La primera setmana del passat mes de desembre ens hem trobat virtualment tres entitats que tenen projectes de voluntariat educatiu, sòcies de RELLA i persones interessades en el tema. Aquest estiu, i degut sobretot a les circumstàncies de la pandèmia, el Grup de Voluntariat de RELLA, conjuntament amb diferents voluntaris, vàrem participar en projectes de diverses associacions que sobretot tenien per objectiu treballar des del voluntariat amb alumnes i famílies vulnerables.
Això va permetre que durant aquells dies i en el context de la covid19, des de RELLA, a patir del nostre “Comunicat de RELLA: ESTIU 2020“ ens poséssim en contacte amb les administracions i entitats educatives que treballen en diferents aspectes del voluntariat per posar fill a l’agulla al voluntariat educatiu virtual.
Continuant aquest treball i veient que les conseqüències socials i econòmiques de la pandèmia seran importants i a vegades imprevisibles, vàrem organitzar una trobada virtual de diferents entitats que estàvem en contacte amb nosaltres i es van oferir a participar en la trobada: l’AEI Raval, LECXIT de la Fundació Jaume Bofill i el grup XEC3 de la Universitat Autònoma de Barcelona. Tres exemples i experiències molt diferents, però per si mateixes molt interessants a tenir en compte, ja que ens mostren tres maneres diverses i plurals d´encarar el voluntariat en el món educatiu, entitats privades i públiques, però totes elles amb voluntat i compromís públic.
El nostre objectiu era que les persones interessades tinguessin de primera mà, amb els propis protagonistes la informació necessària per acabar-se d´engrescar per fer aquesta tasca tan important que considerem que és el voluntariat social, sobretot en el món educatiu.
Després de fer les presentacions i explicar els motius de la trobada per part de la coordinadora del grup de voluntariat de RELLA, en primer lloc intervé l’Adrià Jurado, director de l’Associació Educativa Integral del Raval (AEI Raval), entitat que funciona com un centre obert, acompanyant a infants, adolescents i joves al llarg de tota la seva escolarització obligatòria i postobligatòria, dels 3 als 18 anys. Ho fan amb una proposta de suport a l’escolarització, de prevenció i educació per la salut, amb l’organització d’activitats de lleure educatiu, l’educació en valors i l’acompanyament emocional i d’habilitats socials. No oblidem que estan en el Raval i la seva tasca està centrada a ajudar alumnes nouvinguts i amb risc d´exclusió social. Defensen el voluntariat virtual (sempre en funció i les possibilitats del voluntari) i d’aquí que vulguin col·laborar amb RELLA, reforç escolar en general, de conversa i aprenentatge i comprensió de la llengua.
En segon lloc intervenen Fàtima Avilés, tècnica del Programa LECXIT de la Fundació Jaume Bofill i en Lluís Mir, responsable del Projecte. La Fàtima comenta que el programa de LECXIT té per objectiu incrementar l’èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora, mirant de garantir que els nens i nens que acaben la primària als 12 anys tinguin un nivell de comprensió lectora que afavoreixi el seu desenvolupament educatiu i social, gràcies al compromís d’una xarxa social formada per escoles, biblioteques i entitats socials amb la implicació del voluntariat que impulsen el projecte. L’activitat principal consisteix en un espai de lectura setmanal on nens i nenes de 4t a 6è de primària comparteixen moments de conversa i de lectura amb persones voluntàries. Ens diuen que poden participar de dues maneres: o bé com a voluntària de LECXIT de manera telemàtica (ells ens proporcionarien els materials i recursos), o bé com a impulsors del programa a aquells centres educatius, biblioteques o associacions amb els quals tinguem un vincle proper, també amb propostes de com fer-ho.
En tercer lloc Maria Jesús Comelles i Carme Bosch ens fan cinc cèntims del que és el projecte XEC3: Xarxa d´Expertesa per a la Construcció de Coneixement Compartit. El projecte pretén la col·laboració de la gent gran en la mentoria de treballs de recerca de batxillerat, cicles o graus, aportant el seu saber i la seva expertesa. És un treball multigeneracional entre joves (alumnat), generacions intermitges (professorat) i sèniors (persones jubilades). La mentoria dels treballs, suposa orientar i acompanyar l’alumnat en el contingut del tema a tractar, en col·laboració amb el professorat tutor del centre educatiu.
S’obre un torn de paraules. La reunió ha durat un parell d´hores i tothom ha quedat molt content. Ha valgut la pena. Érem 18 persones, alguna s’havia excusat.
Un cop acabat l’acte, i agraint un cop més l’assistència dels ponents, el grup de voluntariat vam fer una primera valoració que es va penjar al nostre web.
1.- Val la pena organitzar aquests tipus de trobades virtuals, on s’està en contacte directe amb els protagonistes d’aquestes entitats de voluntariat social, per escoltar el seu projecte i les seves propostes en directe i contrastar dubtes i informació
2.- En el context de la covid19, i creiem que per un temps encara bastant llarg, reivindiquem el voluntariat virtual, més que mai, per arribar a sectors de la població que més ho necessiten i contribuir en la mesura del possible a fer que no quedin despenjats del dret d’una educació de qualitat, com la resta.
3.- Agrair un cop més la presència d´aquestes entitats, per poder treballar amb elles i treballar conjuntament amb les respectives administracions, Departament d’Educació, ajuntaments, universitat, consells comarcals… Amb l´objectiu de valorar i impulsar la tasca del voluntariat, tant ric i divers que existeix en el nostre país. Sobretot en aquests moments tan difícils.
4.- Un cop més, animar les nostres sòcies que tinguin una mica de disponibilitat i ganes a participar en aquestes experiències, que ho facin perquè creiem que així també contribuïm a fer des de la nostra entitat una societat més justa i solidària.
Recordeu que a la nostra web estan les adreces de les diferents entitats i la de la nostra coordinadora per si voleu consultar-li alguna qüestió al respecte.