A la pista, al camp o a l’arena hi passen moltes coses. I s’hi barregen moltes altres: l’activitat física, l’adrenalina i voler guanyar el premi, el partit o la copa. Però la rivalitat es dóna la mà amb l’esportivitat i la cooperació. Els sentiments i les emocions surten i recorren els estadis. Practicant esport surten a la llum molts sentiments que tenim amagats. És precisament per això que el treball de les emocions a les entitats esportives és el projecte pilot impulsat en el marc del naixement del projecte Grup Motor 360 a Viladecans, que busca assolir l’equitat i la igualtat d’oportunitats partint de la idea d’educació a temps complet.
Allò que passa dins i fora de l’escola ha de ser continuat i, per tant, “treballar posant el focus en l’educació a temps complet ens dóna l’excusa perfecta per a sortir de les aules i treballar de manera integral amb les entitats del municipi”, explica Ruth Cebador, tècnica d’educació de l’Ajuntament de Viladecans. I és que aquest projecte que treballa les emocions a l’esport és una versió d’una iniciativa que existeix des del 2005, que treballa de la mateixa manera, però només als centres educatius.
Aquest projecte recull l’essència de la filosofia de les ciutats educadores i la posa a la pràctica: els professionals que treballen a les entitats són formats en educació, competències i gestió emocional de tal manera que, després, autònomament, “puguin transformar la seva entitat”, diu Cebador. Així, cada espai generarà un projecte d’educació emocional en el marc del lleure. “L’esport és un dels àmbits on afloren més sentiments: és competitiu i genera neguits. És interessant saber gestionar la frustració, la pèrdua o la cooperació”, assegura la tècnica, qui afegeix que “en el context adequat, aquesta educació emocional és més important que mai”. I és que la Covid pot haver afectat de maneres molt diverses els joves i aquesta educació emocional pot ajudar els educadors a detectar “comportaments inadequats i coses que no van bé”, assegura Cebador.
La covid posa en risc la feina feta en relació a l’equitat. Però, a la vegada, pot ser una oportunitat per posar en valor el treball comunitari en xarxa
“El món de l’esport sovint queda lluny d’aquestes cures emocionals”, assegura Rosa Gallardo, directora de l’Àmbit de Serveis a la Ciutadania de l’Ajuntament. És per això, i sabent la importància de l’educació no formal, que el consistori va voler posar l’esport al centre del seu projecte Grup Motor 360, enfocat a l’equitat educativa. I és que Viladecans sempre ha treballat intensament per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats, però la pandèmia va obrir la porta a noves reflexions i reptes. “La crisi de la Covid posava en risc tota la feina feta en relació a l’equitat. Però, a la vegada, vam veure que també podia ser una oportunitat per posar en valor el treball comunitari en xarxa”, afirma Gallardo.
Així, en ple confinament, es va posar en marxa el Grup Motor 360. “Sempre ens hem considerat una ciutat educadora en què la figura de l’Ajuntament és de facilitador”, apunta la directora. És per això que al disseny inicial del Grup només hi havia un parell de representants del consistori. El protagonisme era dels agents educadors: famílies, direcció de centres, professorat, entitats… “A aquest grup es va plantejar què era per a Viladecans una educació a temps complet. I es va veure ben clar que l’equitat era la clau de volta”, assegura Rosa Gallardo.
Igualar l’accés
Segons les tècniques de l’Ajuntament de Viladecans, al municipi ja hi ha moltes entitats educatives que treballen en línia als valors de la ciutat educadora i en base a l’educació a temps complet, així que l’objectiu actual és “definir els criteris i processos per tal de treballar plegats i crear un catàleg de projectes”, explica Gallardo. És per això que també s’han posat les bases del Pacte Local d’Educació 360 on les entitats s’hi puguin adherir per tal de “connectar els diferents agents, omplir totes les àrees i arribar a tots els col·lectius, perquè l’èxit no es basa només en treure bones notes, sinó en aconseguir que tothom tingui les mateixes garanties”, assegura Gallardo.
Així, l’adhesió a aquest Pacte suposa, a més de crear un catàleg d’entitats al municipi, un compromís de millora per part dels equipaments. “Qui s’hi afegeixi ha de proposar un repte, un objectiu que vulgui i pugui complir. Per exemple, crear un projecte emocional, augmentar la reserva de beques o igualar les dificultats d’accés”, explica Ruth Cebador. “I aquestes entitats, a la vegada, obtenen el compromís de l’Ajuntament d’ajudar-les a assolir el seu objectiu”, afegeix. Tota aquesta feina està enfocada, al cap i a la fi, a generar un escenari d’igualtat d’oportunitats, en què tots els infants i joves de la ciutat puguin gaudir plenament de l’accés a una educació a temps complet i de qualitat.
I és que les dificultats d’accés no només van lligades a problemes econòmics. “Hi ha famílies que no arriben a un servei o activitat per manca de coneixement, perquè la informació no els arriba, o per les barreres idiomàtiques”, explica Cebador. És per això que aquest projecte s’inicia arran de la pandèmia, ja que les dificultats derivades de la Covid han posat encara més dificultats a l’hora de generar comunitat. “Per això, és tan important anar a escola com anar a futbol, al cau o a un contacontes a la biblioteca. Aquest projecte suposa empoderar les entitats, que són igual d’importants o més que les aules i l’educació formal”, conclou la tècnica.