Ecològica, Organización de Estados Iberoamericanos, Fundació Princesa de Girona, Fundación Ana Bella, Mullor SA, Abacus, Plena Inclusión, Torresco, Arci Nature, Esemtia. I a més, aquest any, l’Ajuntament de Pamplona actua com a amfitrió de la trobada estatal en què es lliuren els premis.
Aquí una breu ressenya dels 18 projectes premiats:
- Juntos mejor, un projecte del CRA L’Espiga, del Torviscal (Badajoz): els nens i les nenes de Primària promouen l’activitat física i la participació de la gent gran de la vila a través de trobades intergeneracionals i actuacions com circuits i berenars saludables o rutes amb bicicleta.
- Constribuyendo a la salut física i mental, un projecte de CEIP Juan Pablo I de Valderrubio (Granada): l’alumnat construeix i contribueix a generar pràctiques i hàbits saludables, convertint-se en veritables promotors de salut comunitària, promovent pautes d’alimentació saludable, disseny d’espais i itineraris per a l’exercici físic, incloent-hi aspectes de salut mental i dimensió emocional en els pilars de vida i benestar de la població.
- Espacio universo, un projecte de Colegio Safa-Grial de Valladolid: estudiants de Tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria preparen i duen a terme tallers pràctics destinats a persones adultes amb discapacitat intel·lectual, per tal de promoure la salut entre aquest col·lectiu a través de l’autocura, adaptant continguts i metodologia a les seves característiques i dificultats.
- Grillons per al record, un projecte de Col·legi Sant Roc d’Alcoi, (Alacant): alumnat de cinquè de primària, juntament amb persones privades de llibertat i en un programa de reinserció, cooperen per millorar la qualitat de vida dels ancians malalts d’alzheimer a través d’activitats lúdiques.
- La gitanita de papel, un projecte entre dos centres educatius, l’IES Antonio José Cavanilles i l’IES Virgen del Remedio d’Alacant: alumnat de 2n i 3r d’ESO es proposa acabar amb l’absentisme escolar de nenes que pateixen estigmes socials de gènere; empoderar-les i aconseguir una igualtat d’oportunitats educatives. Per a això, els nois i noies recorren diversos col·legis i instituts de la localitat i la província amb el conte infantil La gitanita de papel, donant visibilitat a aquesta problemàtica.
- Presents, de Salesians Rocafort i el Centre d’Atenció Primària Manso de Barcelona: alumnes de 2n i 3r de l’ESO, amb suport mèdic professional, es formen i actuen com a entrenadors físics de persones grans ateses per aquest centre sanitari, amb la finalitat de disminuir el sedentarisme i millorar el seu estat de salut i la seva qualitat de vida, aconseguint beneficis físics i emocionals.
- Por una sociedad más fuerte y cohesionada, del Colegio Claret-Larraona de Pamplona: estudiants de secundària elaboren més de 150 propostes cíviques i les presenten a 37 institucions i a la societat navarresa en un acte públic i a través dels mitjans de comunicació, per tal de revertir la situació de descrèdit i el distanciament entre la ciutadania i les institucions/organitzacions que lideren la nostra societat: la justícia, els partits polítics, l’església, l’exèrcit, la banca …
- Mar de magia, de la Fundación Mar de Niebla de Gijón: joves que s’estan formant en l’àmbit del Comerç i l’Atenció al Client, organitzen i posen en marxa una botiga de joguines solidària per donar resposta a la necessitat de moltes famílies de barri que no tenen recursos per adquirir els regals de Nadal dels seus fills i filles.
- Entrena tu corazón, de Colegio Santo Ángel de Palencia: nens i nenes d’educació infantil, motivats per l’agressivitat i falta de respecte en l’esport, elaboren i difonen un espot publicitari amb esportistes d’elit per potenciar els valors humans i el joc net, cosa que no és una norma, sinó una condició per ser campions/es.
- Píctame un cuento, del Colegio Rodrigo Giorgeta, de València: alumnat de segon curs del Cicle Formatiu d’Integració Social dissenya i implementa múltiples activitats per crear una biblioteca de contes amb pictos (paraules substituïdes per dibuixos) per a l’alumnat de primària d’un centre d’educació especial, realitzant també activitats de contacontes dirigides especialment a abordar la competència emocional.
