“No cal tenir por a res en la vida, només cal comprendre”. Aquesta frase que Marie Curie va pronunciar fa dos segles podria ser una de les llavors d’allò que actualment coneixem com a professions STEM (sigles en anglès de les carreres de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), cada vegada més demandades al mercat laboral, però encara amb poca representació en educació primària i secundària.
Donada la transformació i creixement de les tecnologies digitals, la pregunta de com atreure els més joves cap a les carreres científiques es fa cada vegada més urgent no només a les escoles, sinó també en tot el sistema educatiu. Avui en dia, a més, les dades són bastant descoratjadores, ja que la vocació científica dels joves ha disminuït en tota Europa, fins al punt que, en cas de seguir així, l’economia dels països desenvolupats podria veure’s compromesa.
Com animar, doncs, les noves generacions cap a les carreres científiques la demanda professional de les quals és cada vegada més alta? Per a Curie, un científic en el seu laboratori no era només un tècnic, sinó “un nen col·locat davant de fenòmens naturals que li impressionen com un conte de fades”. La clau, potser, sigui precisament aquesta, la d’adoptar noves formes d’aprenentatge que motivin a l’alumnat cap a aquestes disciplines d’una forma lúdica, natural i vivencial, i que els permetin, a més, afrontar els nous reptes del futur.
I precisament, amb l’objectiu d’equipar als futurs científics amb les competències del segle XXI, LEGO Education treballa des de fa més de trenta-cinc anys en el desenvolupament d’experiències pràctiques d’aprenentatge, que fomenten les habilitats dels estudiants de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, i els preparen per a un mercat laboral en auge.
Desenvolupament del pensament lògic
El desenvolupament tecnològic, lligat a l’economia digital, està fent que molts llocs de treball es transformin i està accelerant també l’aparició de nous perfils professionals, que requereixen una alta qualificació en robòtica, programació i tot allò relacionat amb les matèries STEM. Però una educació STEM no se centra únicament en l’ensenyament dels coneixements, sinó també en la seva aplicació pràctica en el dia a dia, que prepari a l’alumnat per resoldre problemes reals, a través d’un conjunt d’habilitats de pensament, treball en equip, recerca i creativitat.
En aquest sentit, una de les característiques més destacades de l’aprenentatge STEM és que està basat en la pràctica i en l’exploració oberta. S’ofereix un mateix concepte en diferents contextos, de manera que els alumnes i alumnes poden crear connexions entre les diferents matèries. Mitjançant la creació i la realització de proves i la reformulació constant, els estudiants van assumint petits riscos i, gràcies a l’exploració, poden encaminar-se cap a l’assoliment dels seus objectius.
En aquest sentit, una de les formes a partir de la qual LEGO Education fa realitat l’ensenyament i l’aprenentatge de STEM és a través de la utilització d’exemples del món real per proporcionar als estudiants una comprensió més tangible de com s’apliquen els conceptes teòrics en el context laboral i també en nombroses situacions quotidianes.
Per assolir els seus objectius, LEGO Education ofereix nombroses solucions dirigides a les aules d’educació infantil, primària i secundària: des d’activitats curriculars fins a recursos destinats al desenvolupament professional del professorat com, per exemple, programes d’educació contínua.
Promoure les vocacions STEM
Amb l’objectiu de promoure “les habilitats del futur”, com la programació, la robòtica i les vocacions STEM entre els alumnes, a més de fomentar el seu pensament crític i creativitat, LEGO Education posarà a la disposició dels centres educatius activitats gratuïtes vinculades al currículum i a la programació com per exemple Microsoft Hacking STEM. Entre les seves propostes pedagògiques, destaquen aquelles destinades a ajudar els docents a modernitzar el seu currículum actual de STEM mitjançant la recerca i l’aprenentatge basat en projectes. Cada projecte està dissenyant per conrear experiències a l’aula resolent problemes del món real: a través del pensament computacional i de disseny, els alumnes podran desenvolupar activitats en les quals podran adoptar el rol d’enginyers de programari, elèctrics, mecànics i científics de dades.
Una altra proposta innovadora és la d’estimular l’avanç i desenvolupament de programes docents relacionats amb les últimes innovacions tecnològiques als centres educatius espanyols. Amb l’objectiu de fomentar la col·laboració, la programació, el disseny i la robòtica, es promocionaran els espais Maker amb LEGO Education, llocs que estaran a la disposició dels alumnes als centres perquè puguin crear idees i desenvolupar-les. En aquests espais de treball s’impulsa la creació, discussió i reflexió en els alumnes, que podran crear prototips, experiments o programació, entre moltes altres coses. La recerca i l’experimentació es duran a terme en temps real i de forma simultània per l’alumnat.
En definitiva i com a conclusió, el progrés tecnològic situa els estudiants en un moment singular, únic i impredictible que exigirà als joves estar preparats per gestionar aquest tipus d’avanços i, ja que no podem predir el futur, hem d’estar preparats per ajudar-los a construir-ho.
La informació sobre com treballar STEM a l’aula es pot consultar en LEGO Education ROBOTIX, partner de LEGO Education a Espanya.