Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Les cures i el rol de la dona en les ciències socials

    Montserrat Garciafebrer 10, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La universitat és una institució on encara existeixen grans escletxes de gènere en molts dels seus espais. Als alts càrrecs de les facultats i universitats (rectorats, deganats i vice-deganats) hi ha, majoritàriament, homes. El mateix es pot dir en l’àmbit de la recerca. Encara ara el major nombre de projectes d’investigació competitius són liderats per homes, de la mateixa manera que també els homes són majoritaris en la concessió de premis de recerca i d’innovació docent, així com en el nombre de publicacions científiques. També és menor el nombre de dones invitades a les lliçons inaugurals i les dones a qui s’ha atorgat l’Honoris Causa. La trajectòria ens mostra com en els estudis de grau i postgrau hi ha un nombre superior de dones estudiants i titulades, existeix un punt de coincidència en el nombre de tesi llegides i, a partir d’aquest moment, la representació femenina cau en picat, situant-se en més de 50 punts percentuals de diferència.

    Ara bé, el nombre de PDI (Personal Docent i d’Investigació) es va igualant de mica en mica en els darrers anys, sobretot entre les persones més joves. Aquest increment és més destacable en les branques d’arts i humanitats, de ciències de la salut i a les ciències socials, disciplines en les quals s’apropa al 50%, i es manté en xifres força desiguals (25-35%) en ciències, enginyeria i arquitectura. Aquests nombres diferenciadors es fan més evidents si ens fixem en qui són els estudiants[1].

    La situació continua, doncs, essent clarament desigual. Malgrat els esforços  realitzats, estem lluny d’assolir el que pretén la celebració de l’11 de febrer i que forma part del l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 de l’Agenda 2030: aconseguir la igualtat de gènere en tots els àmbits del coneixement i de la societat i apoderar totes les dones i les nenes perquè no s’autocensurin a l’hora de triar el seu destí professional i personal, i aspirin al mateix que els seus companys homes.

    Centrem-nos ara, més concretament, en l’àmbit de les ciències socials. Alguns estudis[2] ens parlen de tendències dins d’aquest àmbit que seguirien en la línia de la menor participació de les dones com a líders en la recerca. Però quins són els temes i les línies de recerca que més lideren les dones a les universitats catalanes? A grans trets ressalta la vinculació amb el món de les arts, les humanitats i les ciències socials. Si concretem una mica més, ens trobem amb temes relacionats amb els drets de menors immigrants, la infància, la família, l’abandonament escolar i el risc d’exclusió, la desigualtat social de les dones, el benestar, l’alimentació inclusiva i sostenible, les persones grans, els cuidadors no professionals, les persones amb diversitat funcional, la qualitat de vida, els efectes de la covid19 en col·lectius específics, etc.

    També en la recerca acadèmica de les ciències socials, les dones centrem l’esforç en estudis que ens apropen a l’àmbit de les cures

    La llista podria ser molt més llarga però la conclusió és clara: els estudis liderats per dones que es desenvolupen en el marc de les ciències socials ens remeten una vegada i una altra a temes relacionats amb el fet de tenir cura de les persones o als processos discriminatoris infringits en algunes d’elles. Hi ha un interès per investigar sobre les desigualtats socials en el seu ampli espectre i hi ha un interès també a fer recerca sobre aquells individus més vulnerables.

    Aquestes conclusions em fan pensar en la vinculació amb aquesta empremta cultural que ens marca encara a les dones i que ens aboca a “tenir cura de”, sigui des de l’àmbit més restringit (la llar), ocupant-nos encara en gran mesura de l’àmbit reproductiu; sigui en l’àmbit laboral, formant part majoritàriament d’aquelles professions que ens comprometen a tenir cura de l’altre (infermeria, treball social, educació social, magisteri…); sigui en l’àmbit acadèmic, on centrem la majoria d’esforços, dins de les ciències socials, en la recerca que ens apropi al més vulnerable per tal de reivindicar la millora de la seva qualitat de vida.

    És a dir, queda encara molt de camp per córrer per tal d’aconseguir un canvi de mentalitat que equipari plenament homes i dones en tots els àmbits i rols a la universitat. També a les ciències socials.


    [1] Dades extretes de la Secretaria d’Universitats i Recerca del departament d’Empresa i Coneixement (Gener 2020 sobre curs 17/18).

    [2] Tomàs, M. (Coordinadora); Bernabeu, D.; Castro, D.; Duran, M.M.; Ion, G.; Vlachopoulos, D.; Mentado, T.; Colaboradora: Rebollar, E.M. (2001) Informe: La investigació acadèmica en Ciències Socials des d’una perspectiva de gènere. Estudi de cas a la UAB i a la UB. l’Institut de la Dona, Generalitat de Catalunya. Referencia U-45/10.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dia internacional de la dona i la nena a la ciència opinió STEAM
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Cansament, nostàlgia i malenconia
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents de la pública posen nota als partits
    Montserrat Garcia

    Related Posts

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.