La Fundació Bertelsmann i Empieza Por Educar (ExE), amb el suport de JP Morgan, impulsen el projecte pilot “Xcelence – Escoles Que Inspiren” per ajudar als centres educatius a adoptar el model Xcelence, i implantar una nova figura professional en l’àmbit de l’orientació: el Coordinador/a de l’Estratègia Academicoprofessional (CEAP). Xcelence és un model de referència en orientació basat en estàndards internacionals que proporciona una visió innovadora i estratègica als centres educatius.nnClemente Marín (Castelló) és professor del Departament de Matemàtiques d’ESO i Economia a Batxillerat a l’Institut El Calamot de Gavà. Marín treballa des de fa cinc anys com a professor, abans d’això va ser directiu a diferents empreses, dedicant-se a l’organització i la millora de processos.nnPer quina raó fas aquest canvi en la teva trajectòria professional?nnSobretot perquè tinc la sensació que puc contribuir a millorar la vida d’algú. Vull intentar ajudar i crec que amb l’experiència que tinc i el que he viscut puc aportar una visió nova o diferent de la de molts companys de professorat. Crec que puc ajudar a apropar la realitat que es trobarà l’alumnat una vegada acabi els seus estudis i a ensenyar-li que és el que pot fer per arribar a desenvolupar les seves potencialitats i així poder tenir èxit professional guanyant-se la vida el millor possible.nnQuè és el que més t’agrada de ser professor?nnAjudar a millorar la vida als nens. La pandèmia ha empitjorat molt la salut mental dels alumnes. En alguns casos, sobretot els més greus, sento que els professors som l’únic referent que els alumnes tenen per poder tirar endavant. Els hi ensenyem que una vida millor és possible. Moltes vegades tinc la sensació que faig més de servei social que de professor. Molta gent podria dir que no forma part de les nostres tasques, però jo no hi estic d’acord, crec que això és el que més omple. Encara que és cert que existeix el perill d’endur-te tota una pesant càrrega emocional a casa. Has d’aprendre a mesurar-ho.nnRecentment, a l’INS El Calamot heu apostat per impulsar el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren, un projecte d’Orientació Academicoprofessional. Què és el que us ha fet prendre aquesta decisió?nnDirecció, dins del Pla de Centre, té com a objectiu estratègic millorar l’orientació. Nosaltres necessitàvem una consultoria externa que ens ajudés a desenvolupar un sistema per millorar l’Orientació Academicoprofessional del centre i, per tant, va decidir apostar pel projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren.n
El projecte Xcelence – Escoles Que Inspiren m’ha aportat una visió més transversal de la vida acadèmica de l’estudiant, que no tindria sense les eines i l’acompanyament personalitzat que ens proporciona el projecte
nPer què és important treballar per una bona orientació en el centre?nnPerquè estem parlant de les decisions vitals de persones. Per donar-los més punts de vista, perquè les decisions que prenguin siguin més informades i que quan d’aquí a vint anys tirin la vista enrere sàpiguen perquè van decidir fer una cosa i no una altra.nnDe què es tracta el projecte?nnDe construir una Estratègia d’Orientació Acadèmicoprofessional coherent i ordenada que ajuda a tenir diferents punts de vista que en el dia a dia se’ns poden passar. Per exemple, en el meu cas, em passa que em centro més en l’orientació personal i en acompanyar a les famílies i als nens, però potser estic perdent de vista la importància de motivar als alumnes perquè tinguin una línia clara del seu futur professional. El projecte m’està aportant claus d’orientació que em serveixen de guia perquè en el centre no deixem cap angle sense treballar.n
El projecte Xcelence – Escoles Que Inspiren tracta de construir una Estratègia d’Orientació Academicoprofessional coherent i ordenada que ajuda a tenir diferents punts de vista que en el dia a dia se’ns poden passar
nL’institut El Calamot t’ha proposat iniciar un nou camí professional com a Coordinador de l’Estratègia Academicoprofessional (CEAP), dins del projecte Xcelence – Escoles Que Inspiren.nnA l’hora d’implementar-lo, Direcció va considerar que la meva darrera experiència laboral organitzativa m’avalava per dur a terme aquesta tasca. Juntament amb la meva companya Eva, l’orientadora del centre, i Direcció vam començar a liderar el projecte el curs passat.nnEn què consisteix?nnEn donar una coherència a l’Estratègia d’orientació Academicoprofessional del centre perquè els alumnes s’impregnin a poc a poc de tota la informació i conceptes que els ensenyem.nnActualment, en quin punt us trobeu del projecte i quins reptes us heu trobat fins ara?nnAra estem establint visió i objectius estratègics. A partir d’aquí definirem quines activitats d’aprenentatge volem dur a terme perquè s’assoleixin aquests objectius. Així i tot, veig que és primordial que planifiquem de forma realista les accions d’orientació que volem dur a terme.nnI quines seran les claus perquè després de tota aquesta planificació el projecte sigui exitós?nnPer exemple, formar als meus companys tutors i a la resta del claustre, explicar-los què necessitem d’ells de manera que tot el centre estigui involucrat en el projecte. Amb aquesta sistematització aconseguirem arribar a més alumnes i més famílies.nnI es planteja involucrar les famílies?nnSí, d’entrada volem millorar la comunicació amb elles. Volem fer píndoles formatives per les famílies. Molts cops passa que creiem que les famílies tenen clar quins són els itineraris professionals possibles per a un nen o que és el que se li pot donar millor al seu fill o filla, però no té per què ser així. Nosaltres volem formar als professors perquè tots puguem oferir la millor informació als pares i mares.n
Una bona orientació és important perquè parlem de decisions vitals de persones. Cal donar als alumnes tots els punts de vista a fi que les decisions que prenguin siguin informades
nQuins aprenentatges t’ha aportat el projecte en el seu conjunt i concretament les formacions que facilita?nnUna visió més transversal al llarg de la vida acadèmica de l’estudiant. Si no tinguérem l’acompanyament personalitzat que ens proporciona el projecte seria massa dur. Concretament, les formacions i les converses amb la tutora ens aporta eines i altres punts de vista.nnJa per acabar, en l’àmbit d’orientació, com t’agradaria veure el teu centre d’aquí a cinc anys?nnM’agradaria veure estudiants que es coneguin molt millor a ells mateixos, que acceptin i entenguin les seves limitacions, les seves fortaleses i les oportunitats que tindran. Famílies que entenguin els seus fills i els coneguin millor. Que siguin capaces de fer-se una idea de quines competències i habilitats seran necessàries que desenvolupin els seus fills, no només per obtenir un títol d’ESO o de Batxillerat, sinó per enfrontar-se a la vida. I, per últim, contactes i una xarxa que ens permeti dur a terme les activitats que ens marquem com a objectiu per aconseguir alumnes i famílies.