El projecte Martorell Educa 360 s’inscriu en els corrents actuals que defensen la importància de l’educació a temps complet, enfocant el fet educatiu com un valor que va més enllà de les parets de les escoles i que s’enllaça amb la realitat quotidiana del seu entorn. Aquests podrien ser, resumidament, els valors del projecte “Martorell Educa 360”. Oriol Bosch, coordinador de la Regidoria d’Ensenyament, explica en què es recolza aquest projecte que ha estat reconegut com a capdavanter: “El projecte Martorell Educa 360 està construït sobre valors fonamentals que busquen transformar l’educació en un procés integral i inclusiu”.
Aquests valors s’articulen en quatre grans eixos: Equitat educativa i inclusió, Èxit educatiu, Aprenentatge connectat i Vinculació comunitària. “Amb aquest programa d’activitats extraescolars gratuïtes es garanteix la igualtat d’oportunitats perquè tots els infants, adolescents i joves, independentment de la seva situació socioeconòmica, tinguin accés a activitats educatives de qualitat”, afegeix Bosch. D’aquesta manera, es treballa per evitar la segregació educativa en horari extraescolar i reduir les desigualtats, al mateix temps que es generen millors oportunitats educatives per a tots els infants.
El projecte Martorell Educa 360 té com a objectiu garantir que tots els infants i joves del municipi accedeixin a una carta bàsica de serveis extraescolars de qualitat, accessibles i gratuïts. Aquests serveis s’articulen en tres grans blocs: l’àmbit d’esport, lleure i activitat física, l’àmbit artístic i cultural, i l’àmbit de suport i acompanyament educatiu. L’experiència forma part del Banc d’experiències de l’Observatori de l’educació local de la Diputació de Barcelona.
Les activitats s’adrecen a tot l’alumnat, des de I3 fins a Quart de l’ESO i es realitzen als mateixos centres educatius una vegada finalitzat l’horari lectiu. Permet que els alumnes desenvolupin almenys una activitat extraescolar durant dues tardes a la setmana, en sessions d’una hora i 30 minuts, seguint el calendari escolar des del mes d’octubre al juny.
L’educació a temps complet supera els murs de les escoles, connectant aprenentatges que es produeixen dins i fora de l’escola, ja que des de l’educació no formal es contribueix a desenvolupar les competències de l‘educació formal. “A més -continua explicant Oriol Bosch-, es busca relacionar aquests aprenentatges amb allò que passa al municipi i que pot tenir potencialitat com a recurs educatiu, dins de l’aprenentatge comunitari: tallers que s’organitzen a la biblioteca o als museus locals, esdeveniments culturals i esportius, etc. Això proporciona itineraris educatius personalitzats i més significatius”.
Quan se superen els límits de l’escola, l’educació esdevé comunitària i es converteix en una poderosa palanca de transformació i cohesió social del municipi, com defensa Bosch. “Es concep l’educació com una responsabilitat compartida, implicant tots els agents de l’ecosistema educatiu: escoles, famílies, administracions, entitats, tant del territori com de fora del municipi i, evidentment, els propis infants i joves”.
Treball en xarxa i transversal
Aquest és un programa transversal, emmarcat en el Pla Educatiu d’Entorn que mobilitza molts agents educadors i molts àmbits. El projecte Martorell Educa 360 és un treball en xarxa entre els diferents agents de l’ecosistema educatiu implicats. Articular un projecte així en el dia a dia no és senzill. “Requereix d’una estructura organitzativa molt sòlida i una coordinació constant entre tots els agents implicats. Però la transversalitat és una de les claus de l’èxit del projecte – afirma rotund Bosch- . Hem vist com la relació i el treball conjunt amb les direccions dels centres educatius i les AFAs s’ha incrementat de manera significativa, perquè ara col·laborem plegats en un objectiu comú. Aquest fet ha permès crear unes relacions més estretes, conèixer-nos més els uns altres i les nostres potencialitats, generant confiança entre els diversos agents educadors”. Com a exemple, un projecte que han iniciat aquest curs amb el nom Passaport Edunauta, que dona un paper actiu a les entitats del municipi i a la participació de les famílies i dels infants en el procés educatiu.
