Des que el passat 13 de març es van tancar les escoles i instituts de Catalunya, l’alumnat s’ha quedat a casa per cuidar-se i cuidar-nos a tots i totes. Però, quedar-nos a casa no és sinònim de quedar-nos de braços creuats. De les ganes d’ajudar de la gent, han sorgit diversitat de grups de voluntariat i xarxes de suport mutu per fer front a noves necessitats socials a partir de la pandèmia de COVID19: per ajudar a persones vulnerables a fer les compres, per cosir mascaretes, per denunciar vulneracions socials, entre altres.
Els centres educatius no han estat menys i el seu professorat ha pensat que el seu alumnat s’havia d’implicar en donar resposta a necessitats socials que ens deixava la pandèmia. Des de diverses escoles i instituts s’ha ofert l’oportunitat a infants i joves de col·laborar i ajudar als altres. Demostrant-los que també, no només podien fer-ho, sinó que la seva ajuda era molt necessària i donava sentit als seus aprenentatges.
S’han activat propostes en la línia pedagògica de l’aprenentatge servei o molt similars -que ja fan servir molts centres educatius, esplais i altres espais durant tot l’any- on s’aprèn tot fent un servei a la comunitat. Així infants i joves s’han posat a fer trucades per acompanyar persones soles, enviar missatges als equips sanitaris, han acollit impressores per fabricar EPIs, entre molts altres exemples que us volem convidar a conèixer que han tingut lloc arreu del territori.
Totes aquestes iniciatives combinen el seu propòsit pedagògic i social: en elles hi ha una part que serveix als infants i joves per aprendre coneixements i competències vitals, però els fa sentir part de la comunitat ja que treballen per al bé comú. Ni que sigui individualment participen d’accions locals per superar problemes socials, alhora que activen la seva empatia i practiquen la cura cap als altres.
Alhora des del Centre Promotor de l’Aprenentatge Servei , i en col·laboració amb Abacus Cooperativa, s’ha fet una crida a fer ApS des de Casa; una acció destinada a desenvolupar una activitat d’aprenentatge servei en situació de confinament i amb l’objectiu de mitigar alguna de les conseqüències de la COVID-19. (Podeu trobar més informació sobre la crida en aquest enllaç)
Us destaquem algunes experiències de les que estan tenint lloc als centres educatius.
Sota la Mascareta
Acompanyades per COMSOC – Comunicació Social, joves de diversos cursos de l’Institut Vilamajor elaboren un magazín divulgatiu, d’actualitat local i comunitària a través de Ràdio Vilamajor. Alguns estan fent l’optativa de ràdio a 3r d’ESO, altres la van fer l’any passat i ara estan a 4t, i alguna més està cursant batxillerat. El programa l’elaboren amb notícies, una entrevista, una tertúlia, una secció musical i una altra literària, a més de recollir els testimonis del veïnat a través de notes de veu pel Whatsapp.
Més informació d’aquesta experiència: http://comsoc.cat/news/ca/2020/04/16/0001/sota-la-mascareta-un-programa-impulsat-per-joves-a-radio-vilamajor
Missatges d’ànim per la residència de gent gran
Des de fa anys que el Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona té un projecte amb la residència Roca i Pi. En aquesta ocasió l’alumnat de sisè de primària ha fet un vídeo dedicat a la gent gran i a les treballadores de la residència. Cada alumne anima amb un breu missatge als avis i àvies.
Podeu comprovar els resultats en aquest vídeo. (https://youtu.be/57RhoOOd2UI)
Covid19 #EnsQuedemACasaPeròSeguimAprenent
L’alumnat de 1r ESO de l’institut Quatre Cantons del Poblenou de Barcelona ha fet un vídeo amb l’objectiu de fer arribar un missatge de suport i agraïment molta gent que ho està passant malament degut al Covid-19. El vídeo ha estat adreçat al personal que treballa als centres hospitalaris i residències, malalts i gent gran.
I l’alumnat de 2n d’ESO han fet un projecte especial anomenat “ “COVID 19 #EnsQuedemACasaPeròSeguimAprenent “ que els permetés investigar, reflexionar i actuar davant la situació que estem vivint. Cada alumn@ ha publicat el seu servei en un mural interactiu
Programa LECXIT – Lectura per a l’èxit educatiu
Des del programa de foment de la lectura LECXIT continuen fent ApS, però, des de casa. Alguns espais LECXIT que compten amb la participació de joves fent el servei comunitari, realitzen les mentories de manera virtual gravant petits clips pels nens i nenes explicant com se senten treballant la relació i el vincle afectiu amb l’infant. El joves també creen algunes activitats i propostes, com conta contes o jocs al voltant de la lectura, per continuar impulsant l’hàbit lector amb estratègies que poden fer els infants a casa.
Apadrinament d’impressores i Projecte Interactua
A l’Institut d’Educació Secundària Pla Marcell de Cardedeu des del primer moment es van activar per convidar al seu alumnat a participar en diversos serveis necessaris per respondre a la crisi de la COVID. Un grup de joves s’organitza i coordina per fer trucades de seguiment i acompanyament a persones grans que poden sentir-se més soles. També s’ha proposat a l’alumnat a apadrinar les impressores 3D de l’Institut i fabricar elements EPIS per als sanitaris de la zona. Aprenen amb propostes educatives compromeses.
Més informació sobre aquesta experiència a: https://youtu.be/XXkbJtLSwlo
Alegrar el confinament d’algú amb una lectura #contespertelefoncovid19
A partir d’una iniciativa del Programa Biblioteca escolar Puntedu per celebrar l’aniversari del naixement de Gianni Rodari, els nois i noies de sisè de l’escola Estel-Guinardó van rebre el seu quart repte: alegrar el confinament d’una altra persona llegint contes per telèfon. Cada infant havia de quedar amb algú per telèfon, preparar-se la lectura i llegir el conte triat.
El resultat el podeu veure en aquest vídeo i el testimoniatge d’un alumna el podeu veure aquí
Hem vist com escoles i instituts ofereixen oportunitats perquè el seu alumnat pugui aprendre i a l’hora que s’implica en el que està passant al seu voltant. Els nois i noies estan aprenent i construint una experiència tan imprescindible per la seva formació com ciutadans i ciutadanes, com necessària pel moment actual. Aquestes propostes ens demostren una educació en valors activa que entén que l’alumnat no solament ha d’estar impactat emocionalment davant les necessitats que ens presenta aquesta nova situació social, sinó que, ha d’actuar per prendre consciència de canvi i incorporar aquests valors en la seva vida.
Encara ens queden moltes propostes per descobrir i crear que esperem recollir i compartir amb vosaltres des de la crida #ApSdesdeCasa!