Al municipi d’Esparreguera, a la comarca del Baix Llobregat, trobem l’escola El Puig amb més de cinquanta anys d’història. Va iniciar la seva activitat el setembre de 1970 impulsada per un grup de famílies que volien aconseguir una escola que respongués al tipus d’educació que volien pels seus fills i filles. Volien una escola catalana, plural, laica, coeducadora, cooperativa i activa.
Tal com ens explica la seva directora, Carol Giralt, “aquests pares i mares buscaven una transformació de l’educació i la iniciaven amb la convicció que participar en l’escola era la manera de vincular-se al projecte de vida dels seus infants”. El que ben segur no sabien totes aquestes famílies era que plantaven la llavor d’una escola que amb els anys creixeria, donant fortalesa i qualitat al seu projecte.
Una mica d’història
Des dels seus inicis, el seu projecte educatiu té com a font d’inspiració el bosc. “Des de l’escola veiem necessari enfortir el vincle amb la natura tenint-hi una relació quotidiana i continuada, per observar, explorar, descobrir i viure-hi experiències” subratlla Giralt. Cada setmana les diferents classes fan diverses sortides al bosc per dur a terme els seus projectes d’aula i altres treballs de descoberta.
L’Escola El Puig té un projecte propi i únic amb molta influència de les escoles de Reggio Emilia, però també del socio-constructivisme, el treball per projectes o la pedagogia sistèmica. Per això, el seu equip docent està en recerca i formació constant. “Cada any organitzem una escola d’estiu interna a principis de juliol on compartim i reflexionem els canvis i recerques produïdes durant el curs i projectem les transformacions que imaginem pel curs vinent”, comenta la seva directora.
A més, s’uneix contínuament a diverses propostes de formació i projectes que sempre sumen al projecte d’escola, com els equips de l’ICE de la UAB d’educació artística o de cultura matemàtica, les Escoles que Aprenen d’Educació Infantil, la Xarxa d’Escoles Sistèmiques, el Grup d’Instituts Innovadors, o com a escola impulsora del projecte Escola Nova 21.
Elements clau del projecte d’escola
L’equip directiu actual continua fidel als valors que en el seu dia van alçar l’escola El Puig. Però ara s’hi afegeix l’experiència acumulada durant tots aquests anys, la recerca constant en el camp de l’educació i les necessitats que es van generant en el dia a dia.
Com deia John Dewey (1859-1952), l’escola ha de ser vida. Per ser-ho, ha de formar part de la vida dels infants, dels mestres i de les famílies, i a la vegada, ha de tenir vida en si mateixa. Per tant, els projectes de treball i la vida de l’aula acaben sent el projecte de l’escola El Puig.
Segons l’edat dels infants hi ha una sèrie d’elements que són claus i que defineixen el seu projecte d’escola.
Des de l’etapa d’infantil fins que acaben l’escola una de les peces clau és la rotllana, a on els nens i nenes es troben, comparteixen i aprenen els uns dels altres. Un espai únic a on conversar junts per conèixer i comprendre el món que els envolta. Com diu Giralt, “l’escolta dels infants és per als mestres una gran font d’inspiració”. És en aquesta rotllana, en cooperació amb els altres, on sorgeixen els projectes d’aula.
Els espais i laboratoris són un altre element que defineix molt bé el projecte de l’escola El Puig. Aquests vindrien a ser els “racons d’aprenentatge” tan coneguts gràcies a les escoles italianes de Reggio Emilia als anys vuitanta.
A l’educació infantil s’anomenen Espais. En començar, tant al matí com a la tarda, els infants dels diferents cursos d’aquesta etapa es barregen en espais on es deixaran influir per uns materials que els portaran a l’acció. Aquests espais potencien la seva autonomia i creativitat, són propostes obertes i lliures de treball, permeten desenvolupar diferents llenguatges i intel·ligències, impulsen la cooperació entre els seus participants, amb diferents possibilitats d’acció i acompanyat cadascun per una mestra.
A l’educació primària aquests els anomenen Laboratoris. Els infants, també de diferents edats, tenen la possibilitat d’experimentar en uns espais d’aprenentatge pensats per investigar, fer-se preguntes, compartir coneixements, emocions, etc. Un lloc de trobada a on tirar endavant petits projectes i reptes des de diferents llenguatges: artístic, científic-tècnic o literari.
