Amb l’objectiu de donar a conèixer la història de Catalunya, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural (ACdPC) ha impulsat ‘Els ulls de la història’, que vol transmetre la riquesa patrimonial a partir de cinc espais concrets, i ho fa utilitzant les noves tecnologies, amb unes ulleres de realitat virtual per aportar una mirada contemporània, vivencial i inclusiva.
Els espais escollits són el Conjunt rupestre de la Roca dels Moros-el Cogul, per treballar la Prehistòria; la Cartoixa d’Escaladei, que va tenir el seu màxim esplendor als segles XVI i XVII; el Centre del Romànic de la Vall de Boí (segle XII); el Castell de Miravet, que va passar per diferents mans i que va ser seu de l’orde del Temple, i el Monestir de Sant Pere de Rodes (segles XI-XIV).
Programa educatiu
El programa educatiu del projecte està adreçat a l’alumnat de primer cicle de secundària, s’ajusta al nou currículum i proporciona material didàctic complementari per treballar a l’aula abans i després de l’experiència immersiva.
‘Els Ulls de la Història’ pretén transformar la mirada vers la visió habitual del patrimoni cultural entre la gent jove, tot adaptant el llenguatge i estimulant l’aprenentatge. Per fer-ho, se centra en l’experiència immersiva dins les escoles i en el disseny d’unitats pedagògiques associades i material específic per treballar l’activitat.
Experiència virtual
Un cop aprovada la sol·licitud i acordada l’agenda, l’equip tècnic instal·larà l’aula immersiva al centre durant tres dies, en els quals hi haurà persones mediadores per dirigir l’activitat. L’alumnat estarà repartit en grups d’unes 15 persones, disposarà d’unes ulleres de realitat virtual per viure l’experiència immersiva, que durarà uns 25 minuts i que reconstruirà els espais del monument, amb informació sobre l’etapa històrica, el context social de l’època i l’estil artístic de cada etapa.
L’experiència virtual en moviment (RVFR) permet observar punts de vista que no són fàcils de veure, així com interaccionar amb objectes com llibres, mapes, torxes o eines o amb personatges de cada context històric i de diferents estrats socials. L’alumnat veurà com els equipaments patrimonials els envolten i creixen damunt seu, juntament amb efectes de llum i so en sintonia i amb aparicions i desaparicions de personatges.
El programa vol donar una visió diferent dels monuments, amb un llenguatge formal i entenedor, amb elements reiteratius i cohesionadors, i amb detalls que complementen l’experiència amb humor i sorpresa.
Continguts
Tots aquests efectes estaran al servei dels continguts. L’alumnat entendrà les característiques essencials de cada equipament patrimonial en un moment històric singular, la vida de la gent i les concomitàncies amb el present. A cada escena de RVFR es plantejarà un repte, pregunta o situació que el grup haurà de respondre col·lectivament. Aquests reptes estaran relacionats amb el currículum educatiu de primer cicle de l’ESO (tant per matèries com per competències bàsiques).
La proposta acaba amb un petit qüestionari interactiu que permet avaluar de forma breu i simple el nivell de comprensió del que han viscut els i les alumnes.
El professorat podrà accedir a les unitats pedagògiques pre realitat virtual, per contextualitzar l’experiència, i post realitat virtual, per consolidar coneixements, que s’adapten al nou currículum i fan servir noves metodologies d’aprenentatge. Així mateix, tindrà a la seva disposició un programa d’aula i una rúbrica per poder avaluar l’activitat seguint els criteris actuals del nou currículum.