Quan pensem en extraescolars, a molts se’ls va la ment cap el futbol, el bàsquet o la natació; les classes d’anglès o potser les de coral o de piano. Pensem en esports de competició, en idiomes recurrents i útils o instruments clàssics. Però les extraescolars, com a activitats educatives en el lleure que es fan fora les parets de l’escola, tenen un recorregut molt més ampli i unes possibilitats encara sense explorar.
En una lògica d’educació a temps complert, que vol eliminar les barreres del centre escolar, el fet que les extraescolars es realitzin a la mateixa escola o institut en què l’alumne s’ha passat sis hores fent matemàtiques o llengua, amb els mateixos companys, pot esser un fre. Així doncs, si s’han d’eliminar les barreres, establir la cooperació entre centres, famílies i obrir mires en el que a educació no formal respecta, un exemple a seguir pot ser Manlleu.
Aquest municipi ja fa tres anys que compta amb una xarxa de coordinació de les activitats extraescolars, emmarcat dins el PEC (Projecte Educatiu de Ciutat) i Xarxampa (l’escola de pares i mares de Manlleu). Fruit d’aquesta cooperació entre famílies dels diversos centres de la ciutat, es va decidir unir en un sol catàleg totes les activitats que ja es feien al municipi. “La dinàmica no ha canviat, les activitats les organitzen les mateixes persones, simplement és que obrim les portes a fer activitats a escoles que no són la nostra”, apunta Núria Font, de l’Àrea de Serveis a les Persones de l’ajuntament de Manlleu.
Una línia de treball que ha format part dels onze ajuntaments i comarques que han impulsat projectes de pilotatge d’Educació360 amb la intenció d’esdevenir laboratoris territorials per aplicar i transferir experiències d’èxit.
Així, oferint una oferta comuna, s’intenta no repetir extraescolars i omplir forats que no es tractaven: “vam dissenyar una activitat per a cada centre, més algunes noves que han anat sortint”, explica Font. D’aquesta manera, amb el futbol sala o l’anglès, trobem activitats com el circ, la costura creativa, l’àrab, la robòtica educativa, la cuina, la customització de roba o la ioga, que es distribueixen entre cinc centres per a primària i quatre de secundària.
Els resultats d’aquesta coordinació és que dels 950 alumnes de secundària del municipi, el 10,3% estan inscrits a alguna activitat amb un 5,1% de mobilitat (és a dir, d’alumnes que no la fan al seu propi centre). Pel que fa a la primària, aquestes dades creixen: dels 2073 alumnes, el 19,2% fan alguna extraescolar, d’entre els quals, el 7,8% la fan a un centre que no és el seu, segons dades de l’Ajuntament del segon trimestre del curs 2018-19.
Esports, no competitius i inclusius
“Les AMPAs són les úniques que estan oferint esport no competitiu, educatiu”, assegura Font. Per això, un dels objectius de Xarxampa amb el catàleg d’extraescolars és poder arribar a crear una entitat pròpia, una “escola esportiva” i cercar la manera de crear un sistema d’inscripció unificat que permeti eliminar encara més les barreres.
Però les criatures i els joves no són els únics que han d’eliminar les fronteres: les famílies també s’han de començar a acostumar a interactuar a centres que no són els seus. Per això hi ha algunes propostes els dissabtes al matí, unes cinc aproximadament. “Són activitats, com circ o cuina, per a fer plegats, les criatures i les famílies, entrant a una altra escola”, diu Font.
I és que l’objectiu d’aquesta iniciativa és eliminar qualsevol barrera que hi hagi entre un infant i una extraescolar, ja sigui el centre en què es realitza o els preus. Per això, els preus són baixos i s’hi pot accedir fàcilment per serveis socials, però el preu no ho és tot: “sabem que hi ha altres impediments, perquè quan les activitats són gratis hi ha gent que tampoc no ve”, explica Font. En aquest sentit, la idea de fer comunitat entre AMPAs fa que l’accés sigui més fàcil: “hem de crear més sentiment de comunitat. Hi ha famílies que no haguessin cregut mai que es mourien de centre, però davant coses interessants acabes prioritzant la qualitat de l’extraescolar i no la veus simplement com un espai en que et cuiden la criatura una hora més”.