Dansa, natació, futbol, anglès, dibuix, música, teatre…hi ha milers d’activitats extraescolars practicades per milions d’infants. Aquestes hores no només suposen un entreteniment i són una font d’amistats, sinó que, a més, són un aprenentatge imprescindible a la vida de qualsevol nen o nena. Dins la lògica de l’educació a temps complet, eliminar les fronteres entre el què s’aprèn dins i fora de l’aula és clau per a assolir competències necessàries per una vida plena. Però per a que això funcioni, és necessari que el vincle entre els agents educatius sigui sòlid.
I precisament d’aquesta mancança sorgeix el Programa Nexes, una de les experiències pilot de l’Aliança Educació360, que s’ha desenvolupat a Sabadell amb el suport de la Diputació de Barcelona. La vinculació entre agents educatius era “millorable”, explica Fina Riba, tècnica d’acompanyament de l’Ajuntament de Sabadell, qui també apunta que la participació de les famílies a la vida escolar dels infants del municipi era “diversa, desigual i mostraven poc apoderament respecte l’escolarització”. Aquesta baixa participació causava, segons Riba, “una creixent desigualtat social en l’accés a les oportunitats educatives”.
Aquestes desigualtats van ser detectades arran del Pla per a l’equitat i l’Èxit educatiu 2017-2027 i gràcies a l’elaboració d’una enquesta als alumnes de P5, 2n, 4t i 6è de primària i als alumnes de la secundària, així com a les seves famílies. D’acord amb els resultats, el 75% d’infants realitza extraescolars (el 80% dels de primària i el 72,3% de l’ESO), però es va detectar que “els districtes on els infants fan més extraescolars són aquells amb un nivell socio-econòmic més alt”, apunta Riba.
De la mateixa manera, també es va detectar una diferència en el tipus d’extraescolars en relació al nivell socio-cultural de la família: “els més afavorits fan activitats relacionades amb la música i els idiomes, mentre que als contextos més desafavorits predomina el futbol i la dansa”, expliquen des de l’Ajuntament.
Aquesta disparitat es dona degut al que, des del consistori de Sabadell, anomenen baix apoderament de les famílies. Es tracta de la baixa capacitació per a acompanyar en el procés educatiu i poca vinculació amb els centres en general. Combatre aquest punt era un dels objectius principals de Nexes. Per això, es va procedir a identificar aquestes famílies més vulnerables i es van proposar activitats concretes per a incentivar la seva participació, sobretot en els actes festius del centre.
Fer tàndem
És en aquest punt que entra en joc el Tàndem Família-escola, un dels dos projectes dinamitzats pel Programa Nexes, juntament amb Extraenllaç. La iniciativa Tàndem té per objectiu reforçar els vincles de les famílies, tot donant suport al relleu de les noves AMPA i dinamitzant les trobades de les famílies amb els centres per consensuar activitats que ajudin a unir els infants, les famílies, els centres i l’entorn.
Pel que fa a Extraenllaç, l’objectiu és “organitzar l’oferta d’extraescolars en base a criteris de qualitat, equitat i coherència amb els projectes educatius de cada centre”. Per a poder assolir això, es van assessorar les AMPA per tal que dissenyessin projectes extraescolars consensuats amb els centres i els equipaments. I, per a poder resoldre els problemes d’accés i equitat, Extraenllaç va acompanyar les AMPA dels centres amb més risc sociocultural per a que es poguessin acollir a les subvencions d’extraescolars.
I és que, el Programa Nexes ve acompanyat d’un augment de la partida econòmica, que “permet arribar a més centres educatius i, per tant, a més famílies”, explica Riba, qui afegeix que els esforços es concentren, principalment a les zones del municipi amb més vulnerabilitat. D’aquesta manera, amb aquests Nexes, es garanteix una millor cohesió amb l’entorn per tal que no hi hagi cap barrera que determini l’educació no formal de cap infant.