Les experiències educatives que un infant o un jove viu durant la seva trajectòria vital, tant dins de l’escola com a fora, són determinants per a les seves oportunitats futures. Els ajuntaments, com a institucions properes i de proximitat, juguen un paper clau en el lideratge de polítiques que connectin l’oferta existent d’activitats educatives, esportives i culturals d’AFAS —associacions de famílies i alumnes— i d’entitats i associacions esportives, culturals i de lleure.
En aquest context, la Diputació de Barcelona, dins del marc de l’educació a temps complet, impulsa els plans locals d’activitats educatives fora escola. Aquests plans tenen com a objectiu principal garantir el dret a l’educació i a la igualtat d’oportunitats també fora de l’horari escolar —el que coneixem com a activitats extraescolars, per exemple—, i sempre des de l’equitat i la inclusió. Aquests plans es desenvolupen a nivell municipal i comarcal, i ofereixen una programació d’activitats extraescolars, de temps de lleure i de temps d’estiu diversa, inclusiva i de qualitat, per a infants, joves i famílies.
Els eixos principals dels plans locals d’activitats educatives fora escola són:
- Garantir l’oferta educativa inclusiva i equitativa, amb coordinació territorial i d’acord amb la informació de l’Oficina d’Escolarització Municipal (OME) i amb els projectes educatius dels centres i escoles municipals.
- Vetllar per l’accés equitatiu a les activitats extraescolars dels infants en situació de vulnerabilitat, amb l’aplicació de tarifes socials i atorgant beques i ajuts, entre d’altres mesures.
- Fomentar la qualitat educativa en l’educació no formal amb propostes orientades al desenvolupament competencial; i fomentar també la inclusió, aportant recursos per a necessitats educatives especials i per a equipaments adaptats.
El suport en el disseny dels plans comporta un procés de treball vinculat al Consell Escolar Municipal (CEM) i compta amb la participació activa d’infants i joves (CLIA). Les actuacions clau a realitzar per al desenvolupament d’un pla local són:
- Mapeig dels actors clau del municipi (o a nivell comarcal) —associacions de famílies i alumnes, entitats esportives i culturals, entitats de lleure— i de l’oferta real d’activitats educatives fora escola.
- Anàlisi diagnòstica participativa, per identificar fortaleses i reptes de l’oferta d’activitats no escolars.
- Catàleg d’activitats de suport educatiu, extraescolars i temps de lleure, seguint els principis d’equitat i de sostenibilitat.
- Laboratori educatiu de co-creació, per proposar accions adequades a una estratègia municipal concreta.
Amb aquestes accions, els plans locals d’activitats educatives fora escola busquen assegurar que tots els infants i joves tinguin accés a una educació rica i diversa més enllà de l’horari escolar, ajudant a construir una societat més equitativa i inclusiva.
Més informació a www.diba.cat/web/educacio/educacio-temps-complet
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon, especialment, a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4: “Garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d’aprenentatge durant tota la vida per a tothom”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.