
Fa un any les principals notícies que ocupaven les portades dels diaris eren la victòria de Syriza a Grècia, el cas Pujol i la guerra a Ucraïna. Aquests tres fets s’han mantingut fins al dia d’avui, amb la gran diferència que ja no ocupen les portades ni els primers llocs en les notícies del moment. Vivim en la que s’anomena societat de la informació.
El nostre és un món globalitzat i complex en el que les notícies, les persones i la informació circulen a una gran velocitat i les persones vivim immerses en la immediatesa. Les notícies d’avui no ocupen les portades del demà, tot i que la problemàtica no ha deixat d’existir. Com podem doncs explicar aquesta realitat als alumnes?
Plantejar les Ciències Socials a partir de Problemes Socials Rellevants és una via atractiva i estimulant per apropar els continguts de la matèria als alumnes
Un aprenentatge competencial de les ciències socials ens permet desenvolupar la capacitat per aplicar els coneixements geogràfics i històrics a la interpretació dels fets i problemes socials actuals per saber actuar i conviure en societat. Ensenyar ciències socials requereix, des d’aquesta perspectiva, un plantejament interdisciplinari per conèixer, interpretar i buscar alternatives als problemes des de diverses perspectives històriques, socials, polítiques, econòmiques, demogràfiques o mediambientals.
Plantejar les Ciències Socials a partir de Problemes Socials Rellevants és una via atractiva i estimulant per apropar els continguts de la matèria als alumnes. Partim d’entrada que els problemes de l’actualitat s’han d’entendre a nivell global i a partir de les interrelacions entre realitats concretes. Si els continguts es presenten mitjançant situacions i problemes contextualitzats, poden connectar millor amb la realitat de l’alumnat i els seus interessos.
L’aplicació del coneixement social ha de plantejar solucions o alternatives als problemes socials, per així fer que els alumnes siguin, també, més competents per resoldre problemes de la vida quotidiana. Cal que reconeguin la utilitat i percebin que el que aprenen a l’escola els ajuda a entendre el món on viuen.
És per aquest motiu que a l’aula cal crear situacions que predisposin als alumnes a pensar i reconstruir el propi coneixement, a partir dels fets, situacions i problemes de l’actualitat, fomentant la curiositat i la capacitat de buscar solucions alternatives i originals. També cal proposar activitats que permetin aplicar el coneixement social en contextos concrets i diferents, de forma dialogada i a partir de preguntes problemes o casos. Aquest plantejament facilita la predisposició de l’alumnat a participar en la vida pública de manera reflexiva i crítica, contribuint així a una societat més democràtica.