Obrir un llibre i llegir-lo en veu alta, i compartir el que estàs llegint amb els qui t’envolten, perquè llegir s’encomana. O ser curiós, i mai deixar de fer-se preguntes i buscar respostes en qualsevol àmbit i moment, perquè investigar també s’encomana. O per què no apagar el mòbil i obrir un joc de taula? I, en el dia a dia, fer petits càlculs: comptem, sumem, pesem, mesurem, classifiquem… perquè també el gust per les matemàtiques s’encomana. Aquests són alguns dels consells recollits als tres decàlegs publicats per la Diputació de Barcelona, per recordar-nos que, més enllà de l’escola, els adults podem contribuir al desenvolupament de competències bàsiques en els infants i joves.
Amb la premissa “I si…”, aquestes tres fitxes recullen idees senzilles i entenedores, que recorden als grans de la casa com les nostres activitats quotidianes connecten amb el seu aprenentatge. Des del web de l’Àrea d’Educació de la Diputació es poden descarregar i imprimir.
Projectes de suport i activitats d’aprenentatge
Paral·lelament i dins del web també es poden trobar diversos projectes de suport. Són propostes que promouen la relació de l’escola amb l’entorn, posant a l’abast dels educadors metodologies innovadores per facilitar aprenentatges basats en competències, incentivar la curiositat i la motivació dels alumnes participants, i que tenen com a objectiu primordial la prevenció de l’abandonament escolar prematur. Alguns exemples de projectes: “És possible una colònia humana a Mart?”; “Vols construir un cotxe TVdirigit?”.
També es pot trobar una guia per a la creació d’una cooperativa d’alumnes, com a via per fomentar la cultura emprenedora a l’escola. O, més adreçat a docents i educadors, un curs de programació de 16 hores (8 presencials i 8 en línia) que els permeti aplicar estratègies i metodologies d’aprenentatge innovadores a l’aula o en espais d’educació no formal.
Al web també es poden trobar fins a setze propostes de tallers i activitats d’aprenentatges per adquirir i reforçar aquestes competències en els àmbits lingüístic; matemàtic i món físic; autonomia i transicions educatives; artístic; digital; i valors. Per exemple, un taller per convertir-se en booktuber, en el qual el participant s’endinsa en el llenguatge audiovisual, aprèn a editar vídeos i a la vegada comparteix la seva afició per la lectura. O un taller de construcció a gran escala amb taulons de fusta de pi, tots de la mateixa mida i sense punts de fixació, adreçat a alumnes de primària com a introducció a l’arquitectura. O un taller sobre efectes especials, també per a infants de 6 a 12 anys, en el qual s’analitzen alguns dels més cèlebres de la història del cinema, a la vegada que s’aprèn a crear-ne amb mètodes tradicionals i digitals.
Podeu consultar amb detall tots els projectes i propostes en el següent enllaç