Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La dilatació del procés per una nova llei educativa al Congrés dóna dos anys més de vida a la LOMCE

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esjuny 29, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El ministre Méndez de Vigo, a la comissió d'Educació del Congrés / Font: congreso.es
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot i que la llei educativa del PP, la LOMCE dissenyada pel seu ministre José Ignacio Wert, semblava tocada de mort, sobreviurà almenys dos cursos més. Els treballs parlamentaris en marxa des del desembre passat per arribar a un “pacte d’Estat educatiu”, que doni a llum una nova llei, no fructificaran almenys fins el 2019. Si és que al final hi ha acord.

    La subcomissió del Congrés creada ad hoc per elaborar un informe en què es basi la nova norma que substituirà la LOMCE s’ha concedit sis mesos per redactar un document que els diputats encara no saben com abordaran, segons confirmen fonts parlamentàries a eldiario.es.

    Però primer han d’acabar les 85 compareixences d’experts i expertes. La previsió és que aquesta fase es tanqui al setembre. Fins llavors no es començarà a dialogar sobre el mètode per bolcar les propostes, votar-les i plasmar en l’informe les que surtin per consens.

    Els resultats aniran al ple i hauran de ser aprovats per majoria simple, encara que només es tracta d’una guia per al Govern, perquè no l’obliga a res reglamentàriament. És a dir, l’Executiu no té per què incloure tots els punts de l’informe en el projecte de llei que elabori.

    El temps que empri el Ministeri d’Educació en aquesta tasca és, en principi, indeterminat, encara que diversos grups estudien incloure en el dictamen un termini d’entre sis i nou mesos per tenir sobre la taula el projecte de llei de l’Executiu.

    Per a alguns diputats, pensar en aquesta fase és “precipitar-se molt”. “El treball de les compareixences està sent impressionant, però ara toca posar-se d’acord. Estem en un moment en què hi ha voluntat, però la LOMCE continua en vigor i ho estarà aquest curs que començarà, amb els mateixos problemes. Per això cal intentar accelerar”, afirmen fonts del grup socialista.

    Aquest futur projecte de llei del Govern tindria un llarg recorregut fins a publicar-se al BOE com a llei educativa: aprovar-se al Consell de Ministres, anar al Congrés, passar pel període d’esmenes, tornar al ple, anar al Senat, modificar-se (o no) i tornar al Congrés.

    Uns cinc mesos de mitjana que podrien prolongar-se perquè es tracta d’una llei orgànica amb temps per a les esmenes dels grups –en funció de si el projecte de l’Executiu s’ajusta molt o poc al que s’hagi acordat– i el treball que se’n faci a la Comissió d’Educació. L’aritmètica parlamentària sense majories ja no permet al Govern anar per lliure, com va passar amb l’aprovació de la LOMCE.

    Tocar la LOMCE, un dret exclusiu del Govern

    Pel que fa als que estan a les aules, el més probable és que encara quedin almenys dos cursos sencers de LOMCE, als quals s’hi sumen els tres que ja porta en vigor. Anar modificant la norma, mentrestant, s’ha quedat com un dret exclusiu de l’Executiu, perquè la resta d’iniciatives –siguin o no de caràcter legislatiu– estan hipotecades per aquest procés, a nivell simbòlic i també reglamentari.

    En l’últim any, el ministre d’Educació ha utilitzat la via directa i unilateral del reial decret per fer marxa enrere amb alguns aspectes polèmics de la llei que va heretar del seu antecessor, l’exministre José Ignacio Wert. Algunes d’aquestes modificacions, com la de les revàlides o els itineraris d’ESO, es van fer amb el vistiplau de les comunitats. Però no ha passat el mateix amb altres, com permetre obtenir el graduat en ESO amb menys d’un cinc.

    “Estem en un estat de bones esperances, diguem, però mentrestant el Govern continua amb les seves polítiques”, subratllen fonts d’Unidos Podemos. “Durant aquest temps, l’Executiu continua fent, com ha fet amb el decret de beques que aprovarà properament malgrat que el Congrés i el Consell Escolar de l’Estat han mostrat el seu desacord amb el sistema”, afegeixen al PSOE.

    Aquesta situació de bloqueig del debat educatiu és conseqüència d’un acord dels diputats per convocar la subcomissió amb les característiques d’una comissió, l’única manera que sigui oberta al públic. En considerar-se com a tal, no hi ha espai per a res més perquè els grups, a més, han convingut que el pacte acapari completament totes les sessions.

    Iniciatives bloquejades

    Si hi hagués una proposició de llei, com va passar amb la del PSOE per a la paralització de la Lomce –aprovada per la majoria del Congrés i avui bloquejada per un recurs del Govern al Constitucional i l’amplicació reiterada del període d’esmenes–, aquesta iniciativa no entraria en la Comissió d’Educació fins que es completi el procés d’elaborar l’informe, un pas imprescindible per continuar amb la seva tramitació.

    Unidos Podemos demanarà que els treballs siguin mixtos quan acabin les compareixences per anar donant sortida a aquest munt de proposicions i iniciatives que estan guardades en un calaix des de desembre.

    Només aquest grup té acumulades una desena, entre les quals una proposta de reforma dels ensenyaments artístics superiors perquè siguin equiparades a l’àmbit de la universitat o la modificació d’alguns articles del decret de 2012 que va avalar bona part de les retallades educatives i que encara està parcialment en vigor.

    La gestació del pacte ha deixat a l’ombra del debat altres temes, com un projecte de llei de prevenció dels riscos a les escoles o la petició que ser mare no penalitzi a l’hora de comptabilitzar els temps d’activitat docent de les professores de universitat que vulguin accedir a la càtedra, ambdues del grup Ciutadans.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Lomce
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘L’avorriment, guspira de la creativitat’, a la revista Per Què
    Next Article
    Actualitat
    ‘La casa de la esperanza’ i el compromís ètic de Janusz Korczak
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}