El curs escolar 1998/1999 es va posar en marxa el Pla d’Animació a la Lectura (PAL) de Vilanova i la Geltrú. Una comissió de treball de mestres i bibliotecaris escolars voluntaris, tècnics de les regidories d’Educació i biblioteques municipals es va proposar dissenyar un projecte que tingués per objectiu guanyar nous lectors estimulant el coneixement de la literatura infantil i juvenil, potenciant el paper de les biblioteques escolars i municipals i l’ús d’aquests espais.
Curs rere curs, el Pla d’Animació a la Lectura s’ha adreçat a l’alumnat de tots els centres educatius d’infantil i primària de la ciutat, oferint-los la possibilitat de poder participar en les actuacions previstes:
- Animació a la lectura. Tallers que s’ofereixen des P3 fins a 6è de primària dinamitzats per uns personatges molt coneguts entre l’alumnat: la Ratoliva, mascota de les biblioteques municipals que els anuncia una segona visita d’un amic seu i l’Iu, de l’agència de detectius, per als cursos de cicle mitjà i superior. Els tallers s’estructuren d’una forma lúdica i adaptats a cada franja d’edat. La Comissió de Tria de llibres (formada per representants de les biblioteques municipals, de les biblioteques escolars i de les llibreries de la ciutat) selecciona cada curs els llibres amb una determinada temàtica que serà el fil conductor de cada taller. Finalment, ells llibres es queden al centre i entren a formar part del fons bibliogràfic de la biblioteca escolar.
- Formació d’usuaris. Les biblioteques municipals de la ciutat proposen als escolars, activitats formatives que els permeten aprofundir en el coneixement dels serveis i dels recursos d’aquests equipaments. Aquests tallers actualment s’ofereixen a P5, cicle inicial, cicle mitjà i 5è de primària.
- El tresor de la Ratoliva. Coincidint amb la Diada de Sant Jordi, tots els centres educatius reben un lot de llibres enviats per la Ratoliva i l’Iu, per tal de contribuir a ampliar el fons bibliotecari dels centres.
Tots els centres d’infantil i primària de Vilanova i la Geltrú participen en el projecte, que arriba als gairebé 6.000 escolars d’aquesta etapa.
En paral·lel, el curs 2017/2018, es va posar en marxa el Premi Menjallibres, una acció de promoció lectora per a alumnat de 1r i 2n d’ESO amb l’objectiu de donar continuïtat al projecte adreçat a primària. L’objectiu és fomentar la lectura d’una manera lúdica i voluntària entre els estudiants d’ESO de la ciutat. L’èxit de participació ha suposat que aquest curs 2020/2021, el Menjallibres també s’hagi fet extensiu a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.
La dinàmica de funcionament és senzilla: un Grup de tria (format per una escriptora local, una llibretera, una bibliotecària especialitzada, dues professores de secundària i dues alumnes) s’encarrega de seleccionar tres lectures finalistes, que són les que prenen part al Premi.
L’alumnat, que s’apunta de forma voluntària, llegeix durant el curs les tres lectures finalistes i les posa en comú en la sessió presencial que es realitza amb els autors dels llibres. Un cop fetes les trobades es vota la lectura guanyadora i al maig es fa el lliurament del Premi a l’autor guanyador.
Aquest curs ha estat especialment difícil i la pandèmia ens ha posat a prova. Les restriccions (grups bombolla, espais on poder realitzar les activitats…), ens han trasbalsat l’organització i hem hagut de repensar com adaptar els tallers i les trobades amb els autors. Però la implicació, tant de les comissions organitzadores de les activitats com dels centres educatius, ha generat una voluntat inequívoca per tirar endavant projectes com aquest i ha permès que totes les activitats que formen part del PAL es mantinguin i que la continuïtat del projecte quedi assegurada.
El treball en xarxa amb els centres educatius, les biblioteques escolars, les biblioteques municipals i del Servei d’Educació de l’IMET de l’Ajuntament, ha estat una constant durant tots aquests anys i un aspecte clau en l’èxit del Pla d’Animació a la lectura de la ciutat que desitgem faci molts més anys i que moltes més promocions d’alumnat de la ciutat continuï participant d’aquest engrescador projecte.
El Pla d’animació a la lectura de Vilanova i la Geltrú es proposa que petits i joves descobreixin el plaer de la lectura, que els llibres es converteixin en company de viatge durant tota la seva trajectòria vital. Conèixer i descobrir nous mons, idees, estimular la imaginació, l’esperit crític, la lectura com a facilitador de noves visions, perspectives, diversitats, realitats i fantasies. En definitiva, el llibre com a creixement de l’individu.