La presència massiva de dispositius digitals en la vida quotidiana de les famílies i dels entorns professionals de les educadores (tant en forma de smartphones com de rellotges digitals i altres dispositius) està incidint negativament en la vida dels infants. L’atenció als avisos i senyals constants, les presses, el consum digital, etcètera, resten l’atenció que els infants necessiten per desenvolupar-se sanament.
Els infants necessiten dormir i alimentar-se, moure’s i jugar per explorar el seu cos i el món que els envolta i, sobretot, ser tinguts en compte: rebre atenció dels adults significatius. Aquestes són les necessitats bàsiques dels infants que no podem desatendre si volem que es desenvolupin amb salut.
L’ús de pantalles en situacions de vida quotidiana com són els àpats, l’estona d’adormir-se i quan l’infant està enfadat, només fa que separar-lo de la realitat on han d’estar plenament, perquè segresten la seva atenció. Quan un infant perd l’atenció no pot fer els aprenentatges més bàsics de la seva vida.
Ja hi ha molta investigació científica i mèdica i algunes divulgacions que apropen la informació sobre els efectes negatius de les pantalles i la prevenció que cal tenir abans dels tres anys. Els efectes de la sobreexposició i del mal ús de les pantalles en la petita infància són tant a nivell cerebral, com físic i també relacional i emocional.
Quan un infant perd l’atenció no pot fer els aprenentatges més bàsics de la seva vida
Per protegir la petita infància no cal viure d’esquena als dispositius digitals, però cal tenir present que el més fàcil (fer servir pantalles com a xumet o mainadera digital) és el que acaba sortint més car: Podem trobar infants de tres anys amb conductes que denoten que estan ben “enganxats” al smartphone dels pares. Fins i tot en aquests casos, però, la conducta d’aquest infant pot canviar radicalment, en quinze dies, si els pares tenen la informació adequada i el suport necessari per retirar-li del tot les pantalles.
Com que les educadores i els sanitaris no podem pretendre que els infants no estiguin mai davant d’una pantalla abans dels sis anys, és bo orientar les famílies sobre quines precaucions han de prendre i també quins usos poden ser ben tolerats, entenent que l’infant sempre està acompanyat d’un adult que controla les seves reaccions:
- Fer alguna vídeotrucada amb parents llunyans, per mantenir el vincle.
- Veure fotos o vídeos familiars de fa uns mesos per fer memòria, guanyar habilitats lingüístiques i consolidar el vincle.
- Crear, més que consumir, algun producte digital per regalar o per gaudir en família, per no assimilar els productes digitals al consum passiu.
- Començar a gaudir de la cultura en format digital en petites produccions molt seleccionades amb criteris de valor per la família.
El millor i més necessari durant la primera infància és tenir alternatives per no fer servir les pantalles: ni per entretenir-los, ni per ajudar-los a estar-se quiets en algunes circumstàncies en què és imprescindible, o substituir l’atenció d’un adult que no pot estar per l’infant. Alternatives de cost zero, perquè totes les famílies les tenen a mà: els jocs de falda, les cançons cantades de viva veu, els jocs amb objectes quotidians (capses de cartó, fulles seques, cintes, teles, papers…). Alternatives que cal que tingui a mà cada família. I també alternatives comunitàries, pensades i oferides des del poble o la ciutat, els comerços o els serveis (sales d’espera amb joguines i contes, espais per jugar…).
El millor i més necessari durant la primera infància és tenir alternatives per no fer servir les pantalles
Perquè la cura del desenvolupament infantil saludable ha de ser un objectiu social i polític, no només familiar. Les escoles bressol i els serveis per a la infància han de ser les primeres a comprometre’s i ser-ne un bon model. D’aquest compromís parla el Manifest Infància i Pantalles, que inclou set propostes a nivell social, polític i empresarial per moure tota la “tribu” en favor dels drets dels infants més menuts.
La millor inversió en un desenvolupament infantil saludable consisteix en la mobilització adulta tot prenent consciència, fent accessible a les famílies la informació sobre les evidències científiques que ja tenim sobre el mal ús i abús de pantalles. I també prestant-los tot el suport i acompanyament necessaris per evitar al màxim l’ús de pantalles durant la primera infància, perquè és l’etapa més crucial per al desenvolupament cerebral, físic i emocional de les persones.