A Tempo – Arts i Formació és el projecte educatiu de la Fundació La Ciutat Invisible i Temporada Alta, amb el suport de Fundació Banc Sabadell. Aquest té com a objectiu formar mitjançant les arts una ciutadania crítica que participi activament de la vida cultural del territori, treballant per garantir el dret a la pràctica, el coneixement i el gaudi de la cultura.
El projecte inclou dos tipus d’accions: d’una banda, propostes de formació en l’àmbit de les pedagogies artístiques adreçades a professionals, Formació; i de l’altra, activitats gratuïtes, dins i fora dels centres educatius, dirigides a joves i infants, Arts a l’aula.
Enguany s’impulsa la setena edició d’A Tempo amb una programació diversa i completa que inclou un total de 36 propostes artístiques adreçades a infants, joves i professionals de l’educació i les arts, amb l’objectiu de seguir promovent la presència i ús de les arts escèniques en l’àmbit educatiu.
El projecte ja ha rebut inscripcions per a gairebé 8.000 infants i joves de 52 centres educatius de Girona i Salt, a més de centres d’altres municipis de la província com Platja d’Aro o Lloret de Mar. L’objectiu és poder garantir la participació de tots els centres educatius entre totes les activitats i propostes del projecte, que suposen més de 90 accions educatives al voltant del festival Temporada Alta. Fins al moment, en el conjunt de les sis edicions anteriors del projecte, hi han participat 27.728 estudiants, 2.975 docents i 419 artistes i formadors. Per seguir fent possible que el projecte pugui arribar a tots els escolars del territori, la Fundació La Ciutat Invisible manté activa la campanya Formem infants més crítics, creatius i lliures mitjançant la compra d’entrades a Temporada Alta o al seu web.
Programació a escoles durant el Temporada Alta
Coincidint amb Temporada Alta, es presenten un total de 12 espectacles gratuïts vinculats a diferents programes i activitats del projecte A Tempo.
L’activitat amb més demanda del projecte, Temporada Alta a l’aula, proposa un any més fins a 9 espectacles per programar a les aules de Girona i Salt, amb un doble objectiu: facilitar l’accés i igualtat d’oportunitats entre els centres educatius independentment del seu entorn social d’origen a la cultura del territori i promoure que artistes i companyies d’arreu del territori entrin a les aules per abordar amb l’alumnat temàtiques culturals, socials i polítiques a través dels seus espectacles.
Aquest curs la programació inclou 6 novetats principals adreçades a educació especial, infantil, primària i secundària. Són: l’espectacle de dansa integrada Sin-con-tacto del col·lectiu Liant la troca; Subjecte · Verb · Predicat d’Aimar Pérez Galí i Jaime Conde-Salazar, que il·lustra el vincle entre sintaxi i coreografia; Rosita, història d’una florista de la Rosa Gamiz, inspirat en el clàssic Pigmalió de Bernard Shaw, La falca de La Nave Va, un espectacle que proposa obrir un espai de diàleg amb joves sobre salut mental, situacions límit i suïcidi; Impossible? de la Cia. Frobvia i Joan Baixas sobre la cura de l’entorn i Jess d’Oriol Casals i Alícia Gorina sobre la pressió estètica i la grassofòbia. Completen la programació: El missioner d’Aleix Fauró i Ísis Martin, El transPORt dels somnis de la jove cia. Embroutats i La muntanya d’Oriol Casals i Marta Hernández en el marc del projecte TeDebat. L’objectiu és arribar al 100% de centres participants.
Altres propostes per a instituts i joves
Paral·lelament, se celebra la 5a edició del Torneig de dramatúrgia per a instituts, que s’organitza juntament amb Tramoia Produccions Culturals. A l’edició d’enguany, es publicarà un dossier sobre el procés i metodologia de creació de textos teatrals per facilitar eines dramatúrgiques al professorat i els centres participants de Girona i Salt rebran formació a les aules de la mà de l’escriptor Albert Forns i de la dramaturga Lara Díez i Quintanilla i el dramaturg Xavi Buxeda, que se sumen al projecte per primera vegada.
Aquest curs participaran un total de 62 alumnes de l’Institut Vallvera. L’Institut Salvador Sunyer i Aimeric, l’Escola la Salle i FEDAC Sant Narcís. El premi del Torneig és l’assistència a un espectacle exclusiu per acostar l’alumnat participant a altres formes de dramatúrgia creada per i per a joves. En concret, a l’espectacle Res de tu d’Iván F. Mula i Montse Rodríguez Clusella, que tracta la societat de les aparences i els conflictes interns a la joventut.
També, s’impulsa la segona edició del programa de conscienciació jove Els joves, l’alimentació i el culte al cos, que s’estendrà més enllà de la durada del festival i que aquest curs 2023-24 proposa un treball itinerari de teatre i arts visuals per tractar i reflexionar amb adolescents els perills de la pressió estètica i els trastorns alimentaris. L’itinerari vincula l’espectacle de Jess d’Oriol Casals i Alícia Gorina, inclòs en la programació de Temporada Alta a l’aula, amb l’espectacle Nua d’Ann Perelló i Andrea Ros dirigit per Marta Aran, que es podrà veure al Teatre de Salt al gener de 2024.
Estrena de la plataforma A distància
Una de les novetats principals d’aquesta edició és el llançament de la plataforma digital A Distància de la Fundació La Ciutat Invisible, amb la voluntat de facilitar un espai que s’estengui més enllà del territori i on docents, artistes i altres professionals vinculats amb programes educatius puguin accedir a recursos artístics per a les aules i formació en arts i educació. La plataforma inclou dues col·leccions gratuïtes principals:
Artistes a l’aula. Consisteix en propostes de treball elaborades amb artistes vinculats tant amb A Tempo com amb el festival Temporada Alta per donar a conèixer diferents professions artístiques des de la pràctica principalment entre els joves. La col·lecció inclou la reedició de continguts digitals creats en edicions anteriors amb Roser López Espinosa, Les Impuxibles o Jordi Oriol, entre altres; i la creació de nou material amb artistes com Cabosanroque, Aleix Fauró i Ísis Martin (La Virgueria) i Rosa Gamiz.
Formació en arts i educació. Es tracta de masterclasses basades en diferents disciplines artístiques impartides per professionals de la cultura i artistes locals, nacionals i internacionals com Àngela Peris, Sandra Sotelo, Álex Peña, Moyra Silva o el col·lectiu Pedagogías Invisible, amb la voluntat de compartir els seus coneixements i saber fer.
Tallers de poesia, escoles Tàndem i seminaris de formació
Una altra de les novetats principals és la continuïtat dels tallers de poesia amb els poetes Josep Pedrals i David Castillo en el marc del programa Poetitza’t de la Fundació Jesús Serra, que es programaran a les aules al segon trimestre del curs escolar per segon any consecutiu.
Quant a les accions formatives, s’inicia el programa d’Escoles Tàndem de la Fundació Catalunya La Pedrera a l’Escola Santa Eugènia de Girona, on es treballarà al llarg de tres anys per transformar la qualitat educativa del centre mitjançant les arts escèniques.
Per últim, s’impulsaran noves edicions del seminari de formació amb la celebració de la 8a edició a Girona i amb la realització de la 3a edició a Sevilla, que tindrà lloc del 2 al 4 de febrer de 2024.