Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els murs de l’institut, la millor pissarra de Visual i Plàstica

    Víctor Sauraabril 11, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    sdr
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una alumna fotografia Sebastien Waknine mentre treballa; al fons Juanjo Surace (sobre l’escala) i Simón Vázquez (a la grua) | Fotos: Institut Torrent de les Bruixes

    “Volem que els alumnes observin com és tot un procés creatiu, des de la idea original fins el resultat final, que entenguin que això no és que arriba un artista i pinta, sinó que primer s’ha pensat el motiu, s’ha buscat documentació, s’han fet esbossos, s’han considerat els possibles materials i tècniques, etc.” Arnau Rodellar, professor d’Educació Viscual i Plàstica de l’Institut Torrent de les Bruixes està coordinant aquest projecte, amb l’objectiu de potenciar la creativitat dels alumnes, però també, segons explica, “de renovar la imatge de l’institut i dignificar un espai públic de la ciutat”.

    En el projecte ja fa temps que s’hi treballa, si bé aquesta setmana ha començat la fase més vistosa: la de producció. Abans, però, els alumnes han triat que els temes sobre els quals tractaran les dotze obres siguin l’amistat, la solidaritat i el gènere, i han conegut els esbossos dissenyats pels artistes, que ara es traspassen a la paret, quadrícula a quadrícula. A més, en horari extraescolar alumnes i professors voluntaris han pintat de gris tot el mur per tapar les pintures que hi havia fins ara, a fi que els artistes treballin sobre una capa d’imprimació. Els anteriors dibuixos que decoraven el mur dataven de 2005, quan es va fer un altre projecte d’art urbà, però amb el pas del temps havien anat deteriorant-se. Han durat 13 anys. Les que es posen ara possiblement no ho facin tant, però el projecte continuarà el curs vinent amb la façana interior dels murs.

    Els artistes involucrats en el projecte són Mugraff, Roke, Esecé, Rize, Absure, Sebastien Waknine, Simón Vázquez, Juanjo Surace, Javier Baena, Sergio Canga, Anton, Secle, Bronik, Triu Murals, Sant Art, Berol, Chesone i El Seok. Alguns treballen en grups i altres en solitari. Wakine, Vázquez i Surace s’estan encarregant de la secció més gran del mur, que fa 20 metres d’amplada per 8,5 d’alçada. I tots ho fan per amor a l’art, mai més ben dit. Entre l’institut i l’Ajuntament de Santa Coloma es fan càrrec dels costos dels pots d’esprai i altres materials, així com del lloguer dels elevadors.

    Per la seva banda, els alumnes pertanyen a sis grups de 1r d’ESO, quatre grups de 2n i dos de 4rt. Alternativament van sortint per ajudar els artistes en el que necessiten, com pintar amb esprai algunes de les parts del mur que es troben a ran de terra. “Els alumnes aprenen les tècniques per pintar amb esprai, i també veuen com es fan les llums, les ombres, els degradats, o quan l’esprai ha de tenir una embocadura més gran o més petita”, comenta Arnau Rodellar, per al qual participar en una obra col·lectiva com aquesta aporta també un plus de “sentiment de pertinença a l’institut”.

    A més d’ajudar-los, els estudiants entrevisten els artistes i documenten l’evolució de les obres. “Els alumnes tenen interès en saber sobre quines tècniques estan usant –explica el professor–, o quan un artista va començar a dedicar-se a això, o sobre el significat del que està dibuixant, el que nosaltres volem és que entenguin el procés creatiu, i per això el projecte no conclou ara, sinó que d’aquí unes setmanes farem una exposició a un centre cívic de la ciutat amb tota la documentació que ara estan generant els alumnes amb les seves fotos i vídeos”.

    Alumnes pintant els fons d’un dels murals
    L’artista urbana Bronik conversa amb un grup d’alumnes
    L’artista Juanjo Surace atén a les preguntes dels alumnes

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’educació, un dret que encara cal reivindicar
    Next Article
    Actualitat
    Les famílies reclamen més innovació i són menys optimistes que els docents sobre la millora de l’escola
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Reportatge
    Vull Català, aprendre i ensenyar català a través de la ràdio

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}