S’ha celebrat la 18a edició dels Premis Educaweb d’Orientació Acadèmica i Professional que reconeixen els projectes que canvien vides: des de programes que donen suport als joves en situació de vulnerabilitat fins a iniciatives que promouen l’FP des de la infància o que integren la tecnologia i la creativitat per facilitar l’elecció del futur professional.
L’acte de lliurament dels guardons, celebrat el dijous 27 de novembre al Hub Social de Barcelona i retransmès per streaming, ha estat un punt de trobada per compartir experiències orientadores i reconèixer la tasca de les persones que acompanyen els altres en la construcció del seu futur formatiu i professional.
“Els projectes guanyadors demostren que l’orientació és una eina de transformació social capaç de canviar vides i reduir desigualtats”, va destacar la Montserrat Oliveras Bagués, directora editorial, cofundadora i co-CEO d’Educaweb, durant la cerimònia.
Durant l’acte, Josep Matalí, psicòleg clínic i coordinador de la Unitat de Conductes Addictives de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, va oferir les claus per entendre com les pantalles i les xarxes socials influeixen en les decisions acadèmiques i professionals dels joves.
L’acte, que va reunir més de 150 persones, va comptar amb la presència d’Esther Monterrubio, secretària general d’FP al Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports; així com de Mireia Besora, diputada adjunta de la Diputació de Barcelona, entre altres personalitats i professionals del sector educatiu i de l’orientació.
Els guanyadors dels Premis Educaweb 2025
Els Premis Educaweb aquest any han distingit quatre iniciatives que reflecteixen la diversitat i l’evolució de l’orientació:
· Premi Diputació de Barcelona-Educaweb per a Institucions
L’ha obtingut Programa d’Orientació Vocacional de l’Escola Terapèutica Can Ros d’Amalgama7 (Catalunya).
Es tracta d’una iniciativa per a joves en situació de vulnerabilitat emocional, social o familiar que els ofereix orientació integral i recursos per ajudar-los a construir el seu projecte de vida i professional.

· Premi iFP Innovació en Formació Professional-Educaweb per a Centres de FP
Ha estat per al projecte ¡Acércate a la FP! del centre de formació professional integrada núm. 1 de Santander (Cantàbria), adreçat a nens i nenes d’infantil i primària.
El programa permet que els més petits coneguin de prop l’FP de les famílies professionals de Transport i Manteniment de Vehicles, i Electricitat i Electrònica, per mitjà de tallers, experiències pràctiques i el contacte directe amb estudiants i professionals.

· Premi Dualiza-Educaweb per a Professionals
L’ha aconseguit el joc de taula Planeta Talento, creat pels formadors i experts en desenvolupament professional i ludificació Carlos Bella Sancho i Juan Martínez de Salinas Murillo, de Catalunya i Aragó, respectivament. Per mitjà del joc, les persones reflexionen sobre el seu perfil professional, les fortaleses, els interessos i les competències, i aprenen a prendre decisions laborals o emprenedores de manera més fonamentada.

· Premi Bertelsmann-Educaweb d’Orientació per a Empreses
Ha estat per a la Guía Digital de Orientación de Castilla y León, de la Fundació Empresa Familiar de Castilla y León.
Aquesta plataforma orientadora, adreçada a estudiants d’ESO, Batxillerat i FP, combina recursos tecnològics —aplicacions, entorns virtuals i, fins i tot, un metavers educatiu— per ajudar l’alumnat a autoconèixer-se, explorar l’oferta formativa d’aquesta comunitat autònoma i descobrir el món laboral.

Melbourne, guanyadora de la Menció Ciutat Orientadora
La ciutat de Melbourne ha estat la guanyadora de la Menció Ciutat Orientadora, que reconeix i dona visibilitat a una ciutat del món que disposa d’un projecte integral i coordinat d’orientació acadèmica i professional. La capital australiana ha destacat pel seu model integral, que vincula educació, orientació professional i participació comunitària, segons la valoració del jurat.
L’oferta d’orientació integral de Melbourne combina recursos digitals, tallers i suport personalitzat en diversos serveis públics —biblioteques, centres cívics, etc.— perquè tothom pugui accedir a la informació i vagi acompanyat a l’hora de prendre les seves decisions formatives i professionals, amb un enfocament inclusiu i sensible a la diversitat.
Aquest ecosistema es concreta en iniciatives innovadores com ArtPlay, que impulsa la creativitat i l’aprenentatge a edats primerenques; Signal, que ofereix als joves espais d’experimentació i mentoria per al seu desenvolupament personal i professional; i Mel-van, una biblioteca mòbil que acosta recursos i activitats d’orientació als barris de la ciutat.