El programa també dona fruits a nivell transversal. El model d’organització ha canviat, passant de la perspectiva de cada una de les regidories a un treball transversal on els diferents tècnics d’ensenyament, cultura, esports i benestar social col·laboren estretament. “Aquest enfocament no només enriqueix el projecte i beneficia als seus participants, sinó que també crea sinergies que beneficien i reforcen tota la comunitat educativa de Martorell”, detalla Bosch. Moltes famílies que no tenien fàcil l’accés a les activitats extraescolars han pogut superar les barreres existents, s’han optimitzat recursos, i s’ha millorat la coordinació entre centres educatius, entitats locals i administració.
Flexibilitat i accessibilitat
Els alumnes es poden inscriure a les activitats en qualsevol moment de l’any, i aquesta flexibilitat permet adaptar-se a les necessitats de les famílies i fomenta la participació. Les inscripcions es formalitzen a les oficines d’atenció al ciutadà, de forma accessible i senzilla. A més, hi ha una tècnica referent de l’ajuntament que fa de pont entre les escoles, les famílies i els alumnes, resolent incidències i garantint que la comunicació sigui fluïda i eficaç. Aquesta figura actua com a connexió directa entre el programa i les necessitats específiques de cada cas, assegurant que les famílies se sentin recolzades en tot moment.
Un dels punts forts del projecte és el suport per a alumnes amb necessitats educatives especials, fomentant la participació i la inclusió activa amb monitors de suport especialitzats. I es cuida especialment l’alumnat més vulnerable. Com explica Bosch, “les tècniques d’integració social de les escoles són també essencials. Elles ens ajuden a identificar i arribar a aquells alumnes que podrien tenir més dificultats per inscriure’s, sigui per barreres econòmiques, familiars o de desconeixement. Els centres educatius i les AFAs també col·laboren en la difusió de l’oferta i la informació a les famílies, i hi ha una constant coordinació interna que permet compartir informació rellevant sobre els infants, cosa que facilita la resolució de conflictes i la cohesió dels grups. Aquesta xarxa de suport, juntament amb la col·laboració de la regidoria de benestar social, és fonamental per garantir que ningú es quedi enrere i que el programa arribi als alumnes més vulnerables”.
Valoració molt positiva
El balanç d’aquest projecte és molt positiu. Oriol Bosch ho resumeix així: “El projecte ha tingut un gran impacte en termes d’equitat i participació. Durant el tercer any del programa, el curs 2023-2024, més de 1.500 alumnes van participar en activitats extraescolars. En alguns centres d’infantil i primària hi participen gairebé el 50% dels alumnes escolaritzats. La gratuïtat i accessibilitat han reduït desigualtats socials i han incrementat la participació en activitats no lectives, amb un augment destacable en la pràctica esportiva i artística al municipi en horari extraescolar, situades per sobre de la mitjana de Catalunya.”
Per les activitats de l’àmbit de suport i acompanyament educatiu els alumnes són proposats des del centre escolar, on els tutors identifiquen quins alumnes tenen necessitat de suport educatiu. Les d’esport i art són d’inscripció lliure i a més, els alumnes es poden inscriure al llarg del curs, fent més àgil i permeable tot el projecte. La valoració global és molt bona, com explica Bosch. “Tant els alumnes com les famílies estan molt satisfets. Els nens i nenes valoren que les activitats són diverses i divertides, intentem no només que siguin educatives, sinó també lúdiques i motivadores. A més, tenen l’oportunitat de conèixer a altres alumnes del centre, i també de fora, ja que les nostres activitats s’organitzen per cicles i barregen alumnat de diferents grups a cada activitat”.
