En Llorenç va repetir segon d’ESO. Aquest fet va suposar una inflexió en la seva vida acadèmica: “no tenia ganes d’estudiar. Venia d’una molt mala experiència a l’institut i amb els mestres, així que vaig deixar-ho. No tenia cap objectiu de futur i no veia sentit a continuar amb els estudis”, explica. Ell forma part del 17,4% de joves que abandonen prematurament els estudis a Catalunya, segons l’Idescat. La xifra d’alumnat que deixa les aules abans de graduar-se en l’educació obligatòria a casa nostra està per sobre de la mitjana espanyola i europea. Per això, molts municipis duen a terme projectes per intentar evitar que abandonin, una decisió que, a més, sovint s’acaba convertint en altes taxes d’atur.
Un d’aquests municipis és Castellar del Vallès, que ja fa anys que desenvolupa el projecte M’activo, que engloba les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC), alhora que facilita l’arribada a les escoles de noves oportunitats per motivar el jovent a continuar estudiant. “M’activo és un paraigües que uneix aquests dos serveis per tal de no abandonar aquells joves que mostren dificultats o manca d’interès en els estudis. És important acompanyar-los encara que hagin deixat enrere l’institut. I per fer això, el treball en xarxa és importantíssim”, explica Antònia Pérez, directora de l’Escola Municipal de Persones Adultes de Castellar del Vallès.
Després d’abandonar els estudis, en Llorenç va acabar a les aules d’aquesta escola d’adults, on va recuperar les ganes d’estudiar. “Va ser pel professorat. Venia d’una molt mala experiència i allà em van tractar molt bé”, explica aquest jove, que ara cursa un Grau Mitjà en Activitats Comercials. En Llorenç és un de tants joves que s’han vist abandonats per un sistema educatiu en el qual no encaixaven i que li va dir que no servia per estudiar quan, realment, el que hi havia era una manca de motivació i acompanyament. “El sistema educatiu ha d’arribar al màxim de perfils, però en canvi tendeix a posar-los a tots en el mateix cistell, sense tenir en compte que som diferents i, per tant, estudiem i evolucionem també de manera diferent”, assegura Eva Sala, coordinadora del projecte M’activo.

Desestigmatitzar el treball pràctic
“Sovint, el sistema educatiu té més la mirada posada en complir objectius i arribar a les notes que no pas en acompanyar els joves i fer que se’n surtin”, afegeix Sala. És per això, que el projecte M’activo comença a actuar directament quan els joves en risc d’abandonar encara cursen l’ESO. És aquí on entren en joc les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC), que combinen la formació a l’institut amb formació professionalitzadora a través de tallers com fusteria, cuina, mecànica, etc. Però la característica de les UEC de Castellar, en què com a màxim hi ha 10 alumnes, és que les temàtiques són triades arran dels interessos dels joves.
“Els volem enfocar al món laboral sense desvincular-los del món acadèmic. I per això necessitem tenir en compte què els agrada o què els motiva. És una aposta molt més personalitzada”, explica Esther Mañas, docent de grups de reforç de l’Institut Puig de la Creu i coordinadora pedagògica, qui assegura que els joves que arriben a aquestes UEC “venen tocats dels instituts perquè els docents no els arriben a conèixer i necessiten que els motivem”. Així, des dels centres educatius, quan comencen a veure símptomes clars d’abandonament escolar, tals com absentisme o suspensos, se’ls redirigeix cap a opcions que els enganxin i que els motivin a continuar a les aules.
Aquest va ser el cas de l’Enric, un antic alumne de l’Esther que va suspendre tercer d’ESO. Ell també es va plantejar deixar d’estudiar, però “em van donar una nova oportunitat i l’estic aprofitant”, explica. Va entrar a una UEC, on “aprenc més que a l’institut, perquè la teoria s’ajunta amb la pràctica, que és el que realment ens agrada. Així, la teoria entra millor”, assegura aquest jove de 15 anys que ara, lluny de deixar les aules, hi vol seguir per fer un cicle superior d’esports. “Ara acabaré quart d’ESO a la UEC i estic intentant treure les millors notes possibles”, explica.
Fer que aquesta transició entre la secundària i un cicle formatiu sigui fluïda i natural és un dels principals objectius de les UEC. “Són una espècie de tastet, molt semblant a un cicle, perquè ajunten teoria i pràctica i allà els comencem a orientar. Si els agrada la UEC, els agradarà un cicle. I si veiem que els seus interessos no encaixen aquí, els orientem cap a un PFI”, explica Alina Arderiu, docent del projecte M’activo. Així, la personalització de l’aprenentatge és clau per aquest projecte de Castellar del Vallès, ja que es basa en conèixer els interessos dels joves, per tal de motivar-los, però també de saber quins són els seus neguits, perquè tornin a gaudir de l’estudi. I, sobretot, M’activo vol trencar la idea que un suspens o una desmotivació és un fracàs que s’arrossega de per vida. “No treure’s l’ESO a la primera no és cap drama. Tothom necessitem acompanyament en algun moment, tothom hem estat en un forat, la qüestió és voler sortir-ne i tenir algú que t’ajudi”, opina Antònia Pérez.