Per què una caixa d’eines per fomentar la participació en la infància? I per què pensant en tècnics del municipi i altres professionals de l’educació i agents del territori? Perquè cal una ciutadania participativa i això s’aprèn participant des dels primers anys. I perquè tècnics municipals i agents del territori són actors fonamentals en les polítiques que poden generar espais de formació en participació ciutadana i el municipi un agent educatiu fonamental per la construcció de la ciutadania de la infància.
Però per creure en la importància de fomentar espais de participació en la infància cal reconèixer la capacitat d’agència de la infància i conrear condicions de context que combinades amb les capacitats d’infants i joves desenvolupin la seva autonomia i progressiva emancipació. La proposta “Infància i participació” ofereix una capsa d’eines cocreada amb tècnics i altres professionals de l’educació per propiciar bones condicions per a la formació d’una ciutadania participativa, critica i en conseqüència activa.
Fa dècades que s’insisteix en la rellevància de l’educació en valors per avançar cap a una societat més democràtica i inclusiva. Professorat i educadors són els principals agents actius de la formació en valors tant en contextos d’educació formal com a no formal i informal. Són referents d’infants i joves i, per tant, com altres referents poden propiciar l’estima per determinats valors i malauradament també mostrar en les maneres de ser i fer contravalors.
Però no són els únics agents que tenen impacte en la formació en valors i ciutadana de les persones. Entre d’altres incideixen i de manera rellevant el personal tècnic de les administracions locals i professionals, les persones que participen com a voluntàries en organitzacions i institucions que treballen polítiques d’infància i joventut, i les que acompanyen i dinamitzant els consells municipals d’infància i adolescència.
Sabem que el desenvolupament i l’educació d’infants i joves es dona a partir dels seus contextos reals de vida i de les activitats en ells implicades així com de les influències de les persones que participen en aquests contextos. I està demostrat que quan entre els diferents contextos de vida de les persones hi ha continuïtats educatives, és a dir, les mateixes expectatives, valors i normes, cada context amplifica els seus efectes i si no hi ha continuïtat cadascú perd força i contribueix menys al desenvolupament i a l’educació.
Doncs bé, una de les característiques de societats complexes com la nostra és la presència de nombroses discontinuïtats educatives, de diversitat de criteris en valorar expectatives, normes i valors, el que fa més costós i feixuc assolir objectius com els que es persegueixen a favor d’aprofundir en els valors propis d’una societat democràtica i inclusiva.
Per assolir bé aquests objectius i fomentar una participació activa de la infància cal continuïtat entre el que es fa a les escoles i fora d’elles. En aquesta fita el paper del municipi com a agent educatiu per la construcció de la ciutadania de la infància és determinant. Per això cal el compromís de tots els referents municipals com també dels que acompanyen i dinamitzen espais no formals i informals de convivència, esport, lleure i expressió fora escola.
Per fomentar espais de participació en la infància, cal creure en la seva capacitat d’agència
La caixa d’eines Infancia y participación [1] és una capsa formativa d’eines per promoure la participació de la infància en l’àmbit local desenvolupada en el marc del projecte europeu pel foment de la identitat de ciutadania democràtica de nens i nenes com a membres actius i compromesos en els seus municipis[2] Són eines que serveixen per a fer un diagnòstic que ens permeti elaborar accions de millora en les polítiques i pràctiques de tècnics i professionals que intervenen en programes de foment de la participació en la infància.
Cal que el personal tècnic, els agents i les entitats del territori i els nens, nenes i adolescents treballin plegats en la generació de més coneixement sobre el seu entorn amb una mirada crítica i transformadora per deliberar, col·laborar, gestionar millorant aïllo que és comú i en definitiva participar actuant. En definitiva, construint capital cívic comú d’acord amb la perspectiva que ens presentava Josep Maria Puig fa unes setmanes en aquest mateix diari.
Cal que aquest compromís en fomentar la participació en la infància als municipis no sigui únicament quelcom que afecta l’àrea d’educació ni sigui entès com una qüestió de compliment normatiu. Cal que afecti transversalment a totes les àrees i sigui una expressió real de treball per assolir els valors propis de la societat democràtica, participativa, inclusiva i activa que volem.
[1] https://www.ub.edu/toolkitinfanciayparticipacion/
[2] “Diseño y validación de una caja de herramientas para promover la participación de la infancia a nivel local” (PDC2022-133276-I00) financiado por MCIN/AEI /10.13039/501100011033 y por la Unión Europea Next GenerationEU/ PRTR.