Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La jaia Corema

    Opinió
    La jaia Corema

    Elisabet Abeyàfebrer 22, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Façana d'un habitatge a Esporles, Mallorca
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Es tracta d’una velleta lletja i arrugada que té set cames. Sol anar vestida com una pagesa antiga mallorquina, amb unes faldilles molt amples i a una mà sol dur un bacallà i a l’altra unes graelles. A vegades en comptes de les graelles du un cistell amb verdura. Sol ser dibuixada en un cartó o cartolina però a vegades també té volum i és un ninot, fet amb roba vella farcit de cotó, papers arrugats… Encara ara a molts infants petits els fa un poc de por per la seva presència estrafolària.

    Aquesta jaia Corema és la reminiscència d’una jaia, de paper o de fusta, que era present a moltes de cases, sobretot allà on hi havia infants, que penjava a la cuina o al menjador i que servia com a calendari per recordar quantes setmanes quedaven d’austeritat. Després de les disbauxes i excessos del període de Carnestoltes, l’església imposava quaranta dies de dejuni i abstinència durant els quals no es podia menjar carn, s’havia de menjar poquet i només plats senzills i no es podien fer festes ni celebracions. La jaia Corema era el personatge popular que s’havia barallat amb el rei Carnestoltes i havia guanyat, de manera que donava pas al restabliment de l’ordre.

    Els diumenges, el pare de família, o a vegades la mare, arrabassava o tallava una cama de la iaia i quedaven visibles les cames restants que simbolitzaven les setmanes que quedaven de quaresma. En alguns llocs, en arribar a la meitat de la quaresma, tallaven o serraven la jaia pel mig i per això també se la coneix com a jaia Serrada. En arribar la Pasqua cremaven la part que n’havia quedat i això simbolitzava la fi d’una època. La jaia Corema s’utilitzava per fer por als infants i coaccionar-los per menjar verdura o peix. Aquests costums varen ser vigents fins ben entrat el segle XX i de mica en mica, amb la laïcització de la societat, varen anar desapareixent fins que es va arribar a menjar de tot durant la quaresma i les jaies de les set cames varen desaparèixer de les cases.

    Curiosament la jaia Corema va desaparèixer de les cases però no de les escoles. Normalment no s’utilitza per fer por als infants i s’ha desvinculat del seu significat religiós. Se l’ha suavitzat i per fer-la més simpàtica cada vegada que li tallen una cama, de la sabata o del mitjó en surt un regal per als infants, normalment confits o caramels (feina per als dentistes!) i els infants li canten cançonetes com aquesta: “Jaia Corema, peu petit, caga enterra i pixa en es llit”.  O bé: “Dos braços, set cames, nas gros, peus petits, sa jaia Corema ja torna a ser aquí. Amb una graella i amb un bacallà, cada setmana una cama perdrà”. Això ja no es fa en diumenge per raons òbvies, sinó que es fa en divendres, que és el darrer dia escolar de la setmana.

    Està tan infiltrada aquesta jaia a les escoles que fins i tot hi ha editorials que si els compres els llibres de text te’n regalen un pòster per penjar a l’aula. A molts mestres els agrada aquest personatge perquè els ajuda a comptar fins a set, del dret i a l’inrevés. Quantes cames té? Quantes n’hi queden? Set, sis, cinc… Per molts infants és una més d’aquestes coses estranyes que passen a l’escola i que no tenen cap relació amb la vida de fora, ja que no hi ha res similar a les cases, ni als barris, ni a les botigues… Per les famílies que venen d’altres tradicions culturals és una pràctica estranyíssima això de anar-li tallant les cames a una vella fins a deixar-la coixa del tot. M’he trobat amb gent que s’ho qüestiona, no ho entén i sobretot no comprèn que es fomenti aquesta pràctica en el marc escolar tot i que la quaresma tengui prop de set setmanes i tot i que les escoles públiques siguin laiques. La veritat és que és mal d’explicar.

    Crec que en general està molt bé conservar les tradicions però també és veritat que convé revisar-les d’una en una i mirar si són compatibles amb els valors que volem promoure al segle XXI.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Interines TEEI
    Next Article
    Opinió
    La classe magistral: el que potser sigui
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}