L’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec) ha estrenat aquest final d’any el Fòrum Permanent, un espai de debat obert al conjunt de professionals, empreses, entitats i administracions que tenen relació amb el lleure educatiu i sociocultural amb el propòsit de fomentar el diàleg per ajudar a dibuixar el present i el futur d’aquest sector a Catalunya. Si ets professional d’aquest àmbit sàpigues que tens les portes obertes per dir la teva i fer les aportacions que creguis oportunes. El lleure educatiu i sociocultural és una activitat de gran importància al país, però que encara té pendent aconseguir més espais de representativitat i reconeixement davant de l’administració pública i els òrgans competents en el seu àmbit d’activitat. És per això que s’ha obert un diàleg que tindrà continuïtat a partir de gener i en què des de l’Acellec fem una crida per sumar noves veus i mirades.
Cinc grups de treball en marxa
Per facilitar la recollida d’idees i aportacions i la generació d’un debat enriquidor el Fòrum s’organitza a través de cinc grans grups en què s’organitzen les principals activitats del sector a Catalunya: temps educatiu de migdia (menjador escolar); equipaments i serveis socioculturals; activitats extraescolars i lleure; patrimoni i educació; i colònies. Els grups ja han començat a treballar i estan oberts a totes les aportacions dels professionals del sector amb una primera sessió que tindrà continuïtat a partir de gener amb propostes concretes.
Primers reptes detectats
Els primers reptes del sector ja s’han posat damunt la taula i ha començat el debat per explorar oportunitats i mesures efectives. El grup de menjadors escolars ha debatut els criteris de qualitat alimentària, les dificultats logístiques, l’encaix en les dinàmiques escolars i la dotació insuficient de monitoratge per atendre l’alumnat amb necessitats educatives especials, mentre que el grup de colònies ha plantejat la necessitat de garantir la universalització d’aquestes activitats, el marc normatiu i la projecció professional dels seus treballadors, entre altres. Pel que fa a les activitats extraescolars i de lleure, s’ha posat de manifest la necessitat de vincular-les al sistema educatiu i assegurar que tots els infants tinguin accés. El grup d’equipaments i serveis socioculturals ha recollit les principals dificultats en la gestió dels centres cívics, equipaments juvenils, casals infantils i espais de dinamització de la gent gran i la manca de qualitat de la contractació pública, mentre que des de patrimoni i educació s’ha aprofundit en el reconeixement professional dels equips que ofereixen els serveis educatius i de mediació en museus i equipaments patrimonials i s’ha posat èmfasi en la promoció de la cultura com a servei essencial per a la ciutadania.
Debat obert
El debat és obert i viu i podeu inscriure-us i fer les aportacions que considereu oportunes a través d’aquest enllaç. Fins ara té la participació de més de 200 agents, però fem una crida per aconseguir més veus i noves adhesions que ens ajudin a enriquir el lleure educatiu i sociocultural a Catalunya. Les sessions continuaran els pròxims mesos de gener i febrer. Les conclusions a què arribin cadascun dels cinc grups de treball seran el material de debat en què es fonamentarà el II Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec, que tindrà lloc el maig de 2026.

