Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    El pati com a reserva de la biodiversitat

    Víctor Sauramarç 14, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pati de l'Institut Escola La Tordera
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Volem que els nens, nenes, nois i noies tinguin espais el màxim de naturals possibles, sostenibles, espais per relaxar-se, on observar animalets i alhora respectar-los, on aprendre i alhora divertir-se”. Ho explica Pilar Òdena, director de l’Institut Escola La Tordera, de Santa Maria de Palautordera (Vallès Oriental), un dels nou centres educatius que formen part del projecte (R)evolució+Natura. En aquest centre ja feia temps que pensaven a dinamitzar el pati, “per fer-lo més educatiu i crear espais de socialització”, diu Òdena, per la qual cosa estan exultants d’haver estat un dels centres triats per SEO BirdLife.

    (R)evolució+Natura es desenvolupa al llarg de tot l’any 2021, segons explica Julia Moya, educadora social i coresponsable del projecte juntament amb el biòleg Jordi Prieto. “Ara estem en la fase de diagnosi –diu Moya–, de conèixer bé tots els elements naturals, relacionals i socials que envolten els centres, d’analitzar la natura que tenen i les dinàmiques que es generen al pati; és important saber d’on partim per saber a on volem anar, i per això necessitem totes les mirades: la del professorat, la de l’alumnat, la de l’AFA, la dels monitors de l’espai del migdia…”

    De fet, (R)evolució+Natura s’emmarca en un projecte europeu que lidera SEO BirdLife Malta, i en el qual participen també escoles d’Espanya, el Regne Unit i Suècia, amb el suport del programa Erasmus +: Teach, Inspire and Protect (TIP), que no només tracta de transformar patis, sinó de la naturalització de les escoles, és a dir, d’apropar els infants a la natura des de ben petits, amb el convenciment que, igual que amb els adults, la connexió amb la natura genera un impacte molt positiu. Això passa molt especialment per donar eines i formació als educadors.

    Petits reservoris de fauna i flora autòctones

    En el projecte català, explica Moya, la transformació de l’espai contempla tres objectius. En primer lloc, fomentar la biodiversitat, a partir de convertir els patis en petits reservoris de vegetació i fauna autòctones, que bàsicament són els ocells, els petits rèptils com sargantanes i llangardaixos o els invertebrats com els cucs o els insectes. “No es tracta de tenir animals i cuidar-los, sinó de veure que al pati hi ha altres éssers vius, es tracta d’afavorir, protegir i conèixer el teu entorn”, comenta Moya.

    I com es creen aquests reservoris? Per exemple posant menjadores d’ocells per l’hivern i abeuradors per l’estiu, o hotelets d’insectes, però cada cas serà diferent. Els altres centres triats són l’Escola Els Vinyals (Lliçá de Vall), Institut Escola Pepa Colomer (El Prat de Llobregat), l’Escola Sant Josep de Navàs (Navàs), l’Escola Puiggraciós (La Garriga), l’Escola Montserrat Solà (Mataró), l’Institut Cirviànum (Torelló), l’Escola Poblenou (Barcelona) i l’Escola Sant Jaume (Sant Jaume d’Enveja).

    Els altres dos objectius consisteixen a observar les dinàmiques relacionals que tenen lloc als patis per veure què no agrada i s’ha de corregir, com a via per minimitzar conflictes i potenciar la imaginació i les relacions socials; i en tercer lloc aconseguir que el pati esdevingui una aula més de l’escola. “Entendre la importància de la pol·linització dels insectes o observar ocells, sobretot quan migren, pot tenir un gran potencial com a contingut pedagògic”, continua Moya.

    Mobilitzar els recursos i la comunitat

    Quan es tanqui el projecte, a finals del primer trimestre del curs vinent, cada escola participant tindrà una proposta de transformació sobre la taula, però un altre capítol seran els mitjans que necessitarà per tirar-la endavant. “Potser es pugui fer alguna petita intervenció mentre dura al projecte, però que es faci realitat dependrà de la capacitat que tingui cadascú per mobilitzar recursos”, admet Moya, si bé afegeix que “amb un projecte clar i ben treballat hauria de ser més fàcil aconseguir-los que si no el tens”.

    L’àrea d’infantil de l’IE La Tordera | Foto cedida pel centre

     

    “Vam escollir la Tordera com una de les escoles pilots perquè ens va sembla molt interessat que hi estigues implicada tota la comunitat educativa, ja que és la millor manera d’assegurar-se una transformació global. També el fet que fos un centre amb primària i secundària, sabem que costa molt que aquest tipus de propostes arribin als instituts”, comenta Julia Moya.

    A l’Institut Escola La Tordera valoren especialment la implicació de l’equip del menjador. La seva responsable, Ana Sánchez, reconeix que “l’estona del migdia és molt llarga, i el seu objectiu principal és cobrir les necessitats fisiològiques dels alumnes, però no menys important és l’estona de lleure, que és vital per desconnectar de la jornada lectiva, jugar, divertir-se, i carregar-se d’energia per encarar l’activitat a l’aula de la tarda”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ecologia natura patis sostenibilitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Pandèmia i educació
    Next Article
    Opinió
    Contra els qui estan en contra… de l’escola
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.