La bona expressió oral es considera necessària per exercir algunes professions, com ara l’advocacia o el periodisme radiofònic, i també per desenvolupar algunes activitats relacionades amb responsabilitats polítiques o amb càrrecs directius en grans empreses. La professió docent hauria de considerar-se de manera similar, perquè, sens dubte, els consells que són útils per a qualsevol persona que ha de pronunciar discursos adreçats a un grup ho són també per a qualsevol ensenyant.
No obstant això, la majoria de docents no rep cap mena de formació específica en comunicació oral i tan sols recentment han aparegut propostes d’aquest tipus en els plans de formació permanent del professorat.
Avui, us oferim algunes pautes per tal de gestionar millor una situació de conflicte tot potenciant una bona comunicació: el diàleg constructiu.
En una relació conflictiva, un diàleg pot ser el camp de batalla on els interlocutors s’ataquen i es defensen per raons que s’allunyen completament del tema de conversa. Aquestes raons poden estar relacionades amb el desequilibri existent en la relació o amb diferències exclusivament personals. Una actitud professional requereix allunyar-se d’aquestes dinàmiques en les relacions de treball i, per tant, també en els nostres intercanvis amb l’alumnat.
Un diàleg mantingut en una trobada individual pot ser també la manera més efectiva de canviar impressions, de comunicar objectius, de trobar coincidències i d’arribar a un acord.
Denominarem diàleg constructiu el que permet que hi hagi aquestes condicions, tot basant l’intercanvi verbal en tres premisses:
- Volem comunicar i no ofendre.
- Som constructius: tenim intenció de superar tots els obstacles.
- Respectem l’interlocutor i ens interessa la relació que hi tenim.
Les habilitats per mostrar l’opinió pròpia sense ofendre unes altres persones són imprescindibles per evitar el conflicte o per resoldre’l. Hi ha tres estratègies que ens ajudaran a aconseguir-ho:
- Buscar els punts en comú entre les dues postures i ressaltar-los.
- Expressar les diferències d’opinió amb respecte.
- Bastir ponts entre les actituds distants.