El 30 de novembre és el Dia Internacional de la Ciutat Educadora. Quin és el valor d’aquesta iniciativa?
El Dia Internacional de la Ciutat Educadora és una celebració internacional que té per objectiu crear consciència i visibilitzar el compromís dels governs locals per situar la idea de ciutat educadora com a vector generador de benestar, convivència, prosperitat i cohesió social. Aquesta celebració és una bona oportunitat per reflexionar sobre les oportunitats d’aprenentatge que les nostres ciutats ofereixen i mostrar al món el nostre compromís amb l’educació ciutadana i la construcció d’un futur millor.
Quines són les principals línies de treball conjunt entre les ciutats educadores?
Per aquest any 2024 s’ha proposat des de l’AICE (Associació Internacional de Ciutats Educadores) que treballem de forma conjunta sota aquest lema: «La Ciutat Educadora com a laboratori d’aprenentatges, ciutadania i transformació social”. Es vol posar en relleu que la ciutat constitueix una gran aula d’aprenentatge i un laboratori d’experimentació, de vivència i de coneixement. Una aula configurada pels seus carrers, places, parcs i equipaments educatius, culturals i esportius, llocs de trobada on es teixeixen relacions humanes i on podem aprendre de la diversitat de persones, cultures i generacions, cadascuna amb particularitats però presents en un mateix espai. Els nostres municipis són també escenaris de reivindicacions ciutadanes, les quals han permès assolir transformacions socials que formen part de la història de les nostres ciutats.
A Viladecans, quines iniciatives s’han planejat de cara a la celebració del dia internacional?
Per celebrar aquest Dia Internacional de la Ciutat Educadora a Viladecans hem creat una celebració específica per tal de donar a conèixer a la ciutadania els valors de la Carta de Ciutats Educadores i poder fer èmfasi en el lema de treball en concret d’aquest any. Concentrarem les accions en aquella mateixa data, dissabte 30 de novembre i, al Parc de Can Xic, celebrarem una jornada infantil i familiar on hi haurà diverses activitats. Destaquen una performance de joc constructiu per a dissenyar espais urbans utilitzant residus industrials, principalment de fusta, on els participants cooperen junts per a construir una nova idea de ciutat, d’acord amb les aspiracions i les habilitats de cadascun. També hi haurà diversos espais de jocs i tallers relacionats amb la ciència i la tecnologia com per exemple fer una catapulta i experimentar amb la física, o tallers amb reptes matemàtics per resoldre en família. Al migdia es llegirà la Declaració institucional del Dia Internacional de la Ciutat Educadora.
Quin és el compromís de Viladecans com a ciutat educadora, a partir de la seva Xarxa d’Innovació Educativa i el conjunt de projectes educatius que integra?
Fa 20 anys, Viladecans era una de les ciutats amb menor índex d’universitaris entre la seva ciutadania i presentava uns resultats escolars per sota de la mitjana, tant de les dades comarcals com de Catalunya. Teníem moltes dades en contra, però al nostre favor estava la voluntat de l’Ajuntament de revertir aquesta situació, que es va fonamentar en tres grans pilars: la participació de tots els agents implicats, la innovació i la tecnologia educatives.
Sota l’eslògan “La ciutat educa” Viladecans es va convertir llavors en ciutat realment educadora, participant activament en l’Associació Internacional de Ciutats Educadores i en la Xarxa de Ciutats Educadores. Amb el Pla Educatiu d’Entorn vam aconseguir refermar la idea que tots eduquem i que la vinculació al món educatiu després d’un abandó escolar prematur és la millor manera d’ajudar als nostres adolescents. Vam crear també la xarxa de Transició Escola-Treball per tal de garantir aquest acompanyament cap al món laboral i la vinculació a una nova etapa formativa. Per això vam inaugurar un centre de formació per a adults i un centre de formació ocupacional per als nostres joves. I a finals de la dècada de 2000 vam apostar per la innovació lligada a la tecnologia per fer un salt de qualitat. Vam ser l’ajuntament pioner a Espanya a instal·lar pissarres digitals interactives en totes les aules dels centres públics des d’infantil fins a 6è de primària i, més tard, van arribar també tauletes i ordinadors per a tot el desenvolupament de l’entorn digital en col·laboració, essencial, amb els docents.
La Xarxa d’Innovació Educativa va reunir a administració, comunitat educativa i món econòmic i social
Un factor important és que tot això no ho heu fet sols sinó en xarxa amb tots els agents implicats.
Recollint aquest impuls per avançar i innovar que estava sorgint en els centres educatius de Viladecans i sota la premissa que l’educació ha de ser integral i implica a tot el municipi, va néixer la Xarxa d’Innovació Educativa. Una xarxa que en 2013 va reunir en una mateixa taula de treball a administració, comunitat educativa (docents, famílies i alumnat), però també al món econòmic i social (empreses, associacions i entitats professionals). Des de llavors, ha treballat intensament per a impulsar projectes educatius que tenien com a bandera l’excel·lència educativa a través de la tecnologia i la innovació.
