Anna Riera Sayol, 5a tinenta d’alcalde i regidora d’Educacio, Infància, Joventut i Innovació de Castellar del Vallès
Quines prioritats teniu en aquests quatre anys de mandat?
No soc agosarada. Vinc de ser directora d’un centre escolar durant nou anys i, com que conec de primera mà les necessitats, estic aprenent i situant-me. És interessant veure la visió des de totes les bandes. Soc del parer de fer poc, però ben fet. Tinc moltes idees, però les tinc en un calaix. S’ha de construir poc a poc, respectant allò que ja està fet i aportant allò que jo vaig veure com a directora d’escola.
Quins són els principals reptes educatius de Castellar del Vallès?
Som davant una davallada de la natalitat, però la gratuïtat de l’I2 ha dut molta més demanda a les escoles bressol; durant la pandèmia quasi en tanquem una i ara falten places. I això també es nota en la necessitat que tenen les famílies de més grups de criança. I, a l’altre extrem de l’etapa educativa, veiem que hi ha molts joves que no fan batxillerat i opten per altres opcions. Al poble hi ha alguns graus, però no tenim tota l’oferta necessària. Hem d’observar i planificar de cara al futur.
Teniu els recursos suficients?
Hi ha moltes coses a fer, també en aspectes que escapen a les competències de l’Ajuntament. Però, tot i així, seguim avançant allà on la Generalitat no dona resposta. Per exemple, apostem molt per la diversitat i, encara que al Departament li estigui costant molt aplicar el Decret d’escola inclusiva, nosaltres acompanyem totes les famílies que tinguin necessitats. Fem molta feina, braç a braç amb les entitats, abocant-hi tots els recursos possibles.
Què espereu, concretament, de la Diputació de Barcelona?
Les formacions, per exemple, m’estan anant genial, perquè és un descobriment de tot allò en que ens poden ajudar de cara a un futur.
Personalment, com afrontes aquesta etapa?
Amb molta il·lusió. Quan l’alcalde m’ho va proposar, vaig dir que no perquè mai m’havia plantejat entrar en política, però vaig pensar que podria aportar el meu granet de sorra perquè vinc del dia a dia del sector. Intento ser molt propera, escoltar totes les escoles i tots els tècnics per seguir construint.
Anna Martín Cuello, tinenta d’alcalde d’Educació, Cultura i Comunitat del Prat de Llobregat
Quines prioritats teniu en aquests quatre anys de mandat?
Fa alguns anys que vam apostar per la innovació, perquè la cultura i l’educació fossin part de la transformació social del municipi i tinguin un impacte directe en la vida de la ciutat. En aquest sentit, les escoles i la comunitat educativa, tenen un pes molt important. També compartim prioritats amb molts municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona, com són l’abandonament escolar prematur, les transicions cap a la secundària i cap al món de l’ocupació. Per això, fem una aposta clara per la Formació Professional. També ens preocupa la segregació escolar perquè, encara que no tinguem uns nivells molt alts, volem lluitar perquè no hi hagi cap cas. I, per descomptat, destaquem el treball amb les escoles bressol en un marc de mirada 0-6.
Quins són els principals reptes educatius del Prat de Llobregat?
L’abandonament escolar prematur és un dels projectes clau d’aquest mandat.
Teniu els recursos suficients?
Sempre falten recursos, en necessitaríem molts més, però creiem que, des de la ciutat, en podem aplicar bastants. Però no només necessitem recursos econòmics, sinó també humans. I, per descomptat, l’acompanyament de les administracions competents, perquè els ajuntaments sempre assumim més competències de les que ens pertoquen, per aquesta proximitat amb la ciutadania. Els recursos mancaran, però els buscarem on sigui.
Què espereu, concretament, de la Diputació de Barcelona?
