Fa un any, l’empresa OpenAI va obrir l’accés al públic a una aplicació de xat anomenada XatGPT, la qual va revolucionar Internet, ja que entenia el llenguatge humà de manera intel·ligent, com mai havíem vist abans.
Aquesta aplicació no només podia respondre a qualsevol pregunta sobre qualsevol tema amb coherència, rapidesa i en 95 idiomes, sinó que també permetia mantenir una conversa sobre aquest tema amb total fluïdesa.
Encara que inicialment XatGPT pugui semblar una potent eina de cerca com Google, en realitat, no busca les respostes a Internet, sinó que les crea des de zero amb l’ajuda d’un model lingüístic avançat (GPT-3 i GPT-4) dissenyat per comprendre i generar llenguatge humà escrit.
Aquest model es va entrenar amb bilions de dades textuals provinents d’articles, llibres i pàgines web per aprendre patrons i estructures del nostre llenguatge, permetent-li generar text coherent i rellevant en funció de la pregunta i el context proporcionat.
Aplicacions com XatGPT o el xat de Bing representen una nova forma de comunicació amb la tecnologia. Abans, la interacció amb ordinadors i màquines es limitava a interfícies gràfiques i l’ús de ratolí i teclat per crear documents, presentacions i imatges. Avui, el llenguatge humà és la nova interfície tecnològica.
Aquesta habilitat de comunicar-se amb màquines mitjançant el llenguatge serà cada vegada més essencial per a l’ensenyament i l’aprenentatge. Com que l’obtenció de contingut de qualitat es fa amb poques paraules, XatGPT i eines similars jugaran un paper crucial en l’ecosistema educatiu.
Aquestes eines es converteixen en els millors assistents per a professors i formadors, permetent-los dedicar més temps a treballar directament amb els estudiants i millorar el seu rendiment.
Microsoft i Google han integrat aquesta intel·ligència artificial (IA) a les seves aplicacions de productivitat amb els noms Copilot i Duet AI, respectivament. Aquestes opcions permeten crear presentacions, fulls de càlcul o imatges a partir de text.
Malgrat que no fan tota la feina, les seves respostes serveixen com a guia per generar idees i contraposar-les amb l’experiència professional, sempre verificant-les degudament, ja que poden contenir errors, ser poc rellevants o esbiaixades.
L’ús de XatGPT com assistent personal del professor amb exemples detallats
La formació adequada en l’ús d’aquestes eines d’IA serà cada vegada més necessària per a l’ensenyament i l’aprenentatge, amb l’objectiu d’aprofitar el seu potencial educatiu.
XatGPT permet als professors ser molt més productius, independentment de la matèria que ensenyin. A continuació, es mostren exemples de peticions detallades que es poden adaptar a les necessitats didàctiques personals:
1) Crear una unitat didàctica personalitzada, amb activitats i exemples
Amb la petició:
Genera dues idees per a una unitat didàctica sobre el llenguatge musical, amb una durada de 45 minuts. Especifica els objectius d’aprenentatge, el vocabulari clau i una activitat significativa.
2) Crear situacions de conversa simulades amb XatGPT per a pràctiques de parla en català. Els estudiants poden interactuar amb l’IA per millorar les seves habilitats de comunicació oral.
Una petició per a aquest objectiu podria ser:
Actua com un professor de català. Et parlaré en català i tu respondràs en català per practicar la comunicació oral. Limita la teva resposta a 50 paraules, corregeix els meus errors gramaticals i d’ortografia, i planteja una pregunta.
Fes-me la primera pregunta.
3) Generar preguntes d’un examen a partir d’un tema indicant:
Escriu quatre preguntes d’opció múltiple amb una resposta correcta i tres respostes distractors incorrectes per als estudiants de l’escola municipal de música de la Diputació de Barcelona sobre el tema indicat. Etiqueta les respostes de la A a la D. Cada resposta correcta ha d’incloure una explicació.
Tema: Elements bàsics de la música
4) Analitzar obres musicals
Genera una anàlisi dels acords de la cançó “Let It Be” dels Beatles.
5) Crear una rúbrica per poder avaluar una tasca
Crea una rúbrica analítica d’avaluació clara en format de taula utilitzant un vocabulari fàcil d’entendre pels estudiants adults. La rúbrica ha d’avaluar una redacció escrita en català tenint en compte ortografia, gramàtica, riquesa del llenguatge i fluïdesa lectora.
6) Crea una taula de dues columnes per classificar termes a aprendre.
Crea una taula amb dues columnes que inclogui deu conceptes importants en l’aprenentatge del llenguatge musical i les seves corresponents definicions en tres o quatre paraules.
Concepte | Definició
XatGPT també pot transformar-se en un tutor personal molt efectiu per a cada estudiant. Després d’un examen, cada estudiant pot copiar i enganxar un error i rebre una retroalimentació detallada, aclarint els conceptes equivocats amb aquest assistent de xat tantes vegades com sigui necessari.
D’aquesta manera, els docents poden alliberar temps per atendre els estudiants amb més dificultats, aplicar un aprenentatge diferenciat a la classe, fer més avaluacions formatives i, en general, estar més presents i menys estressats.
El meu consell és començar a utilitzar XatGPT o una eina similar en la feina diària. Podeu començar amb tasques simples, com fer un resum o escriure un correu electrònic, i a poc a poc entendreu com aquest nou assistent pensa, permetent-vos abordar tasques més complexes amb el temps.
Meritxell Viñas és formadora en cursos de tecnologia educativa i inteligència artificial a la Academy TotemGuard
[ Podeu trobar al web de la Gerència de Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona la Càpsula Formativa “La intel·ligència artificial i l’educació. El xatGPT: avantatges i inconvenients“. Aquestes càpsules formen part dels diferents recursos formatius de la Diputació de Barcelona adreçats als electes, comandaments i tècnics d’educació dels ajuntaments i equips directius i docents dels centres educatius municipals de la provínica de Barcelona. ]