La facilitat en què aquest projecte s’entrellaça amb el dia a dia és un factor que valoren molt les famílies, com explica Bosch. “Les famílies han acollit molt bé el projecte. A banda de l’interès que puguin tenir perquè els seus fills/es realitzin determinats aprenentatges en una activitat concreta de l’oferta del programa, agraeixen la seva gratuïtat i que les activitats es realitzen majoritàriament als centres educatius, de manera que els hi facilita molt la logística diària pel fet que no s’han de desplaçar a buscar als infants fins a la finalització de les activitats a les 18 hores. A més, el fet que les inscripcions estiguin obertes durant tot el curs fa que el projecte sigui molt accessible i s’adapti a les seves necessitats, facilitant la conciliació familiar. Això ha generat un alt grau de satisfacció i confiança en el projecte.”
Vinculats al municipi
Un dels mitjans per arribar als objectius del projecte és que arribi a tothom. Que la informació sigui accessible, però també que els alumnes i les famílies ho vegin com una cosa que es fa per a ells, que ells també estan convidats i implicats activament. Això ho aconsegueixen diluint les fronteres escola-municipi. “Una de les claus ha estat vincular les activitats extraescolars a la vida cultural i esportiva del municipi. Els infants i joves participen en festivals de dansa, poesia, certàmens literaris o esdeveniments esportius que es realitzen a Martorell al llarg de l’any, connectant el que aprenen a les activitats amb el que passa al territori. A més, les famílies també s’hi impliquen, sigui com a espectadors o col·laboradors, cosa que enriqueix encara més l’experiència i reforça el sentiment de comunitat”.
Incloure el projecte fins a alumnat de Quart d’ESO és també un gran encert, donat que sovint molts d’aquests projectes diferencien molt entre Primària i Secundària. Oriol Bosch ho corrobora: “Volem lluitar contra l’abandonament esportiu i la baixa participació en activitats culturals que sovint es produeix en aquesta franja d’edat. Per això, intentem oferir activitats que siguin atractives per als adolescents. També volem proporcionar alternatives saludables al temps d’oci per fer front a l’impacte creixent de les pantalles i fomentar hàbits positius entre els joves”.
Reconeixements
El programa Martorell Educa 360, ha guanyat el Premi d’educació BeActive 2023 de la Comissió Europea. Aquest reconeixement destaca l’èxit del programa en abordar desigualtats en el sistema educatiu, promoure l’èxit educatiu, l’equitat i la cohesió social. El premi subratlla la importància de Martorell Educa 360 com a iniciativa innovadora i pionera a nivell europeu, contribuint a la lluita contra les desigualtats socials i a la promoció de la igualtat d’oportunitats des de la infància.
Així mateix, ha estat guardonat en la 7a edició dels Guardons de la Fundació Catalana per a l’Esport 2023 en la categoria ‘Educació i Esport de Lleure’. Ha estat reconegut com un projecte que, tant a través de la seva acció directa com també gràcies a la seva influència o suport, en l’àmbit de l’esport o l’activitat física, treballa per transformar positivament la realitat social en el seu entorn més immediat.
Aquests reconeixements esperonen als que fan el projecte realitat dia rere dia. Oriol Bosch assegura: “Aquests premis han estat un reconeixement important per al programa. D’una banda, es reconeix l’aposta que es fa des de l’Ajuntament per les polítiques educatives en clau d’equitat. També es tracta d’un reconeixement a totes les persones implicades en el projecte. Aquests tipus de premis ajuden a reforçar el compromís dels agents implicats i subratllar la seva contribució a la cohesió social i a l’èxit educatiu dels infants i adolescents de Martorell. També han reforçat la idea que estem en el bon camí per garantir una educació més equitativa i inclusiva. Rebre aquests reconeixements ens ha permès poder donar-li encara més visibilitat al Martorell Educa 360, cridant l’atenció d’altres municipis que volen posar en marxa iniciatives semblants i que han vingut a conèixer de primera mà el programa. També ha servit per posar a sobre de la taula la necessitat d’articular polítiques de país que donin suport a iniciatives com la nostra, assegurant-ne la sostenibilitat i l’expansió a tot el territori”.
Oriol Bosch resumeix tota la feina que s’està fent en el projecte Martorell Educa 360: “L’aposta política que es fa des de Martorell és clara: garantir la igualtat d’oportunitats perquè tots els infants i joves puguin accedir a activitats que els ajudin a créixer, evitant qualsevol barrera econòmica, cultural o social”.