La participació de la Diputació de Barcelona, emmarcada en el projecte transformador “Noves Oportunitats Educatives 4.10.”, ha permès sumar als centres de formació professional de Granollers i Mataró a la 5a edició del projecte Metròpolis FPLab. I ho ha fet de la mà dels respectius ajuntaments, amb la voluntat de potenciar una formació professionalitzadora de qualitat que impacti en el territori.
Metròpolis FPLab és un projecte d’innovació oberta, impulsat l’any 2019 per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb l’objectiu de posar en valor el talent de la formació professional, apropant-lo a l’entorn laboral, potenciant l’adquisició de competències clau de l’alumnat i fomentant la seva inserció al mercat de treball.
El projecte es basa en reptes reals que formulen empreses i institucions, i que resolen l’alumnat a través de metodologies d’Aprenentatge Basat en Reptes. Tot el procés d’acompanyament, que fan centres i empreses, contribueix a generar noves formes educatives que ajuden a reduir l’abandonament escolar prematur.
En relació a l’alta participació dels centres de formació professional de Granollers i Mataró, la coordinadora del projecte des de la Fundació BCN FP, Gemma Sepúlveda, comenta que “la implicació d’aquests territoris ha estat clau per al seu èxit i que s’ha notat que les dues ciutats disposen de Consells d’FP molt actius i consolidats”. El món local és el més proper i el que té més coneixement del seu entorn i això és un factor clau pel projecte perquè aquest és bàsicament un punt de connexió entre els centres de formació professional i les empreses, de forma que estableixin sinergies entre l’entorn educatiu i l’entorn econòmic i social.
El món local és un punt de connexió entre els centres de formació professional i les empreses, de forma que estableixin sinergies entre l’entorn educatiu i l’entorn econòmic i social
Els ajuntaments de Granollers i de Mataró s’han implicat des del primer moment. Han donat a conèixer el projecte entre els seus centres, participant a les sessions informatives, buscant empreses dels respectius territoris que formulessin reptes.
En aquest sentit, Miquel Àngel Vadell, regidor delegat d’Educació, Formació Professional i Universitats de l’Ajuntament de Mataró, ha destacat que “el projecte connecta la realitat del territori plantejant a l’alumnat reptes concrets que aterren a la realitat de l’empresa. I això, a banda d’introduir innovació educativa i aportar aprenentatges, també els aporta un extra de motivació”.
Justament aquest extra de motivació és el que Francesc Arolas, regidor d’Educació, Infància i Adolescència; Govern Obert i Transparència de l’Ajuntament de Granollers, considera que “en termes de noves oportunitats, el projecte ofereix noves formes d’aprenentatge i això augmenta les possibilitats de continuar estudiant entre molts alumnes que han tingut dificultats amb les formes més tradicionals”.
Quan parlem de Metròpolis FPLab parlem d’un punt de trobada entre centres de formació professional i empreses, amb la finalitat de generar valor social, cultural i econòmic al territori. Segons Arolas, “implica els agents del territori, les empreses que hi participen col·laboren amb els centres i l’alumnat i aquests per la seva banda aporten a les empreses”. Vadell afegeix que “s’estableix un marc relacional que facilitarà a l’alumnat un apropament a l’entorn productiu que els afavorirà la seva inserció laboral”.
A través de projectes com Metrópolis FPLab el món local millora la capacitat transformadora de l’educació i reivindica que els ajuntaments són l’administració educativa de proximitat
Els dos regidors que també van participar en el primer taller del projecte, dedicat a desenvolupar la creativitat entre els alumnes participants, celebrat a Granollers al recinte de Roca Umbert el passat dimarts 7 de febrer, van voler destacar que a través de projectes com aquest es troben vies de participar des del món local per millorar la capacitat transformadora de l’educació i per continuar reivindicant que els ajuntaments són l’administració educativa de proximitat.
La Diputació de Barcelona ha signat convenis de col·laboració amb diferents entitats amb l’objectiu de sumar esforços en la lluita contra l’abandonament escolar prematur i la promoció de la continuïtat educativa. En aquest marc, les sinergies amb projectes com Metròpolis FPLab i el Pla de Mesures a la Innovació en FP coordinats per la Fundació de Barcelona FP, són una mostra molt rellevant de l’impacte que es pot obtenir amb la creació d’aliances.