La campana que marca el final de l’horari lectiu formal als instituts canvia d’hora sovint. El camí cap una jornada intensiva en alguns centres deixa més hores ‘lliures’ als adolescents que fa uns anys. Aquestes estones, que, tot i que no seran dedicades a l’educació formal, poden també ser educatives. En la lògica de l’educació a temps complert, el temps dedicat a la socialització -tan important a l’adolescència- també pot ser d’aprenentatge.
De fet, ‘oci formatiu’ és com defineixen des de l’Ajuntament de Granollers un dels projectes Adolescències360, anomenat Etcètera, inclòs en el marc de projectes de l’Aliança Educació360, que treballa per promoure l’educació a temps complert. Així, davant d’aquestes hores no lectives, el consistori va detectar unes necessitats en aquest conjunt de la població, “i es va dissenyar amb una oferta de tallers educatius per vincular els adolescents als equipaments i a la vida cultural de la ciutat, creant espais alternatius d’aprenentatge”, explica Francesc Reverter, tècnic d’educació i infància de l’Ajuntament de Granollers.
Per altra banda, “per donar la veu als adolescents, teníem clar que havia de ser un espai participatiu que anés més enllà de la consulta, sinó que fos proactiu i liderat pels mateixos joves”, comenta Reverter. Amb aquesta premissa i l’encàrrec polític, l’estiu passat, es va generar una proposta amb membres d’escoles, instituts, entitats de lleure, centres oberts i de l’escola d’educació especial, reunint a 45 nois i noies que representen als més de 3.000 joves que hi ha a la ciutat. Una d’elles és la Júlia Domènech, de 15 anys i estudiant de 4t d’ESO. Ella és membre del Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya (CNIAC) i participa del projecte Adolescències360, que es materialitza al Fòrum de les Adolescències.
“És genial! Tot ho decidim nosaltres”, diu la Júlia, en relació al Fòrum. “Al món de la participació juvenil sovint no et deixen decidir massa res, però aquí decidim què, com i quan parlem”. Així, tant la gestió dels pressupostos com l’engranatge de les comissions són establertes pels joves, essent ells els qui millor poden detectar les seves necessitats i, de retruc, decidir com cobrir-les.
Les comissions proposades han estat tres, decidides després de tot un cap de setmana a un alberg que va servir per a cohesionar el grup. Es van prioritzar treballar els temes d’igualtat i salut, cultura i lleure, mobilitat als barris i fomentar un espai públic educatiu -i una comissió dedicada a la comunicació, gestionada completament pels joves des d’Instagram.
Donant sentit a la governança i la participació adolescent
Aquests 45 nois i noies de 12 a 16 anys estaran dos cursos com a representants al Fòrum, s’han anat trobant per mapejar i investigar el municipi, juntament amb els tècnics municipals dels diversos serveis implicats. “Decidim com gestionar el pressupost: hem escollit fins i tot el nom”, diu la Júlia. Així, s’estan treballant aspectes com crear un carril bici en condicions o establir un dia fix a la setmana amb activitats “de gresca” descentralitzades a preus socials: “concerts que ens agradin a nosaltres, cinema a un centre cultural que estem revifant, amb projeccions triades per nosaltres…”, diu la Júlia.
Una altra de les iniciatives que destaca és la de la creació d’un espai de creació artística “on puguis anar a pintar i omplir les parets. Amb un espai d’assaig de teatre o música…tot gestionat per voluntaris o persones dels batxillerats artístics en pràctiques”, explica la jove. Des del consistori també fan incís en les propostes de la comissió de salut i igualtat, que s’ha centrat en campanyes formatives sobre sexualitat que tractin el tema des de la diversitat.
I és que la manca d’aquests espais de convivència és clau en moments de socialització com l’adolescència. “Els joves d’entre 12 i 16 anys estan en un vuit: a l’estiu sempre hi ha activitats, però què passa durant el curs?”, es pregunten des de l’Ajuntament. Així, aquest és el primer curs que el Fòrum ha començat a caminar i la prova de foc serà el setembre vinent que, conjuntament amb els adolescents posarem en marxa les propostes escollides pels adolescents. “Poc a poc, tot allò que és formal costa a aquestes edats, però és un projecte de qualitat, no és pas qüestió de números”, apunta Reverter.