Sabem què cal fer, ho hem llegit, n’hem vist la necessitat, moltes vegades la pregunta és: Com ho fem? En el món educatiu, Programació Neurolingüística ens ofereix aquest com.
La PNL va néixer als anys setanta de la mà de John Grinder i Richard Bandler. La podríem definir com la ciència i l’art que estudien el funcionament de la ment, el pensament, les emocions, el cos i l’experiència subjectiva, a partir de l’observació de les capacitats humanes. Com diu R.Dilts, és una actitud. I ens ajuda precisament a això, a un canvi d’actitud, d’esquemes rígids i tancats a mapes mentals més oberts, efectius i motivadors; al mateix temps, ens proporciona l’accés als nostres propis recursos.
A més, ens pot oferir eines per al nostre benestar: millorar la nostra capacitat de comunicació, l’escolta, el nostre diàleg intern i, per descomptat, la nostra autoestima i motivació. El més important és que ens acompanya a ser el missatge que volem transmetre, a un autoconeixement. És un potenciador de les nostres virtuts.
Una de les principals riqueses de la PNL és que ens proporciona el camí per tal que l’educador conegui com funciona la seva ment. Què el motiva, què el limita, què necessita per accedir als seus propis recursos, etc. Per arribar aquí necessitem conèixer la persona que facilita i proporciona l’espai per tal que això es produeixi, el mateix educador. Des d’aquí, des d’aquest lloc tan íntim, l’educador surt a trobar-se amb els alumnes, que agrairan que es mostri tal com és.
La proposta és un exercici senzill per a persones no iniciades en la PNL, sobre el diàleg intern i la comunicació autèntica:
Observa què et passa amb aquestes afirmacions, com et sents, què passa al teu voltant, què canvia, què veus. Potser, un cop fet l’exercici, les coses ja no són exactament con eren abans.
Sóc un educador compromès, puntual, constant, alegre, pacient. Un educador que intento aprendre cada dia, que prenc paciència i exercito la perseverança. Sóc un educador i sé que a l’aula tinc nens, pares i germans, somnis i desil·lusions, famílies de diferents colors i formes.
I al mateix temps sóc un educador que es cansa, que a vegades es desanima, que s’equivoca i que no sap demanar ajuda perquè tot sovint m’exigeixo massa. Sóc un educador que potser avui no he dormit, o em sento trist també.
I malgrat totes aquestes coses, sóc un educador que té entre les mans el material més valuós del món. I sabent això, em respecto, em tracto amb cura, em disculpo quan fallo, aprenc a demanar ajuda, a tenir cura de mi mateix i donar-me espais… perquè en definitiva jo sóc el missatge.
Susana Arjona
Pedagoga, màster trainer en PNL, màster en PNL & Coaching, coach Wingwave i EMDR, orientadora familiar. CCE Montessori-Palau, Centre de Logopèdia PARLA i Institut Gestalt.