La Fundació Carulla convoca la 44a edició dels Premis Baldiri Reixac, els guardons anuals que impulsen i reconeixen projectes educatius que donen resposta als reptes de l’educació del segle XXI des de les arts, la cultura i la llengua catalana. Les inscripcions s’han obert aquest gener i podeu presentar les vostres candidatures fins el 28 de febrer de 2022.
Els premis compten amb una dotació total de 40.000€ i premiaran un total de 30 projectes d’arreu dels territoris de parla catalana.
A favor de l’ús del català i la gestió emocional a l’escola
L’edició d’enguany arriba en un moment en què els atacs i el qüestionament al model d’immersió lingüística està amenaçant el sistema educatiu català, garantia d’igualtat d’oportunitats i de cohesió social. També la situació d’emergència emocional provocada per la pandèmia està comportant un alt grau de complexitat en la gestió del benestar de la comunitat educativa.
És per això que els Baldiri d’enguany han adaptat les seves bases per donar resposta a aquests nous reptes. Qüestions que també s’emmarquen dins la visió global de la Fundació Carulla de transformar persones, comunitats i territoris mitjançant la cultura i l’educació per construir una societat oberta, cohesionada, inclusiva i que sigui generadora d’oportunitats.
Els premis dotats d’un total de 40.000 € es reparteixen en dues categories: el Premi Baldiri Escola i el Premi Baldiri Experiències.
Premi Baldiri Escola
A la primera, el Premi Baldiri Escola, es reconeixen projectes educatius que aporten solucions i respostes concretes als reptes socials i culturals actuals i que situen la cultura, la llengua i la creativitat com a eixos vertebradors del procés de transformació. Consta de 10 premis de 3.000 €.
Aquesta categoria compta amb dues subcategories:
Arts i Reptes Socials: Projectes educatius que actuen per donar una resposta transformadora i inclusiva als reptes socials des de les arts i la cultura.
Presenteu aquí la vostra candidatura
Arts i Llengua: Projectes educatius innovadors que promoguin l’ús social de la llengua catalana mitjançant respostes creatives i transformadores des dels llenguatges artístics.
Presenteu aquí la vostra candidatura
En aquesta categoria es valorarà:
– La concreció dels reptes a treballar: anàlis acurada de la situació del centre educatiu, i definició i concreció dels reptes als quals es vol donar resposta.
– L’organització i gestió educativa: Objectius clars i compartits, amb una visió d’educació a temps complet i un equip docent compromès que treballa de forma col·laborativa.
– La cocreació, cooperació i implicació amb la comunitat educativa i l’entorn, així com amb l’establiment d’aliances amb altres institucions.
– L’ús de metodologies inspiradores i actives d’aprenentatge que posin l’alumnat al centre de l’acció educativa.
– Entorn Covid-19: especialment en aquest context actual de pandèmia, es valorarà la reflexió, l’adaptació i la capacitat de donar una resposta educativa als reptes causats per la situació d’emergència sanitària.
Premi Baldiri Experiències
La segona categoria és el Premi Baldiri Experiències, destinat a reconèixer experiències ja realitzades d’aprenentatge col·lectiu dins i fora de l’aula que responguin de forma innovadora i única, a través dels llenguatges artístics i creatius, a les necessitats dels infants i joves i als reptes educatius actuals, sobretot, aquells relacionats amb la gestió emocional, una necessitat més present provocada per la pandèmia. Consta de 20 premis de 500 € per material escolar i llibres d’Abacus Cooperativa.
Es valorará que aquestes experiències:
– Responguin a una necessitat educativa detectada i lligada a la gestió emocional.
– Impulsin els llenguatges artístics i la creativitat per a la transformació social.
– Vinculin l’escola amb el seu entorn o comunitat i situïn l’infant al centre de l’aprenentatge.
– Que s’hagin implementat a l’aula i comptin amb resultats i evidències demostrables.
Presenteu aquí la vostra candidatura
Qui s’hi pot presentar?
Als Premis Baldiri Reixac s’hi poden presentar escoles, zones escolars rurals (ZER), instituts, llars d’infants, centres de formació d’adults, escoles de música, d’art o d’arts escèniques, i escoles d’educació especial d’arreu dels territoris de parla catalana.