Tenim diferents projectes amb suport econòmic i humà de la Diputació com, per exemple, el de Noves Oportunitats Educatives, del qual vam ser pioners. Ens estan donant l’oportunitat de comptar amb una xarxa per prevenir l’abandonament escolar prematur i creiem que està tenint un impacte molt positiu. Estem treballant amb més de 300 joves i 80 professionals de manera coordinada. I segur que trobarem més suports perquè la relació del nostre Ajuntament amb la Diputació és molt bona.
Personalment, com afrontes aquesta etapa?
No és el meu primer mandat, ja en tinc uns quants a l’esquena. Però l’àmbit de l’educació i la cultura és prioritari a la nostra ciutat i ho agafo amb molta responsabilitat, moltes ganes i molta il·lusió. Contenta i feliç.
Toni Mas i Febrer, alcalde i regidor d’Educació de Roda de Ter
Quines prioritats teniu en aquests quatre anys de mandat?
Volem treballar en recuperar el Pla Educatiu d’Entorn, establir una línia comunicativa més eficient amb els agents educatius del municipi i començar a visualitzar un projecte educatiu de poble. Aquestes tres accions, que semblen molt grans i que aterren poc, ens han de permetre avançar en diversos aspectes: la millora de l’educació al municipi, la reducció de la desigualtat i establir noves mesures que no agafin vicis antics segons l’origen, segons on vius o segons la condició econòmica.
Quins són els principals reptes educatius de Roda de Ter?
Tenim eines, recursos i la filosofia clara. Però ens hem de reactivar. Hem de teixir llaços entre un municipi relativament petit, de només 2,2 quilòmetres quadrats, amb altres municipis més grans. Hem de teixir complicitats, marcar objectius comuns i posar el focus en millorar la qualitat de vida de l’alumnat. I tenint en compte les famílies.
Teniu els recursos suficients?
Mai ho són. El municipi fa anys que aporta recursos de forma incessant per poder cobrir aquells punts on no arriben la Diputació i el Departament.
Què espereu, concretament, de la Diputació de Barcelona?
Esperem acompanyament i, a partir d’aquí, anirem trobant vies de suport específic per projectes, ja sigui econòmic, assessorament, projecció, estructuració. Segur que ho trobarem.
Personalment, com afrontes aquesta etapa?
Soc novell en els dos càrrecs. Abans era regidor d’Acció Social i Esports, però a Roda de Ter, per les seves dimensions, la política educativa ha sigut transversal entre Acció Social i Educació. Encaro amb molta motivació i energia els propers quatre anys, esperant que la idea que políticament volem projectar de l’educació s’incorpori en tots els racons de l’Ajuntament i de les entitats i veïns.
Núria Andinyac Lladó, 4a tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Infància i Comunicació de Teià
Quines prioritats teniu en aquests quatre anys de mandat?
Cohesionar tot el sistema educatiu, satisfer totes les demandes que tenim, perquè estem creixent i hem d’involucrar totes les entitats en l’entorn educatiu perquè tots els infants i centres hi tinguin cabuda.
Quins són els principals reptes educatius de Teià?
Volem ser un referent, aconseguir l’èxit educatiu, no només en l’educació formal. I aconseguir que els infants estiguin acompanyats en tota la seva trajectòria, des de l’escola bressol i, no només fins que acaben l’institut a Teià, sinó que quan marxin a la universitat també se sentin part del municipi.
Teniu els recursos suficients?
Ens en falten. Intentem que els que no aconseguim per part de la Diputació o la Generalitat siguin proveïts per part de l’Ajuntament. I també tenim totes les entitats, que ofereixen un voluntariat molt potent pels infants que arriben al poble.
Què espereu, concretament, de la Diputació de Barcelona?
Jo fa 10 anys que estic en política municipal, encara que des de l’oposició. Per primera vegada estic al govern municipal, però sempre lligada a educació. Per a mi, totes aquestes eines de formació, poder conèixer altres ajuntaments i les seves bones pràctiques, ajuda molt. Compartir és molt important.
Personalment, com afrontes aquesta etapa?
Amb molta il·lusió, molt d’optimisme i motivada per donar un pas més en l’educació al nostre municipi, per aconseguir ser un referent.