A l’educació secundària també es fan laboratoris, però són espais més d’experimentació amb un objectiu final molt concret. Aquests responen als interessos dels nois i noies, i potencia també la recerca autònoma i complementa coneixements des d’una perspectiva més integral. Les activitats que s’hi duen a terme poden ser de diferents àmbits: artístic, tecnològic, literari, científic, social, emocional, lingüístic i audiovisual.
Un altre element important per l’escola és l’aprenentatge de les llengües. El català és la llengua vehicular i d’aprenentatge del centre. Entre els objectius del centre, és necessari potenciar la llengua pròpia, que ha d’esdevenir llengua comuna i factor de cohesió social. Però també potencia l’estudi d’altres llengües com el castellà, l’anglès o el francès, ja que ens enriqueixen com a persones.
Un treball en comú
Cada curs, des de tots els grups de l’escola s’elabora un gran projecte a partir d’un eix comú que es decideix any a any. Aquest l’anomenen Projecte General d’Escola i el mostren a tota la comunitat en les Festes de Portes Obertes tant el mes de desembre com a l’abril.
Dins d’aquest projecte general, cada grup escull una recerca dins el treball en comú. “És una oportunitat per afavorir processos d’indagació que ens condueixen a la descoberta i la intervenció en el món”, comenta Giralt.
En aquesta recerca no només s’hi impliquen els infants amb l’acompanyament del mestre, també hi ha la col·laboració de les famílies i experts. A poc a poc, cadascun dels grups va trobant la seva manera d’entendre i expressar els processos i respostes a la seva recerca. Tot plegat queda il·lustrat i documentat en El Llampec, el llibre que cada any edita l’escola i publica just per la diada de Sant Jordi. Aquest any ja han arribat al número 51.
A les nostres mans
La temàtica d’aquest any es resumeix sota el títol A les nostres mans a on tots els alumnes del centre han pogut comprendre que només involucrant-se en la recerca de cada projecte n’han pogut conèixer la seva essència i a la vegada també treure cadascú els seus propis aprenentatges.
Entre tots els projectes treballats que surten a El Llampec 51 trobem, per exemple, com la classe dels Esquirols de P3 a partir del seu nom de classe estudien el pi. A poc a poc, amb sortides al bosc descobreixen com és aquest arbre, quin tipus de pins hi ha, com és la seva fulla, el seu fruit, etc. I a la vegada s’introdueixen els números i la mesura en centímetres.
Per la seva banda, la classe de Les Ginesteres de 1r en una sortida al bosc decideixen en rotllana conèixer els incendis. Així inicien una recerca sobre el foc, les seves causes i com prevenir-lo amb una trobada amb bombers, com aquest element ha marcat l’evolució de l’home, etc. El treball culmina amb una foguera que fan conjunta per poder explicar-se històries, ballar i fins i tot per torrar-hi pa. Per dur a terme aquesta celebració, n’han preparat tots els detalls abans treballant-hi diferents conceptes matemàtics.
La classe de La Serra de Rubió de 4t aquest curs s’ha preguntat “què hi ha sota terra?” Hi ha animals, fongs, pedres, esquelets i també residus. Així han après geologia, i fins i tot sobre volcans aprofitant l’episodi de l’erupció del volcà de La Palma. També han estudiat la prehistòria visitant la CdA la Noguera i el CRIP. Després de visitar l’exposició Ciència Fricció del MACBA han decidit conèixer millor els fongs que es troben per la zona d’Esparreguera. I amb la visita a l’abocador de Can Mata han pogut veure com funciona i la importància de 4 Rs per cuidar del nostre entorn.
Els més grans també treballen l’entorn, per exemple la classe de Frida Kahlo de 3r de l’ESO investiga sobre els oficis artesans que hi havia a la població i com aquests s’han anat adaptant en l’actualitat. El seu projecte els ha portat a veure les desigualtats que sempre hi ha hagut entre homes i dones, les plantes medicinals que hi ha al bosc de Can Roca d’Esparreguera, i fan tots els càlculs químics i matemàtics per fer una fórmula de crema de mans, fins i tot en dissenyen el packaging i escriuen haikus que parlin de la seva crema.
L’any 2021 l’Escola El Puig va rebre premi Joan Triadú dels Baldiri Reixac de la Fundació Carulla en reconeixement a la seva trajectòria i al seu projecte, en el qual la llengua i cultura catalanes hi juguen un paper cabdal.