- Reciclando con Hahatay, del Centro de Formación Somorrostro de Muskiz (Biscaia): alumnat dels Cicles Formatius de Soldadura i Caldereria, Mecánica, Educació Ambiental, Construccions Metàl·liques, Sistemes Electrotècnics i Automatitzats i Prevenció de Riscos, construeixen quatre màquines (trituradora, extrusora, injectora i compressora), per convertir els plàstics acumulats a les platges de Gandiol (Senegal) en objectes útils per a la comunitat local: rajoles, teules, poms…
- ApS Serra de Tramuntana, un projecte compartit per 36 centres educatius de Mallorca: nens, nenes i adolescents de l’entorn de la Serra de Tramuntana realitzen diferents projectes per salvaguardar aquest patrimoni mediambiental, històric i cultural: disseny de rutes; recuperació i senyalització d’elements patrimonials; reforestacions; recuperació d’assentaments; activitats de sensibilització i visites amb diferents col·lectius; protecció, neteja i adequació d’espais; recuperació i difusió del patrimoni immaterial…
- Comisión Atenea, de l’IES Alba Plata de Fuente de Cantos (Badajoz): alumnat de 1r de batxillerat, arran de l’assassinat de Laura Luelmo, es planteja el repte de prevenir i erradicar la violència de gènere empoderant-se i convertint-se en agents de canvi social. Protagonitzen nombroses iniciatives i serveis de sensibilització, formatius, reivindicatius i de derivació de casos als serveis socials.
- Ecoteatre, de l’Institut Cap Norfeu de Roses (Girona): alumnat amb discapacitat intel·lectual i/o trastorn d’espectre autista, per tal de conscienciar sobre l’alimentació saludable, trien, adapten, confeccionen l’atrezzo i els decorats i interpreten un conte infantil amb missatge pedagògic per als nens i nenes de Primària de les escoles properes amb mals hàbits alimentaris i de salut.
- [Rec]fugiades, del Col·legi Mare de Deu dels Àngels de Barcelona: alumnat de 4t d’ESO realitza diferents accions: una exposició fotogràfica, un mural itinerant, divers material audiovisual (videoclips, anunci, curtmetratge) i activitats interactives (conte i escape room), per tal de millorar el coneixement i la sensibilització sobre la situació i els drets de les persones migrants i migrades, desplaçades i refugiades, ajudant a canviar percepcions i actituds entre la ciutadania, especialment entre la gent jove.
- Proyecto Intergeneracional de la Fundación A la Par de Madrid: joves amb discapacitat intel·lectual lleugera o intel·ligència límit decideixen compartir activitats amb persones grans d’un centre de dia, organitzant jornades lúdiques i culturals diverses: música, creació de targetes nadalenques, tallers d’escolta activa i memòria, elaboració de receptes de cuina, visites guiades …
- Print 3D: plànols de metro tàctils, de l’IES Conselleria de València: alumnat de 1r d’FP bàsica en Informàtica i Comunicacions, dissenyen i imprimeixen amb tecnologia 3D una versió tàctil dels plànols de metro de la ciutat de València, per afavorir-ne l’accessibilitat de les persones invidents. Aquesta actuació es desenvolupa en el marc d’un projecte Erasmus+ en què han participat diverses organitzacions d’àmbit europeu.
- Educar el servei de la comunitat, del Col·legi Sagrat Cor de Pamplona: el centre educatiu, d’acord amb la seva tradició solidària, incorpora l’aprenentatge servei en el seu PEC, desenvolupant 16 projectes al llarg de totes les etapes, des d’infantil a batxillerat, i en diferents àmbits: discapacitat intel·lectual, autisme, relació intergeneracional, migracions, rutes escolars segures i saludables, comerç just, suport escolar …
No són educadors socials, ni polítics, ni mags, ni influencers, ni fantasmes xarlatans: són nois i noies que fan coses de veritat, capaços de crear solucions per enfrontar-se a problemes col·lectius i d’aprendre, créixer i madurar amb tot plegat.
Donem-los un reconeixement, encara que el millor dels premis és l’impacte que aquestes experiències tenen en les seves vides i en les vides dels altres.