“M’encanta estar amb els infants, em veuen com a un monitor més. I els meus pares estan també encantats, diria que fins i tot estan més contents que jo”, explica Gonzalo amb un somriure d’orella a orella. Gonzalo té 30 anys, té una discapacitat intel·lectual lleu i fa dos anys que treballa com a monitor auxiliar a l’Escola La Palmera tres cops per setmana. A més d’anar molt content i gaudir de la seva feina, aquest jove també ha aconseguit millorar la seva autoestima i implicar-se en totes les tasques que depenen d’ell. Javier Pereira, coordinador de monitors de l’Escola La Palmera i supervisor de Gonzalo, està molt satisfet de la seva feina: “està molt ben adaptat i involucrat en les activitats. Entén i segueix totes les nostres instruccions perfectament. Ell està molt satisfet i nosaltres també”, comenta Pereira.
Actualment, Gonzalo és un dels sis joves que treballen com a auxiliars de monitors d’esport i lleure educatiu a la Fundació CET10, gràcies a la formació Capacit’add.
Cap a una societat més inclusiva
Capacit’add representa un pas més enllà en la posada en pràctica dels valors d’integració mitjançant l’esport i el lleure. De fet, aquest programa de capacitació professional en l’àmbit de l’activitat física, l’esport i l’educació en el lleure està especialment dissenyat per donar una sortida professional als joves amb una intel·ligència límit o discapacitat intel·lectual lleu com a tècnics d’iniciació esportiva i auxiliars de monitors d’educació en el lleure, alhora que contribueix al desenvolupament d’una societat més inclusiva.
Tal i com explica l’Ana Calvo, coordinadora pedagògica de la Fundació CET10 sobre Capacit’add, “des de la nostra experiència, l’autoestima dels alumnes formats a Capacit’add ha crescut igual que la seva seguretat personal. Amb la inclusió laboral, els joves que fan aquesta formació tenen l’oportunitat d’introduir-se en un món que semblava que per ells no tocava”.
Aquesta formació es va posar en marxa ja fa tres anys, “quan vam començar a col·laborar amb diferents escoles d’educació especial –amb petites càpsules-, i representa un pas endavant en la posada en pràctica dels valors d’integració mitjançant l’esport i l’educació en el lleure”, explica Calvo. I no només això, també “permet treballar en xarxa amb altres agents i entitats del sector per tal que prenguin consciència del potencial d’aquest nou perfil professional i els puguin incorporar en els seus equips de treball. D’aquesta manera, tots treballarem plegats a favor d’una societat més inclusiva i d’una autèntica educació en valors”, continua.
Apoderament i autonomia
Aquesta proposta formativa –que té una durada de dos anys acadèmics amb 1.200 hores lectives i 300 de pràctiques- dóna una sortida professional als joves amb intel·ligència límit i discapacitat intel·lectual lleu com a auxiliars de monitoratge d’Esport i Lleure Educatiu, els proporciona eines i estratègies per tal de millorar la seva ocupabilitat i s’adapta a les capacitats de cada alumne amb l’objectiu de millorar el seu potencial.
Però si hi ha una cosa que destaca especialment de Capacit’add, és el seguiment tutoritzat que permet aquests joves gestionar millor les seves emocions, els apodera i facilita el desenvolupament d’actituds i conductes per saber estar i saber ser.
Segons Calvo, Capacit’add “ajuda a millorar l’autoestima dels alumnes, alhora que trenca barreres i creences limitants”. A més, afegeix, “és una experiència molt enriquidora també per a les famílies que al principi poden tenir una certa reticència”.
Orientació cap a la inserció professional
El programa formatiu de Capacit’add! -adreçat a joves a partir de 17 anys- és una oportunitat real de creixement personal i professional, que serveix de transició cap al mercat laboral una vegada finalitzada l’etapa escolar. Així mateix, també és una forma de conscienciar a empreses i entitats del sector de la incorporació laboral de treballadors i treballadores amb aquest perfil.
Segons explica Calvo, “es treballen competències i habilitats socials i emocionals de forma transversal durant tot el curs per assegurar que els nois i les noies prenguin consciència d’una sèrie de valors com ara la responsabilitat, la creativitat, la perseverança, l’autoestima, el control emocional, etc., donant especial importància al seguiment individualitzat de cada alumne”. En aquest sentit, Capacit’add respecta els diferents ritmes d’aprenentatge i les característiques individuals de cada jove, i adapta les estratègies metodològiques a la diversitat de l’alumnat. “Els alumnes han d’estar segurs d’ells mateixos abans de ser referents per als infants, per aquest motiu la formació pot durar dos anys o més temps”, explica la coordinadora pedagògica.
Al llarg del procés formatiu –i gràcies a la figura del tutor referent-, els participants de Capacit’add! reben orientació per trobar feina, seguiment a la fase de pràctiques o començament del contracte, suport presencial dins l’entitat que es va retirant progressivament, i suport indirecte mitjançant tutories amb el jove i reunions amb l’empresa amb la finalitat de consolidar la feina. De fet, tal i com explica Calvo, l’objectiu fonamental d’aquesta formació és “trencar barreres en pro de la inserció i conscienciar les empreses perquè vegin que és possible comptar amb ells”.
Amb iniciatives com Capacit’add tothom surt beneficiat, per una banda, els joves guanyen en autoestima i confiança i, per una altra, conclou Calvo, “tenir-los com a auxiliars de monitors, suposa pels infants acceptar la normalitat de la diferència i trencar prejudicis”.
1 comentari
Només us volia comentar que l’escola Lexia fa 10 anys que ofereix aquesta mateixa formació. Es un centre educatiu pioner en aquest camp.