Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Professors francesos inicien una campanya contra l’ús del masculí genèric

    Sandra Vicentedesembre 1, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Dos alumnes fent classe / ©SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “El gènere masculí és considerat com a més noble que el femení per la superioritat de l’home sobre la dona”. Aquesta cita prové d’un llibre de gramàtica francesa que data del 1767 i en el que es basa la norma gramatical que diu que “el masculí preval sobre el femení”. D’aquesta manera, la llengua francesa -com passa també amb el català o el castellà- prioritza el gènere masculí a l’hora d’adjectivar conjunts de noms.

    Aquesta norma, “repetida als nens i nenes en aquells espais que dispensen coneixement i simbolitzen l’emancipació indueix a representacions mentals que porten a dones i homes a acceptar la dominació d’un sexe sobre l’altre”. Aquesta és la visió d’un grup de 314 mestres de l’escola francesa que han signat un text al diari Slate afirmant que deixaran d’ensenyar gramàtica d’acord amb aquesta norma.

    Així, els i les mestres opten per la norma de ‘proximitat’, que estableix que l’adjectiu concorda amb el gènere del substantiu més proper, o bé la norma de la ‘majoria’, segons la qual només s’adjectivarà en masculí en cas que la major part del grup la formin noms masculins. D’aquesta manera pretenen acabar amb una gramàtica que no té només raons “filològiques sinó polítiques, que neguen la igualtat de drets de les dones”. “Com poden les noies no acceptar cobrar menys que els seus companys si des de petites se’ls imposa que el masculí preval?”, es qüestionen al text.

    Un llibre d’escola en llenguatge inclusiu

    Aquesta carta dels mestres arriba poques setmanes després que l’editorial francesa Hatier publiqués el primer llibre d’escola en llenguatge inclusiu pensat per a l’equivalent a 3r de primària. Es tracta d’un llibre de text, titulat Qüestionant el món, que feminitza els noms afegint entre punts les terminacions pròpies del gènere. Per exemple, els nens i nenes que usen aquest document a la classe d’història estudien que “gràcies als agricultor.e.s, i als artesan.e.s. la Gàl·lia era un país ric”.

    L’editor del llibre pretenia eliminar les “representacions a les quals els ciutadans i les ciutadanes estan constantment exposats i que reforcen els estereotips de gènere”. Però aquest canvi en la presentació dels noms de manera inclusiva ha rebut ja les primeres crítiques per part de mestres a les xarxes socials, al·legant que es dificulta notablement la lectura.

    El llenguatge inclusiu, prohibit en textos oficials

    Però aquestes no van ser les úniques queixes: passat un més de la seva publicació, l’Acadèmia Francesa de la Llengua va difondre un comunicat en què alertaven que davant “l’aberració inclusiva la llengua francesa es troba en perill mortal”. I també feien seva la crítica referent a la dificultat afegida que suposa sufixar les terminacions femenines als mots.

    I en aquesta línia s’ha posicionat també el govern francès que ha prohibit l’ús del llenguatge inclusiu als seus textos oficials al·legant que “més enllà del respecte del formalisme propi de les actes jurídiques, les administracions de l’Estat han d’adequar-se a les regles gramaticals i sintàctiques per raons de claredat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    França llenguatge
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació al carrer, a les places, a les entitats esportives: l’educació poble a poble
    Next Article
    Actualitat
    Pediatria a l’era de les supermares i els superpares
    Sandra Vicente
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Opinió
    Discriminació per motiu de discapacitat a l’elecció de la llengua base a València

    març 11, 2025

    Opinió
    Llibertat educativa o caos assegurat: la consulta lingüística que destrossa el sistema educatiu valencià

    març 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.