Una primera fotografia de la realitat sobre la que volem actuar ens permetrà saber on som (el punt de partida), i validar (o descartar) l’acció, facilitant-nos la concreció d’on volem arribar (segona visualització). Finalment, en una tercera fotografia ens descriurà on hem arribat.
En realitat, entre la primera i l’última visualització de dades, hi ha molts “moments” de monitorització, els quals permeten reconduir l’acció i faciliten que l’impacte generat per l’acció (on hem arribat) sigui igual o millor que la situació on ens havíem proposat arribar. Aquesta comparativa final és la fase d’avaluació, l’eina de validació i millora del procés.
Les dades (o indicadors) són xifres representatives d’una magnitud i s’expressen en termes numèrics. Tanmateix, també podem fer ús d’indicadors qualitatius, que descriuen característiques que no poden o són de difícil concreció numèrica. El conjunt de dades o indicadors que ens permeten realitzar el procés complert de disseny i implementació de l’acció configura un sistema d’indicadors. I quan el sistema d’indicadors està dissenyat específicament per l’anàlisi de les polítiques d’equitat, podem parlar d’un sistema d’indicadors de polítiques d’equitat.
La Diputació de Barcelona ofereix als ens locals un Sistema d’indicadors d’equitat educativa, eina que forma part de la proposta d’acció recollida en el Model de gestió i planificació de l’equitat educativa. El Sistema d’indicadors s’estructura en cinc àmbits que agrupen 130 indicadors (d’impacte, d’actuació, de recursos, d’entorn i de percepció). Si bé la proposta metodològica del sistema està configurada amb els paràmetres descrits, el sistema és totalment adaptable i modulable. De fet, l’eina contempla la possibilitat de crear un Sistema d’indicadors d’educació que de manera automatitzada filtri les accions i els indicadors en funció de les variables d’equitat que determinem, generant-se de forma complementària un subsistema d’indicadors d’equitat dins del sistema d’indicadors d’educació.
L’objectiu és que sigui l’ens local, en base la seva estratègia, els seus interessos i els seus recursos de gestió, qui configuri el seu propi sistema d’indicadors. Per això, quan es va dissenyar l’eina, es va fer sota la premissa que havia de ser fàcil d’utilitzar (el sistema proposat es facilita en format Excel), de complimentar i d’actualitzar. El resultat és una eina sostenible des del punt de vista de la gestió, i que dona suport al disseny de l’acció (on som i on volem anar) i la fase d’avaluació (on hem arribat i com hem arribat).
L’eina agrupa 130 indicadors, però és totalment adaptable i modulable; l’objectiu és que sigui l’ens local, en base als seus interessos i els seus recursos, qui configuri el seu propi sistema
Cal destacar que un dels cinc àmbits proposats monitoritza i avalua l’acció en escolaritat equilibrada. D’aquesta manera, el Sistema d’indicadors incorpora les taules pel càlcul de l’índex de dissimilitud de Duncan, fet servir en els informes del Síndic de Greuges i de la Fundació Bofill en la diagnosi de la segregació escolar.
El Sistema d’indicadors destaca però, per la incorporació de taules que permeten fer una diagnosi de la segregació, objectiu requerit en el Decret 11/2021 de programació de l’oferta educativa i el procediment d’admissió, sense que impliqui definir la metodologia per a dur-la a terme.
Les taules calculen diferencials, essent aquests xifres que quantifiquen com de desigual ha estat la distribució d’una tipologia d’alumnat d’un centre respecte els altres. El càlcul es realitza tant en dades absolutes com percentuals, aportant-se una visió tant de magnitud com de posicionament respecte la resta de centres.
Aquesta distribució o diferencial es pot calcular per zona escolar, per centre, per curs o per aula; però també es pot calcular per qualsevol indicador que es consideri rellevant en la diagnosi de l’equitat educativa i l’escolaritat equilibrada: alumnat amb NEE, alumant becat, alumnat en seguiment a les comissions socials, alumnat en abandonament escolar, alumnat participant en extraescolars, alumnat estranger, etc. El Sistema ofereix taules bàsiques que cada ens local pot adaptar segons la seva conveniència.
Amb aquest conjunt de dades que aporten una visió de partida (on som), els agents educatius, a través dels espais de governança en què participen (tant els inclosos en el Decret 11/2021 com en altres), poden proposar accions per la millora de l’equitat i per la lluita contra la segregació escolar (on volem arribar), per finalment, avaluar on hem arribat.
Aquesta metodologia de càlcul és especialment útil en la gestió de la matrícula viva, procés que requereix de dades a temps real per tal de que al final de curs l’escolaritat sigui igual o més equilibrada que ho era al principi de curs.