Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació, Ivàlua i Bofill s’alien per promoure les evidències i posar fi al ‘cada maestrillo tiene su librillo’

    Víctor Sauranovembre 26, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació, aquest matí, del programa Escoles d'Evidències
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Escoles d’Evidència parteix del projecte Què funciona en Educació?, que des del 2015 impulsen la Fundació Bofill i Ivàlua (consorci participat per la Generalitat, la Diputació de Barcelona i l’UPF) amb la idea de fomentar la cultura de l’evidència en les pràctiques educatives. Ara es vol fer anar més enllà i que siguin les polítiques educatives les que s’impregnin d’aquesta cultura. L’acord que aquest matí han donat a conèixer les tres parts coincideix amb un moment que, fruit de la reorganització interna, el Departament d’Educació ha creat un Servei de Recerca Educativa (SRE), que té com a finalitat promoure la col·laboració entre universitat i centres educatius, i que depèn de la direcció general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital.

    Segons Mar Camacho, directora general d’Innovació, “amb aquesta estratègia, Catalunya fa un salt en l’articulació d’un ecosistema que aplegui el conjunt d’agents educatius i els grups de recerca de les universitats que ja hi treballen, promovent i reconeixent el talent acadèmic que existeix al país i posant-lo al servei de la millora de l’educació a Catalunya”. Per tant, la idea és que aquesta aliança impliqui les universitats i altres institucions de recerca, i que després tota aquesta recerca i aquestes evidències arribin als centres educatius. Camacho ha reconegut que entre el coneixement acadèmic i el que succeeix a les aules hi ha una gran distància.

    “El sistema educatiu està canviant, però correm el risc que una part del canvi sigui pur consumisme pedagògic”, ha dit en la presentació Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill. “No es tracta de dir als docents: ‘aquí teniu la nova veritat’, sinó de posar l’evidència al seu servei, volem anar contra la imatge que això de la recerca és cosa de quatre experts que no en tenen ni idea, i també contra la idea tan estesa que cada maestrillo tiene su librillo. Cada docent té la seva experiència, però l’evidència és el que ens diu què funciona i què no”.

    Palacín ha advertit que “l’avaluació i la recerca no sempre diuen el que tu voldries sentir” i que “parlem de millores, no de miracles”. Per la seva banda, Camacho ha emfasitzat que totes aquestes accions es fan amb un últim objectiu que “la millora educativa serveixi per lluitar contra les desigualtats en educació”. Amb aquest propòsit van estar examinant què passava en altres països, i per això el programa s’inspira en altres experiències com el Knowledge Centre for Education de Noruega o el TrigFonden’s Center for Child Research de Dinamarca.

    Les quatre potes del programa

    El programa Escoles d’Evidència té diverses potes, una de les quals és, de fet, el ‘Què funciona en educació?’ (ara batejat Síntesi d’evidències), que fins ara ha consistit en abordar un tema concret a partir de l’anàlisi dels estudis que hi ha sobre la matèria en els àmbits nacionals i internacionals, organitzar un seminari amb actors diversos per aterrar la temàtica, sintetitzar-ho en un informe i organitzar un fòrum de presentació i debat. Des de 2015 s’han fet aproximadament quatre d’aquests estudis cada any, sobre qüestions tan diverses com els incentius salarials al professorat, l’impacte en els aprenentatges dels programes d’estiu, o l’efecte en el rendiment acadèmic dels alumnes de l’avaluació, del lideratge de centre o de la implicació dels pares. Demà mateix es presenta un d’aquests informes, que en aquest cas gira entorn els efectes del model inclusiu en el conjunt del sistema educatiu, i que s’ha fet a partir de la revisió de més de 700 estudis publicats arreu del món.

    A banda d’això, però, Escoles d’Evidències presenta dues potes més: la primera les anomena  Polítiques Informades en l’Evidència (PIE), les quals, després també d’un procés d’anàlisi i discussió en diversos seminaris de treball, s’han de traduir en l’elaboració d’un document estratègic, que inclogui diversos aspectes (justificació, àmbits d’incidència i metodologia d’inclusió d’evidències, actuacions i mesures concretes, calendari d’aplicació, mecanismes de seguiment) i que sigui assumit pel Departament d’Educació.

    Segons Palacín, “a Catalunya tenim una important massa crítica de grups de recerca generant coneixement sobre educació, i ara el que cal és que aquesta recerca estigui més connectada amb els problemes que afronta la política educativa i que contribueixi a generar coneixement útil per a la millora de l’educació. Cal fer del català un sistema educatiu que aprèn”. Palacín ha posat com a exemple que encara hi ha molts instituts que agrupen el seu alumnat per nivells, quan l’evidència constata que això no és beneficiós ni pels alumnes que van bé ni pels que no hi van.

    La tercera pota de les Escoles d’Evidències seran precisament les escoles. Es crearan unes Xarxes d’Evidència (XE) amb la intenció d’apoderar el professorat com a agents de coneixement, afavorir la compartició d’evidències i potenciar els vincles entre grups de recerca i centres educatius. Segons s’ha anunciat aquest matí, molt aviat el Departament obrirà una convocatòria per “apoderar 20 escoles en el terreny de la recerca i l’evidència, i pilotar alguns dels seus projectes”. En els pròxims cursos aquestes xarxes s’aniran estenent fins arribar, es calcula, als 200 centres educatius.

    La darrera pota del programa seria la difusió i comunicació, a fi que realment tot aquell coneixement es posi a l’abast de tota la comunitat educativa. En aquest sentit, de moment s’han previst uns quizzes d’evidències (difusió gammificada), unes infografies Què funciona (definides com “l’evidència educativa en forma disseminable”) i un microsite Què funciona, per fer accessible tot el coneixement que es vagi generant.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Per què hi ha tan poques dones rectores? Estereotips i dificultats de conciliació a la universitat
    Next Article
    Actualitat
    “El benestar emocional de l’educadora acaba influint en els infants”
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}