Amb aquest objectiu s’han desenvolupat més de dotze projectes en aquests últims vuit anys, en què han participat tots els agents econòmics, socials i educatius. Una mostra són el Pla per al Foment de les Tecnologies de l’Aprenentatge i la Tecnologia, el Projecte d’Educació Emocional, la implantació de les Smart ClassRoom en totes les escoles de la ciutat o la Introducció de la Neurociència en els processos educatius.
Tot aquest treball sostingut en el temps ha donat els seus fruits.
Avui tenim una ciutat vertebrada al voltant de l’educació amb disset escoles i instituts públics i sis centres concertats que desenvolupen infinitat de projectes, que incorporen la robòtica, la ciència, les emocions o la neurociència com una cosa natural. Una ciutat que entén l’educació amb vocació integradora, en cerca de la igualtat i l’atenció a la diversitat. On els resultats escolars del nostre alumnat ja es troben per sobre de la mitjana de Catalunya i s’incrementa el nombre d’estudiants universitaris.
Viladecans és una ciutat reconeguda com un referent en l’aposta per la innovació educativa i l’educació de qualitat i amb una visió innovadora en la posada en pràctica d’iniciatives, que participa en congressos i jornades presentant tot aquest bagatge i que creix com a societat en projectes 360 en què la ciutat i la ciutadania continuen sent la base de l’educació.
Què està suposant per Viladecans ser la ciutat coordinadora de la RECE?
La relació de Viladecans i RECE és indivisible, des de fa més de 20 anys. Hem après i ensenyat molts dels valors que avui són els nostres pilars: El concepte de la ciutat educadora, el compromís de la carta de les ciutats educadores i la relació contínua, compartint experiències i creixent com a ciutat són ja el nostre ADN.
Aquesta trajectòria educativa a nivell de la nostra ciutat ha estat clau perquè Viladecans estigui actualment al capdavant de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores. Perquè de res serviria la nostra aposta per l’educació si fóssim una illa enmig de l’oceà. Creiem en el projecte col·lectiu de les ciutats que creixen juntes per a garantir que la ciutadania té els drets i la igualtat garantida, visqui on visqui. Estem molt agraïts de tot el que ens ha aportat pertànyer i participar de la RECE i per això volem retornar en forma de treball i creativitat tot el que avui som com a ciutat. El treball en xarxa permet crear sinergies per a aprendre, compartir i contrastar i enriquir-nos mútuament a través de les nostres experiències.
L’educació ha estat una prioritat en l’agenda política de Viladecans en les últimes dues dècades
Per què és important que una ciutat sigui ciutat educadora?
L’educació ha estat, i és, una prioritat en l’agenda política de Viladecans en les últimes dues dècades. És una de les eines més poderoses per a garantir la prosperitat, l’equitat i el benestar dels nostres ciutadans i ciutadanes, sent també un element clau per a garantir un desenvolupament sostenible en l’àmbit econòmic, social i mediambiental. Per tot això, el municipi ha multiplicat els seus esforços polítics i pressupostaris per a aconseguir millores qualitatives en matèria d’educació.
L’educació representa el pilar del nostre futur perquè volem que els nens i les nenes i els joves de la ciutat arribin a tenir èxit, a partir d’una formació ajustada a la realitat actual.
Viladecans ha tingut molts canvis educatius, gràcies a la corresponsabilitat, els acords entre administracions i la implicació de tots els agents educatius. Això ha fet palès la garantia del treball i compromís conjunt, des d’una visió compartida que “tothom pot aportar i educar”. Amb això, Viladecans troba en la innovació, el motor de desenvolupament econòmic, social i mediambiental que garanteix la qualitat de vida de la ciutadania, amb un caràcter inquiet, resilient i ambiciós, impulsant nous projectes com a solució als reptes d’avui.
Per a la nostra ciutat, l’educació és prioritària i representa un dels dos pilars sobre els quals se sostenen els objectius de la nostra Estratègia 2030. En concret, les dues grans missions són: aconseguir l’abandó escolar zero i que Viladecans sigui climàticament neutra.
Creieu que el missatge arriba amb claredat a les famílies del municipi? Es treballa per educar en xarxa entre institucions i famílies?
Les famílies són el primer agent educador i de socialització, per la qual cosa la seva vinculació amb el centre educatiu és clau per al desenvolupament psicosocial del nen o del jove. Per aquest motiu, les polítiques de millora de l’èxit escolar necessiten la participació de les famílies en el procés educatiu dels seus fills, així com recursos i eines per a poder atendre’ls.
Des de la ciutat ja fa un temps que treballem entorn la visió d’Educació 360, com una iniciativa educativa, social i política que entén la comunitat i el municipi com un ecosistema educatiu local, capaç de connectar els aprenentatges que es produeixen en tots els temps i espais de la vida de les persones. Aquest plantejament vincula l’escola, les famílies i tots els agents i recursos de la comunitat, vetllant per a garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitats. Volem enfortir l’ecosistema educatiu local generant treball en xarxa i col·laboració entre diferents actors i espais.