Ningú posa en dubte que un dels principals problemes del sistema educatiu és la segregació escolar. Les causes d’aquesta fenòmen són multifactorials, i per tant, tota intervenció ha de ser necessàriament transversal (en àmbits d’actuació i en actors a intervenir). Si bé la segregació als centres educatius és el reflex de les diverses segregacions que tenen lloc a la societat (econòmica, social, cultural, residencial…), la seva existència contribueix a mantenir-les i fins i tot incrementar-les.
Les anomenades “polítiques d’escolaritat equilibrada” tenen l’objectiu d’eliminar o minimitzar la segregació en els centres educatius. Tanmateix, la seva eficiència només és possible des d’una intervenció transversal i interdisciplinària, amb una mirada molt més àmplia i informada de cada realitat local. Des de la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona s’ofereix als ens locals un instrument d’anàlisi i gestió, que partint de l’acció amb mirada d’equitat educativa, posa especial èmfasis en l’escolaritat equilibrada: el Model de gestió i planificació d’equitat educativa a escala local.
Si bé el Model té una estructura genèrica, es modula a la realitat i context de cada ens local i a les seves expectatives i interessos tècnics i polítics. És un instrument que realitza una anàlisis sistèmica a la problemàtica, aportant eines i propostes a través d’una metodologia senzilla, efectiva i rigorosa.
Entre els elements d’alt valor que incorpora el Model de gestió i planificació d’equitat educativa a escala local destaca l’elaboració d’una diagnosi que quantifica la diferència entre l’assignació de l’alumnat segons els criteris d’escolaritat equilibrada que indica el Decret 11/2021 i la situació de cada centre educatiu. Aquest és el primer pas per iniciar qualsevol acció en matèria d’escolaritat equilibrada.
L’objectiu del Model és, però, dotar l’ajuntament d’instruments per tal que elabori i implementi la seva estratègia d’escolaritat equilibrada en el marc d’una política d’equitat educativa. D’aquesta manera, l’ens local podrà:
- interpretar i contextualitzar informació interna i externa en matèria d’equitat educativa i tots els elements que hi estan vinculats
- proposar i debatre de forma argumentada en els diferents espais de participació, consulta, gestió i presa de decisió sobre equitat educativa i escolaritat equilibrada
- negociar acords, sinèrgies i col·laboracions amb els diferents agents que intervenen en matèria d’equitat, en base el coneixement tècnic i normatiu, fent possible una acció des de la perspectiva racional-possibilista
Un model basat en tres eixos
El Model analitza l’acció i la gestió de l’ens local en matèria d’equitat educativa en tres eixos, relacionats entre si:
a) Eix Sistema d’informació en equitat educativa:
L’abordatge de qualsevol problema o disseny d’una acció ha de partir d’una anàlisi de context, dels recursos disponibles i del públic objectiu i destinatari. El conjunt de dades i indicadors configuren un sistema d’informació necessari per dotar de coneixement i contingut (tant quantitatiu com qualitatiu) als diferents espais de governança des dels que es realitza la gestió, la presa de decisió, però també la comunicació i sensibilització. El suport proposa a l’ens local un sistema d’informació en equitat educativa amb aquest objectiu. La diagnosi d’aquest eix es completa amb el càlcul de diferents indicadors que permeten tenir una diagnosi detallada per cada un dels centres educatius de la distribució de l’alumnat segons diferents variables rellevants en matèria d’escolaritat equilibrada.
b) Eix de la governança:
El suport analitza els diferents espais de governança en equitat en què participa l’ens local. D’una banda, identifica els espais, la seva estructura, funcionament i actors que hi intervenen i els processos de gestió. Això permet identificar el marc en què es genera el discurs i també la gestió i la presa de decisió. En el suport s’analitzen tres tipus d’espais (espais de participació, espais de gestió i espais de presa de decisió) i es subministra un sistema documental amb document de base orientats a crear, millorar o complementar els existents o els que es vulguin impulsar des del municipi.
c) Eix de l’estratègia en equitat educativa:
Si bé és el propi municipi el que ha de dissenyar la seva estratègia en matèria d’equitat, el suport proporciona un cos teòric, normatiu i competencial, així com una estructura bàsica de planificació estratègica i operativa que facilita a l’ens local aquest procés. D’aquesta manera, s’aporta un marc general o estratègia en matèria d’escolaritat equilibrada i equitat educativa.
L’anàlisi dels tres eixos es realitza mitjançant reunions i dinàmiques de treballs amb diferents actors del municipi, les quals permeten elaborar diversos materials gràfics, entre els que destaquen els mapes d’actors i espais, els diagrames de processos o matrius de complexitat. Aquests materials es complementen amb més d’un centenar de referències, documents normatius i bibliogràfics rellevants. Un informe de propostes de millora per cada un dels eixos analitzats completa aquest conjunt d’eines, facilitant la presa de decisions tant en l’estratègia com en la gestió.

L’aplicabilitat i funcionalitat del model
El Model de gestió i planificació en equitat educativa a escala local s’ha aplicat ja a diferents municipis de la demarcació, demostrant ser una eina d’alt valor donat que:
- estructura un marc de treball que, si bé es dissenya pensant en l’acció en equitat educativa i escolaritat equilibrada, és aplicable a qualsevol àmbit d’acció
- és totalment modulable i escalable, en funció dels recursos, la oportunitat, el context i els interessos de l’ens local. El Model és funcional tant si s’implementa en un nivell bàsic com de major complexitat i és fàcilment adaptable al llarg del temps o a un canvi de circumstàncies.
- identifica les oportunitats de millora de l’acció i la gestió, així com el disseny de l’acció estratègica i operativa
- aporta a l’ens local informació general de la situació actual i facilita una metodologia fàcil per a realitzar de forma fàcil futures diagnosis
El suport tècnic d’Equitat educativa: escolaritat equilibrada, que es pot sol·licitar en el marc de la convocatòria del Catàleg de Serveis 2022 fins el dia 30.04.2022, implementa el Model de gestió i planificació en equitat educativa a escala local. Per més informació sobre el suport de la Diputació de Barcelona als ens locals en l’àmbit de l’equitat: https://www.diba.cat/web/educacio/equitat