Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un dret humà anomenat inclusió

    Maria Josep Filgueirasabril 7, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Maria Josep Filgueiras és psicòloga i logopeda especialista en suport a la inclusió

    Quan la història s’observa amb una perspectiva de segles, el progrés i les conquestes socials es fan evidents. La societat actual té unes cotes de justícia i benestar més altes que en el passat. Però la història també ens demostra que en aquest llarg camí hi ha avenços i retrocessos, salts endavant i caigudes, moments en què les dinàmiques positives s’obren pas i temps en què passa tot el contrari. Temps en els quals la societat corre el risc de perdre els drets conquerits amb esforços de generacions. Estem ara en una d’aquestes cruïlles de la història?

    Aquesta és la gran pregunta que ens toca fer a principis d’un segle que ens prometia fer realitat tots aquells drets que havíem imaginat. Així era fins que va esclatar la crisi més greu i profunda des dels anys vint. És ara quan s’han posat a prova tots aquells valors i principis que havíem anat madurant en les societats occidentals des de la gran tragèdia col·lectiva que va significar la Segona Guerra Mundial. Valors i principis que aquí vam incorporar amb la democràcia.

    Van ser anys de progrés. No tan sols econòmic, sinó, i és el més important, en el camp dels drets humans. És en aquest marc que vam incorporar el dret a la inclusió com un exercici de justícia, dignitat i equitat. El dret a no ser discriminat per raó de les teves capacitats intel·lectuals o físiques, de la mateixa manera que ningú no ho pot fer pel teu gènere, religió, ètnia o condició econòmica. El dret a no ser exclòs del teu entorn, dels teus companys, del teu barri, de l’escola que acull els teus germans. El dret a aprendre sense barreres insalvables. El dret a mostrar que la diversitat i la diferència ens enriqueix a tots. El dret a una escola inclusiva.

    La Declaració de Salamanca de la UNESCO va establir, ara fa vint anys, la inclusió educativa com un «principi» que després les Nacions Unides van elevar a «dret positiu» en la Convenció dels Drets de les Persones amb Discapacitat (2006). És així com aquell valor ètic es convertia en un mandat polític que haurien d’aplicar els parlaments i els governs, obligats a crear les condicions objectives per fer efectiu el dret a la inclusió. A aconseguir que, com diu la UNESCO, «els mestres i els alumnes sentin la inclusió no com un problema, sinó com un repte i una oportunitat per enriquir les formes d’ensenyar i aprendre».

    És així com aquell valor pel qual anàvem treballant la societat civil, famílies i escoles des de feia tants anys es convertia en un dret humà. Nosaltres ja ho sabíem, n’estàvem convençuts, i, per fi, el dret a la inclusió era al lloc on li tocava. Era un pas de gegant. Teníem la generosa implicació de la immensa majoria dels mestres i dels claustres de les escoles. Teníem els coneixements, l’experiència i la tenacitat d’excel·lents escoles d’educació especial i dels seus professionals. Teníem els consensos imprescindibles que venien de les avançades tradicions pedagògiques de Catalunya. Teníem la voluntat dels pares. Teníem els valors i els principis. Teníem, dèiem, la declaració solemne de les Nacions Unides. Ho teníem tot.

    Però la inclusió plena és encara una utopia. Hem fet molt, però queda molt camí per recórrer. I ara els vents no bufen a favor. Perquè la inclusió a l’escola està plenament lligada a la inclusió a la comunitat, a la societat, a la vida. Si construïm unes ciutats, un país, on cada vegada hi ha més persones excloses del progrés col·lectiu; si, desesperats per la crisi, estem disposats a renunciar a la identitat que hem forjat amb la justícia i la cohesió social; si aprimem l’Estat del benestar; si decidim que per un temps hem d’oblidar els valors de la igualtat d’oportunitats i la solidaritat per ser competitius, aleshores l’escola inclusiva en serà una víctima, com tantes altres.

    Hi perdrem tots. Les nenes i els nens amb necessitats educatives especials que podrien aprendre en unes escoles ordinàries sense barreres. Les seves famílies. Tots els alumnes que no viuran a l’escola la diversitat, la pluralitat i la diferència que els farien créixer com a persones. I el conjunt de la societat, que serà menys justa, menys equitativa, menys cohesionada. Menys preparada per afrontar aquesta crisi que no és només econòmica, sinó de valors. I l’escola inclusiva és, precisament, la millor escola de valors que tenim per afrontar el futur. Per aconseguir que la història no ens digui un dia que nosaltres vam deixar perdre aquells drets que tant van costar aconseguir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Demostren que la investigació científica té un impacte econòmic immediat
    Next Article
    Actualitat
    El micromecenatge és una realitat creixent a la universitat
    Maria Josep Filgueiras

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}